کد خبر: 219925
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۴:۵۸:۰۰
| |

حسن نوروزی:

مسئولان باید برای گرفتن غرامت حجاج فاجعه منا اقدام کنند

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، تاکید کرد: با توجه به قصور حکومت عربستان در حاثه منا، وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت با هماهنگی کمیسیون امنیت ملی مجلس باید حقوق حادثه دیدگان را پیگیری کنند.

مسئولان باید برای گرفتن غرامت حجاج فاجعه منا اقدام کنند
کد خبر: 219925
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۴:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن نوروزی با یادآوری فاجعه منا و ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یابی با حضور جمهوری اسلامی برای احقاق حجاج ایرانی، گفت: حکومت عربستان مسئول حادثه منا و کسانی است که در ازدحام جمعیت آسیب دیدند و کشته شدند. هرچند اگر به اعتقاد عربستان گفته شود که افراد به دلیل ازدحام جمعیت شهید شدند باز به عنوان « قتیل الزحام» موظف به پرداخت دیه آنها است.

نماینده مردم بهارستان و رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل عبور ولیعهد عربستان و مسیری که موقت بسته شد، نیروهای امنیتی برای حفظ جان ولیعهد عربستان جمعیت حجاج را در فشار قراردادند که در نهایت حادثه منا اتفاق افتاد.

وی افزود: قصور دولت عربستان سبب این فاجعه شد لذا عربستان محکوم و موظف به پیگیری است، با توجه به قصور روشن و بدون ابهام حکومت عربستان وزارت امور خارجه، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سازمان حج و زیارت باید ضمن تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و ویژه با آنها فعالانه برخورد کنند.

نوروزی با بیان اینکه مسئولان و مجموعه‌های مذکور باید برای گرفتن غرامت حجاج اقدام کنند، گفت: سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مسئول بوده لذا باید با هماهنگی و انسجام این مسائل را پیگیری کنند.

وی یادآور شد: مسئولان دولتی و مجلسی و غیره باید از طریق کنفرانس اسلامی و یا جنبش غیرمتعهدها هم پیگیر حادثه دیدگان منا باشد. البته پیش از این مسئولان وزارت خارجه به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دعوت شده و به پیگیری موضوع از طریق دیپلماسی اشاره کردند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در شرایط کنونی مسئولان حج باید در دیدار با مقامات عربستان پیگیری فاجعه منا را در اولویت قرار دهند، این موضوع را حتی از طریق سازمان های بین المللی هم باید دنبال کنند.

گفتنی است، آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران حج امسال، حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به فاجعه مسجدالحرام و فاجعه منا در سال 1394، آن را ظلمی بزرگ خواندند و با تأکید بر لزوم پیگیری مستمر و جدی برای احقاق حق، گفت: این مطالبه به هیچ وجه نباید فراموش شود و دستگاههای مسئول باید از راههای مختلف بویژه مجامع بین المللی، این موضوع را پیگیری کنند تا کمیته حقیقت یابی با حضور جمهوری اسلامی تشکیل و احقاق شود زیرا در این دو فاجعه، تأمین ایمنی و امنیت حجاج که مهمترین وظیفه حکومت عربستان است، رعایت نشد و دیه مقتولان نیز داده نشد.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها