کد خبر: 219846
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۱:۴۵:۰۰
| |

دادستان تهران خبر داد؛

محکومیت ده ساله ناظم مدرسه معین به حبس، انفصال و شلاق/ مستند بیراهه با همکاری ناجا و صدا و سیما تهیه شد/ توضیحاتی درباره قصاص محمد ثلاث

دادستان تهران گفت: به جای این که قصاص محمد ثلاث عبرت تاریخ شود بی‌گناه جلوه دادن وی پیگیری می‌شود؛ به جای این که متهم ارزی که اخیرا دستگیر شده شرمسار مردم تنگدست باشد، اقدامش توسط برخی افراد توجیه می‌شود؛ و کسی هم که  با انتشار فیلم رقص خود در فضای مجازی فعل حرام انجام می‌دهد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

محکومیت ده ساله ناظم مدرسه معین به حبس، انفصال و شلاق/ مستند بیراهه با همکاری ناجا و صدا و سیما تهیه شد/ توضیحاتی درباره قصاص محمد ثلاث
کد خبر: 219846
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۱:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| چهارمین نشست دادستانی تهران با مدیران مسئول تعدادی از رسانه‌ها، روز یک‌شنبه 24 تیرماه با حضور تعدادی از مدیران مسئول رسانه‌ها و به ریاست جعفری دولت‌آبادی برگزار شد.

در ادامه بخش های مهم اظهارات دادستان تهران را می خوانید:

  • در خصوص حکم قصاص محمد ثلاث به نحوی وانمود شد که گویی او یک فرد بی‌گناه بوده؛ در حالی که عامل شهادت سه نفر از مأمورین بود. روز اول اسفندماه 96 بازپرس با حضور در صحنه جنایت، بیمارستان و بر اساس گزارشات مامورین تحقیقات را آغاز کرد و با شناسایی محمد ثلاث تحقیقات خود را انجام داد. با حضور عوامل مأمورین پرونده قضایی تشکیل و اتوبوس توقیف شد و به پارکینگ انتقال یافت و تحقیقات با سرعت ادامه یافت.وقتی پلیس وارد صحنه می‌شود، به همه عناصر صحنه جرم توجه دارد. در پرونده محمد ثلاث نیز به همین نحو، پرونده قضایی به سرعت شکل گرفت و محاکمات با حضور متهم و وکیل وی و به نحو علنی انجام شد.
  • انتظارات عموم برای اجرای این حکم زیاد بود و حتی دادستانی و قوه قضاییه را به محافظه کاری متهم کردند که چرا حکم فردی که این جنایات را انجام داده و فیلم آن را میلیون‌ها نفر دیده‌اند، زود اجرا نمی‌شود. اما یک مرتبه صحنه عوض شد؛ فردی ادعا کرد محمد ثلاث بی‌گناه است، در حالی که محکوم‌علیه در شعبه بازپرسی و در دادگاه به ارتکاب قتل اقرار نموده بود؛ به یک باره هجمه رسانه‌ای شکل گرفت و چند روز قبل از اجرای حکم، با طرح برخی ادعاها از سوی یک خانم وکیل و بازنشر آن در رسانه‌های ضد انقلاب، جنگ روانی آغاز گردید.خانم وکیل در مرحله‌ی درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور وکالت مرتکب را بر عهده گرفت، این وکیل ادعا کردکه صحنه جرم در محل بازسازی نشده اما این که باید بازسازی صحنه جرم در محل اتفاق بیفتد، مورد تأکید قانون‌گذار نیست؛ بلکه شیوه‌ای است که متهم را با ادله مواجه می‌کنند تا بازپرس در تعقیب قضایی متهم اقناع وجدانی پیدا کند.
  • (دادستان تهران در مورد ماجرای مائده هژبری و پخش مستند «بیراهه»)در اواخر اردیبهشت‌ماه تعدادی از فعالان فضای مجازی اینستاگرام از جمله نامبرده که تصاویر و عکس‌های نامناسب از خود را منتشر می‌کردند، توسط پلیس شناسایی شدند و این پرونده مانند سایر پرونده‌ها برای رسیدگی به دادستانی تهران ارسال شد.از آن‌جایی که متهمه 17 ساله بود، پرونده همان روز به دادسرای نوجوانان ارجاع شد و در همان روز هم آزاد شد و بازداشت نشده بود. قاضی پرونده با توجه به این که افرادی در اینستاگرام از خود عکس و فیلم منتشر می‌کنند، به پلیس اطلاعات و امنیت ناجا پیشنهاد کرد در این زمینه اقدام پیشگیرانه انجام گیرد و در مورد نحوه این اقدامات نیز تاکید کرد که انتشار هرگونه مستند یا اجرای طرحی در این زمینه باید با تایید قاضی پرونده باشد. بنابر این قاضی پرونده نه در ساخت و نه در انتشار مستند نقشی نداشته است.پلیس این دستور را به بخش معاونت اجتماعی ناجا ارسال کرد و با همکاری صدا و سیما مستند مذکور تهیه و پخش شد. بنابر این قوه قضاییه در تهیه و پخش مستند مذکور نقشی نداشته است و قاضی پرونده صرفاً به پلیس دستور داده بود که برای جلوگیری از فعالیت‌های مشابه، اقدام پیشگیرانه انجام گیرد.دستور قضایی قاضی شامل دو بخش است اول تهیه طرح پیشگیرانه که تاکید شده بود قاضی پیش از اجرا، آن را ببیند؛ اما طرح مذکور به رؤیت قاضی نرسید. اما موجب تأسف است که عده‌ای برای کسانی که بی‌حیایی را ترویج می‌کنند دل می‌سوزانند
  • به جای این که قصاص محمد ثلاث عبرت تاریخ شود بی‌گناه جلوه دادن وی پیگیری می‌شود؛ به جای این که متهم ارزی که اخیرا دستگیر شده شرمسار مردم تنگدست باشد، اقدامش توسط برخی افراد توجیه می‌شود؛ و کسی هم که با انتشار فیلم رقص خود در فضای مجازی فعل حرام انجام می‌دهد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.
  • ناظم مدرسه معین به ده سال حبس، دو سال انفصال از خدمت و شلاق محکوم شد که این حکم هنوز قطعی نشده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها