کد خبر: 219714
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۸:۴۲:۰۰
| |

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اعلام کرد:

ذوب‌آهن از یارانه گاز و برق بی‌بهره است

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: پیش بینی ما برای سال 97 ، مصرف 8/6 لیتر آب به ازای هر کیلوگرم تولید فولاد است. همچنین استفاده از پساب شهرهای فولادشهر و نجف آباد در دستور کار قرار دارد که در تامین آب شرکت بسیار موثر است .

ذوب‌آهن از یارانه گاز و برق بی‌بهره است
کد خبر: 219714
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۸:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در مجمع عمومی عادی سالیانه ذوب آهن اصفهان اظهار داشت:‌ ذوب آهن اصفهان تنها شرکت فولادی بزرگ کشور است که تولید آن به روش کوره بلند انجام می شود در حالی که عمده تولید فولاد کشور به شیوه احیاء مستقیم است.

وی یکی از دلایل سودهی شرکت های تولیدی فولاد را استفاده از یارانه گاز و برق اعلام کرد و افزود: ذوب آهن اصفهان از این یارانه بی بهره است و بر این اساس تفاوت سهم انرژی ذوب با بقیه شرکت ها 436 تومان به ازای هر کیلوگرم است .

مدیرعامل شرکت ذوب آهن با اشاره به این میزان تفاوت به ازای هر کیلو تصریح کرد: اگر تولید سال گذشته به میزان 2 میلیون و 200 هزار تن را مد نظر داشته باشیم، حدود 900 میلیارد تومان می توانستیم برای ذوب آهن سود رقم بزنیم. اما ذوب آهن مجبور است ، زغال و کک را با نرخ جهانی وارد نماید که این موضوع تفاوت چشمگیری را با واحدهای فولادی داخلی بوجود می آورد.

وی خاطر نشان کرد: با وجود چالش ها در نظر داریم عدد تولید به کمتر از 2میلیون و 500 هزار تن نرسد و بر این اساس نقشه راه شرکت برای افق1404 تحقق عدد 6 میلیون تن است، نه الزاماً در داخل فنس شرکت بلکه بر اساس برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده در نظر داریم افزایش ظرفیت را در مناطق جنوبی کشور به عدد 6 میلیون تن برسانیم.

اهمیت تامین پایدار مواد اولیه

یزدی‌زاده تصریح کرد : یکی از نقاط بحران‌خیز برای هر شرکت فولادی بحث تامین مواد اولیه است که غافل شدن از آن مشکلات جدی را ایجاد می نماید. تلاش داریم با مدیریت شرایط ، روند پایداری را برای تامین منابع و مواد اولیه ایجاد نماییم زیرا پشتوانه تولید به شمار می روند.

وی گفت : در خصوص نیروی انسانی ،ما میزبان 14 هزار و 500 نفر پرسنل هستیم که مدیریت آنها بسیار مهم است. با افزایش تولید ، سرمایه در گردش، تامین پایدار منابع اولیه ، آب ، مدیریت هزینه ها و همت و تلاش کارکنان ان‌شاءا... شرایط شرکت بهبود می یابد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد:حجم معامله سهام ذوب آهن در سال 96 بیش از 11 میلیارد و 400 میلیون سهم بوده که بیش از سایر شرکت های بزرگ حاضر در بورس می باشد . این میزان معامله در سه ماهه اول امسال افزایش پیدا کرده است .

افزایش سرمایه 80 درصدی ذوب

یزدی زاده یادآور شد : این شرکت با دو چالش مواجه است : چالش اول شمولیت ماده 141 است که شرکت باید از آن خارج شود که در این راستا خوشبختانه امسال وارد فاز سود شده و روند بهبود را آغاز نمودیم و برای خروج از آن برنامه ریزی و اقدام جدی را در نظر داریم.از طرفی افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی تجهیزات تولیدی شرکت در سال 97 برای خروج از ماده 141 در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت : برنامه افزایش سرمایه 80 درصدی از محل تجدید ارزیابی تجهیزات تولیدات از جمله برنامه های مهم سال جاری شرکت است که مطالعات آن صورت گرفته و باید مراحل قانونی خود را سپری کند.

سرمایه در گردش 200 میلیارد تومانی پشتوانه تامین مواد اولیه

مدیرعامل شرکت ذوب آهن گفت : بحران تامین آب یکی از مشکلات جدی است که از سال های گذشته آغاز شد و در سال 97 ادامه یافت. در شرکت موضوع پایداری آب اولویت اصلی بود که با همکاری خوب پرسنل ، مسئولین استانداری و سایر مسئولین، این موضوع تثبیت شد .

وی افزود: در حال حاضر تامین مواد اولیه پایدار نیز در اولویت است که در این خصوص نیازمند سرمایه در گردش هستیم . خوشبختانه با انتشار اواق سلف موازی به زودی سرمایه در گردش 200میلیارد تومانی را وارد شرکت نموده و آن را بلافاصله پشتوانه تامین مواد اولیه قرار می دهیم.

پروژه های کاهش مصرف آب خدمت به صنعت و جامعه

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خاطر نشان کرد : صرف نظر از پایداری آب ، کاهش مصرف آن هم بسیار مهم است که در این راستا پروژه های بسیاری در گذشته تعریف شده و امسال نیز پروژه های جدیدی به آنها اضافه می شود تا با کاهش مصرف آب خدمتی به صنعت و مردم استان داشته باشیم . نتیجه این اقدامات کاهش 28 درصدی مصرف آب است. پیش بینی ما برای سال 97 ، مصرف 8/6 لیتر آب به ازای هر کیلوگرم تولید فولاد است. همچنین استفاده از پساب شهرهای فولادشهر و نجف آباد در دستور کار قرار دارد که در تامین آب شرکت بسیار موثر است .

وی افزود : بحث تامین سنگ آهن نیازمند توجه ویژه است که در این راستا مبنا بر تعامل با تامین کنندگان سنگ آهن است و در این زمینه به صورت موثر ورود می کنیم. در خصوص بحث تملک معادن نیز موانعی وجود دارد که در دست پیگیری است.

مهندس یزدی زاده گفت : یکی دیگر از برنامه های مد نظر ، کاهش HMR است که در کاهش قیمت تمام شده تاثیر بسیاری دارد . ضمن اینکه کاهش مصرف سنگ آهن و کک و جایگزین نمودن آن با DRI و قراضه به عنوان یکی از برنامه های مهم شرکت ، در حال پیگیری است .

وی کاهش ذخیره زغال سنگ کشور را از چالش های پیش رو دانست و گفت : تامین زغال سنگ مستلزم افزایش سرمایه گذاری در معادن زغال است . با ارتباط خوبی که با انجمن زغال سنگ داریم برنامه هایی برای افزایش سرمایه گذاری در این حوزه اجرا می کنیم.

یزدی زاده کاهش بودجه عمرانی و رکود بازار داخل ، برقراری تحریم ها و محدودیت های تجاری جدید را از دیگر مشکلات پیش روی ذوب آهن اصفهان دانست و تصریح کرد : شیوه های مختلف تامین مالی مد نظر است و در این راستا از ظرفیت های مختلف به بهترین شکل استفاده می کنیم .

تهاتر 3500 میلیارد تومانی بدهی ها

مدیرعامل شرکت ، تهاتر 3500 میلیارد تومانی بدهی های ذوب آهن با مطالبات تامین اجتماعی از دولت را یکی از فعالیت های اصلی این شرکت دانست و گفت : این امر در تامین اعتبار برای این مجتمع عظیم صنعتی بسیار مهم است و با جدیت در حال پیگیری می باشد.

تامین ریل مورد نیاز کشور

وی تامین ریل راه آهن جمهوری اسلامی را از برنامه های مهم این شرکت عنوان نمود و گفت : در حال حاضر کشور ما ، 4 هزار کیلومتر ریل نیاز دارد . هم اکنون 12 هزار کیلومتر ریل در کشور داریم که تا ا فق 1404 باید به 25 هزار کیلومتر برسد . در واقع تقاضا برای این محصول بسیار زیاد است و این شرکت امکان تامین آن را دارد .

مهندس یزدی زاده ، تولید تیرآهن بال پهن H300 را نیز از اقدامات مهم دیگر این شرکت دانست و گفت: این محصول در ترکیب با دیگر مقاطع ، امکان دستیابی شرکت به بازار 700 تا 800 هزارتنی تیرورق کشور را فراهم می سازد .

پیش بینی سود هر سهم سال جاری

مدیرعامل ذوب آهن در پایان EPS این شرکت برای سال جاری را 123 ریال اعلام کرد و ادامه داد : در ابتدای سال جاری با مشکلات و چالش هایی مواجه شدیم که ممکن است موجب تعدیل این EPS شود، اما تلاش تمام مسئولین و کارکنان ذوب آهن این است که EPS مذکور تحقق یابد .

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها