رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

رانت و فساد از عوارض دو نرخی بودن ارز/ مسائل ارزی باید بر اساس بازار آزاد کنترل شود

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه انحصار و دو نرخی بودن، چیزی جز فساد و رانت به دنبال نخواهد داشت، گفت: اقتصاد ایران در مسائل ارزی باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل شود.

رانت و فساد از عوارض دو نرخی بودن ارز/ مسائل ارزی باید بر اساس بازار آزاد کنترل شود
کد خبر: 219803
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۰:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طی چهار سال گذشته و قبل از التهاب بازار ارز، 53 بار نسبت به لزوم تک‌نرخی کردن ارز، عدم‌سرکوب قیمت و احتمال جهش نرخ ارز هشدار داده بوده است، اظهار کرد: بخش خصوصی با هر گونه ارز دونرخی مخالف است.

وی با بیان اینکه انحصار و دو نرخی بودن، چیزی جز فساد و رانت به دنبال نخواهد داشت، افزود: اقتصاد ایران در مسائل ارزی باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اینکه ارز‌هایی را با قیمت پایین به برخی واردکنندگان پرداخت کنیم و بعد از آن در بازار کنترل تعزیری کنیم جواب نمی‌دهد.

خوانساری با بیان اینکه ارز دولتی باید فقط برای دارو و کالا‌های اساسی داده شود، ادامه داد: باید کنترل‌های لازم صورت گیرد تا از راه مالیات و جریمه، این ارزها با سوءاستفاده به فروش نرسد.

وی نقدینگی را مشکل دیگر اقتصاد ایران عنوان کرد و افزود: نقدینگی یکی از خطرناک‌ترین مسائل اقتصاد ایران است و هر روز دیر پرداختن به حل مشکل نقدینگی آفات زیادی را برای اقتصاد خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بخش خصوصی از ابتدا با قیمت 4200 تومانی برای دلار مخالف بود، گفت: دولت از ابتدا اعلام کرد که به هر کالایی که نیاز به ارز داشته باشد، دلار دولتی می‌دهد، بر این اساس 200 میلیارد دلار تقاضا برای واردات وجود داشت، در حالی که بخش خصوصی واقعی به دنبال دریافت ارز رانتی نیست.

خوانساری از برنامه ریزی برای توسعه صادرات و تجارت با کشور‌های همسایه از جمله عراق، عمان و قطر خبر داد و تصریح کرد: دولت باید بیشتر به نظرات بخش خصوصی اهمیت و زودتر تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به تک نرخی شدن ارز با نرخ 4200 تومان گفت: مشخص بود تک نرخی سازی با این نرخ شدنی نیست، زمانی که دولت اعلام می‌کند به همه ارز با نرخ 4200 تومانی می‌دهد مشخص است که افرادی که نیاز به ارز هم ندارند برای دریافت آن اقدام می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به راندازی بازار ثانویه ارز گفت: که با راه اندازی بازار ثانویه، صادرات تقویت شده و واردکنندگان نیز به ارز مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها