کد خبر: 219800
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۶:۰۰
| |

اسماعیل اسفندیاری پور:

نتایج طرح خوداتکایی گندم رو به رشد است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: نتایج طرح افزایش ضریب خوداتکایی گندم در کشور رو به رشد است.

نتایج طرح خوداتکایی گندم رو به رشد است
کد خبر: 219800
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اجرای این طرح با هدف افزایش بهره وری و عملکرد در واحد سطح و تامین نیاز گندم کشور از محل تولیدات داخلی است گفت: با اجرای طرح مزبور تولیدات گندم در ­دو ساله گذشته­ همه ­نیاز و تقاضای مصرفی واحدهای صنفی و صنعتی کشور را تامین کرده­ و برای امسال نیز نیازی به هیچ گونه واردات نیست.


وی میزان واردات گندم به کشور­ را از سال 1391 هفت میلیون تن به ارزش اقتصادی 2.6 میلیارد دلار دانست و گفت: ما از شورای اقتصاد درخواست افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را­­در سال زراعی آینده داده ایم تا کشاورزان با دلگرمی بیشتری به تولید این محصول راهبردی بپردازند.


اسفندیاری پور­ با بیان اینکه گندم یک موضوع بسیار مهم در کشور و تامین کننده امنیت غذایی جامعه است ادامه داد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون،​ پنج میلیون و 600 هزار تن گندم بصورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده و این روند تا پایان آبان ماه سال جاری ادامه دارد.


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: افزایش نیافتن نرخ خرید تضمینی بدون شک در کاهش سطح زیر کشت اثرگذار است چرا که هزینه های تولید هرساله نسبت به گذشته با روند رو به رشد مواجه می شود.که البته معنا و مفهوم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم رشد بی مهابا نیست بلکه تعیین نرخ معقول و منطقی بر اساس قانون است.


اسفندیاری پور گفت: هرساله هزینه های مترتب بر تولید از زمان کاشت تا برداشت بر مدار افزایش است و به تبع قدرت مبادله کالا برای کشاورزان نیز به شدت کاهش پیدا می کند.


وی افزود: وقتی میزان نقدینگی و منابع مالی به میزان کافی در اختیار نباشد بدون شک کشاورزان در تامین و استفاده به موقع نهاده ها و همین طور انجام صحیح عملیات زراعی برای تولید بیشتر عاجز خواهند بود از این رو ضرورت ایجاب می کند با توجه به اهمیت موضوع از کشاورزان­بیش از گذشته حمایت شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها