اولین مصاحبه مشاور اقتصادی رئیس جمهور پس از شایعه استعفا؛

برای نخستین بار نخبه‌های اقتصادی دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند/ بیشتر همایش‌های اقتصادی بی‌نتیجه بود

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور و رئیس  موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: طرح پژوهشگران جوان برتر اقتصاد ایران موجب استفاده بهینه از صاحبنظران و محققان خِبره کشور می‌شود.

برای نخستین بار نخبه‌های اقتصادی دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند/ بیشتر همایش‌های اقتصادی بی‌نتیجه بود
کد خبر: 219966
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۶:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی؛ در مورد طرح پژوهشگران جوان برتر اقتصاد ایران و راهکارهای‌ عملیاتی‌ کردن نظریه‌های اقتصاددانان‌، گفت: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ابتکاری در حل مسائل و چالش‌های اقتصادی در نظر گرفته است که بنابر این طرح ابتکاری اقتصاددانان جوان زیر 40 سال در کشور می‌توانند در رابطه با چالش‌های اصلی کشور، پژوهش و ایده‌های خود را ارائه کنند. این افراد به طور عمده پژوهشگرانی‌ آموزش دیده و دارای سابقه درخشان و یا از دانشجویان مقطع دکتری‌ هستند.

نیلی افزود: با این طرح انگیزه‌ای میان پژوهشگران جوان ایجاد می‌شود که اگر بر روی حل مسائل کشوری متمرکز شوند، مورد ارزیابی و در عرصه‌های کشوری و بین‌المللی قرار می‌گیرند. طرح پژوهشگران جوان برتر اقتصاد ایران سبب معرفی تز‌های این محققان به مسئولان ذی‌ربط می‌شود و در نهایت مسائل مطرح شده توسط آنها مورد مطالبه عمومی قرار می‌گیرد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر در این طرح دانشگاه‌های برتر تهران که از جمله دانشگاه‌های اصلی کشور به حساب می‌آیند، مشارکت دارند، تصریح کرد: طرح پژوهشگران جوان برتر اقتصاد ایران با مشارکت 11 دانشگاه و مراکز معتبر همانند مرکز پژوهش‌های مجلس مورد اجرا قرار گرفته است. امیدواریم میزان مشارکت مراکز معتبر در سال‌های آینده گسترش‌ یابد.

وی اضافه کرد: مهر ماه سال گذشته آیین‌نامه‌ای بنا بر توافق 11 نهاد عضو برگزاری این طرح، به تصویب رسید و پس از ابلاغ عمومی فراخوان‌هایی در سراسر کشور و حتی برای ایرانیان مقیم در خارج از ایران منتشر و از آنها دعوت به مشارکت شد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه نفرات مشارکت کننده به طور عمده توسط اساتید و برخی از نهادها معرفی شده بودند، گفت: در میان 58 پژوهشگر که خود را دارای شرایط لازمه می‌دانستند و یا افرادی که توسط اساتید و نهادها معرفی شده بودند، 5 نفر به عنوان پژوهشگر برتر به مرحله بعدی راه پیدا کردند. تیم داوری از میان این جمع 5 نفره 2 نفر را به عنوان فرد برگزیده انتخاب کردند.

نیلی بیان کرد: در طرح پژوهشگران جوان برتر اقتصاد ایران برای نخستین بار اقتصاددان‌هایی مورد ارزیابی قرار گرفته و اسامی آنها به اطلاع عموم رسانده می‌شود. امیدواریم با ایجاد مطالبه‌گری‌های عمومی از این افراد طرح‌های مفید و راهبردی تبیین شود.

وی در پاسخ به این سئوال که هر ساله‌ شاهد برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌هایی می‌شویم که در نهایت یافته‌های اقتصاددان‌ها مورد استفاده سیاست‌مداران قرار نمی‌گیرد، چه راهکاری‌ برای حل این خلأ در نظر گرفته‌اید، توضیح داد: همایش‌ها به طور عمده تنها به بیان موضوعاتی کلیشه‌ای می‌پردازد و یا حتی اگر به موضوعات نوین پرداخته شود، پس از همایش به فراموشی‌ سپرده می‌شود و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما در جشنواره‌‌‌ کنونی، محققان برتر کشور شناسایی و برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از آنها به نهادهای تخصصی معرفی می‌شوند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور تشریح کرد: در واقع با برگزاری این جشنواره و معارفه این نخبگان به دولتمردان و عموم، از فرار مغزها‌ جلوگیری کرده و از آنها استفاده‌ای بهینه می‌کنیم.

نیلی اضافه کرد: با برگزاری این جشنواره‌ها مطالعات و پژوهش‌های افراد مورد بررسی دیگر متخصصان هم قرار می‌گیرد، در نتیجه یافته‌های این جمع از دیدگاه‌های متخصصان‌ متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال خطا و ریسک طرح به حداقل ممکن می رسد.

وی گفت: بنابراین حاصل و خروجی هر یک از مطالعات در تمام ابعاد و فاکتورهای‌ متفاوت بررسی‌ و از فیلتری گذرانده شده است. یافته‌های چند اقتصاددان‌ به طور قطع می‌تواند بهتر از تصمیم عده مشخصی در حل مسائل کشوری اثرگذار واقع شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: مطالعات نفرات برگزیده به حوزه کاری مقامات مربوط و نهادهای‌ ذی‌ربط معرفی می‌شود تا با تعاملی سازنده میان یافته‌های پژوهشگر و مسئولان‌، خلأ‌های موجود رفع شود و راهکارهای‌ مناسبی در امور کارها قرار بگیرد.

نیلی توضیح داد: البته یک فرد به تنهایی نمی‌تواند تمام چالش‌ها و مسائل دست و پاگیر کشوری را حل کند اما این طرح موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی می‌تواند هم‌اندیشی‌های صاحب‌ نظران را در مقایسه با همایش‌ها یک گام رو به جلو ببرد.

وی تأکید کرد: تمرکز پژوهشگران زیر 40 سال بر روی موضوعات اصلی کشور می‌تواند به ارائه راه حلی‌ کاربردی منجر شود و یک تعامل سازنده بین نسلی را به وجود بیاورد. متقاعدسازی یک هیئت داوری متخصص و دارای سابقه درخشان توسط این افراد بسیار حائز اهمیت است بنابراین می‌توان به تزهای‌ این افراد امیدوار بود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه متأسفانه در دهه‌‌های اخیر کمتر شاهد اخباری امیدوارکننده‌ در حوزه اقتصاد بوده‌ایم‌، گفت: در دولت‌های گذشته نوسان‌های شدیدی را تجربه‌ کرده‌ایم و کمتر شاهد اخباری امیدوارکننده‌ در مسائل اقتصادی شدیم اما امروز روزی نویدبخش‌ در حوزه اقتصاد ایران است چرا که حضور این عناصر با توجه به زمینه‌های موجود می‌تواند آینده روشنی را برای کشور ترسیم کند.

نیلی تأکید کرد: نسل جوان که در دهه‌های اخیر دغدغه‌ مسائل و چالش‌های جامعه را با گوشت و خون خود تجربه کرده‌اند اکنون با معارفه به دولت و عموم در موقعیتی‌ قرار می‌گیرند که نظر آنها در اداره امور مهم و مؤثر واقع شود.

وی اضافه کرد: لیست دانشگاه و مراکزی که در اجرای این طرح مشارکت داشته‌اند به طور عمده از معتبرترین‌ نهادهای موجود در کشور به حساب می‌آیند که بیشترین نقش را در سیاست‌گذاری کشور ایفا می‌کنند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: اشتراک نظر داوران متخصص و پژوهشگران‌ موجب می‌شود تا انتخاب و تصمیم‌گیری مناسبی در تمام حوزه‌ها به وجود بیاید. افزوده شدن هر ساله یک پژوهشگر‌ جوان و خبره می‌تواند همبستگی‌ را در پتانسیل نیروهای انسانی موجود به وجود بیاورد که این امر به خودی خود بسیار با ارزش است.

وی تصریح کرد: این طرح امری نوین به حساب می‌آید که از بدو تولد تاکنون بدون هیچ اختلاف نظری به ثمر رسیده است و می‌توان گفت از معدود اتفاق‌هایی است که اقتصاددانان‌ مختلفی در مورد یک موضوع اتفاق نظر پیدا می‌کنند و همچنین از طریق فرد منتخب خواسته‌های نسل جوان در عرصه سیاست‌گذاری‌ها وارد می شود.

نیلی گفت: دو سال پیش این طرح برای نخستین بار توسط سید مهدی بِرَکچیان معاون پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف ارائه و نها‌یتاً با توافق مقامات بالادستی و 11 نهاد مشارکت کننده به اجرا رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها