کد خبر: 220073
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۰:۱۱:۰۰
| |

مدیرکل سیاسی استانداری کهگیلویه وبویراحمد:

دفتر سیاسی ‌لجستیک طیف خاصی نخواهد بود/ برخی‌دانشجو را «پادو» می‌خواهند/ نباید در اندیشه حذف رقیب باشیم

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گفت: کسانی که نقاب جریانی می زنند و قلاب قومیتی می اندازند، صلاحیت پیش قراولی هیچ جریانی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا و اعتدالی را ندارند که در جهت روشنگری این وضعیت، انتظار است تشکل‌های دانشجویی فعال باشند.

دفتر سیاسی ‌لجستیک طیف خاصی نخواهد بود/ برخی‌دانشجو را «پادو» می‌خواهند/ نباید در اندیشه حذف رقیب باشیم
کد خبر: 220073
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۰:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعلی پرواز در نشست با اعضا و دبیران‌تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی دانشگاه‌های استان با بیان اینکه، دیدگاهم در حوزه دانشجویی نشأت گرفته از این سخن امام خمینی(ره) است که«دانشگاه مبدأ همه تحولات است»، گفت: این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه دانشجو تحول خواه باشد و بدون دانشجوی تحول خواه دانشگاه مبدا تحول نمی شود.

پرواز با بیان اینکه دانشجو اگر می‌خواهد تحول‌خواه باشد، می‌بایست در عین آگاهی مطالبه محور و پرسشگر باشد، اظهار داشت: حق دانشجو و مردم پرسشگری است و تکلیف مسئولان پاسخگویی. هیچگاه نباید جای این دو در جامعه‌ای عوض شود که اگر عوض شد، منشأ انحراف های بزرگ در جامعه است. دانشگاه با مراکز علمی و تحقیقاتی صرف متفاوت است و تفاوت اصلی آن این است که رویکرد دانشگاه دانشجو محوری است و محور تأسیس و مدار تحول دانشگاه باید دانشجو باشد.

مدیرکل سیاسی وانتخابات تأکید کرد: رویکرد دولت، مسئولان و دانشگاه می بایست دانشجومحوری باشد یک دانشجوی مطالبه گر، جستجوگر و آگاه مسئول را به پرسشگری وامی دارد و مسئولان در صورتی که دارای اندک هوشیاری باشند به این حق احترام می گذارند و به تکلیف خود که پاسخگویی است عمل می کنند.

پرواز با بیان اینکه، فعالیت در عرصه دانشجویی موانع و مشکلاتی دارد، این موانع را به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: اولین مانع فعالیت دانشجویی این است که دانشجو به شأن و جایگاه خود واقف نباشد و نسبت به این جایگاه غفلت ورزد.

وی در این خصوص گفت: در مقاطع مختلف تاریخی هرگاه دانشجو به نقش خود که «پیش رو» بودن است واقف بود منشأ تحول شد اما برخی از نگاه‌ها و گروه ها نقش پیشرویی دانشجو را برنمی‌تابند و دانشجو را پیرو و حتی پادو می‌خواهند اما دانشجو می‌بایست با واقف بودن به جایگاه خود همیشه و در هر حالی پیشرو باشد. دانشگاه باشگاه احزاب نیست و یک دانشجوی پیشرو با آگاهی می‌تواند حتی برای احزاب محتوای تئوریک تولید کند و تمام تلاش ما بر این است که نقش دانشجو را احیاء کنیم.

وی، تقلیل فعالیت های دانشجویی به فعالیت های صرفا شعاری و هیجانی را مانع و آسیب دوم دانست و افزود: دانشجو درعین آموختن فعالیت‌ها و مهارت‌ها می‌بایست، فضلیت بیاموزد و مهمترین وظیفه تشکل‌های دانشجویی این است که فضیلت ها را به دانشجویان آموزش دهد فضلیتی که در تمام طول عمر با دانشجو همراه باشد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات، نگاه‌های ناموزون برخی از مسئولان دانشگاه‌ها و تصمیم سازان نسبت به دانشگاه، فعالیت و تشکل دانشجویی را مانع سوم فعالیت‌های دانشجویی برشمرد وگفت: برخی از مسئولان فعالیت دانشجویی را به حد فعالیت‌های تفننی با هدف پرکردن اوقات فراغت دانشجویان تقلیل می‌دهند و نگاه ناموزونی به این فعالیت ها در کنار علم و مهارت آموزی دارند که این نگاه نیاز به اصلاح دارد.

پرواز در خصوص آسیب‌های بیرونی فعالیت دانشجویی اذعان داشت: نگاه های قیم مآبانه و آمرانه اصلی ترین آسیب بیرونی این فعالیت هاست.

وی با بیان اینکه، تمامی مشکلات دانشجو و دانشگاه باید در خود دانشگاه و با مشارکت دانشجویان برطرف گردد، گفت: به عنوان دبیر کمیسیون دانشجویی نقش حمایت‌گرانه و نه دخالت‌جویانه در حل مشکلات دانشجو و دانشگاه دارم.

پرواز، انقطاع فکری برخی از تصمیم سازان جامعه با واقعیت ها و اولویتهای جامعه و دانشگاه را یکی دیگر از آسیب های بیرونی این حوزه عنوان کرد و گفت: تشکیل جلسات هم اندیشی با دانشجویان به تصمیم سازان حوزه دانشگاه می تواند در تصمیم گیری کمک کند.

وی دخالت‌های نابجا در محیط دانشگاه از محیط بیرون را آسیب سوم فعالیت های دانشجویی دانست و گفت: در دفتر سیاسی و انتخابات استانداری و کمیسیون دانشجویی مجری خواسته ها و اهداف رئیس جمهوری در حوزه فعالیت های دانشجویی هستیم. محیط امن با محیط امنیتی تفاوت دارند و در دانشگاه در کنار دانشجو محوری محیط امن برای دانشجو و فعالیت‌های دانشجویی می‌خواهیم نه محیط امنیتی و این نگاه استاندار، معاونت سیاسی امنیتی و دفتر سیاسی و انتخابات است.

پروازبا بیان اینکه دانشجویان کمک کنند سال تحصیلی پیش رو فضای آکنده از نشاط در دانشگاه های استان ایجاد شود، افزود: با توجه به مشکلات و التهابات سیاسی حاکم بر استان، راهبرد اصلی در حوزه دفتر سیاسی استانداری برای بهبود و آرام کردن فضای موجود، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ گفت وگو است.

مدیرکل سیاسی استانداری گفت‌وگو را یک رفتار کلامی دانست که با دو رقیب خود گپ زدن و جر و بحث تفاوت اساسی دارد، گفت: باید فرهنگ گفت وگو را به جای غلبه خشونت در محیط‌های دانشگاهی و در میان افراد و گروه های مختلف سیاسی نهادینه کرد.

پرواز اظهار داشت: گفت و گو در سه موضوع انجام می شود؛ واقعیت ها، ارزش‌ها یا اولویت‌ها و تکالیف و باید بتوان از منظر گفت و گو پلی به واقعیت های استان زد و برای رفع آنها ابتدا واقعیت های جامعه را درک و سپس آنها را اولویت بندی کرد و در نهایت برای رفع این اولویت‌ها تکالیف را مشخص کرد.

وی با بیان اینکه گفت‌وگو یک بازی برد- برد است و در این فرهنگ نباید در اندیشه حذف رقیب باشیم از جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی، نخبگان و دانشگاهیان استان خواست که در زمینه واقعیت ها ، اولویت‌ها ، تکالیف و برنامه های مختلف برای پیشبرد اهداف توسعه ای استان گفت وگو کنند. در گفت وگو افراد می بایست شناسنامه و باورهای خود را کنار بگذارند و در تشخیص واقعیت‌ها و اولویت های جامعه به صورت منطقی و واقعی عمل کنند.

پرواز اولویت اصلی استان را رسیدن به توسعه پایدار دانست و گفت: توسعه فرایند گذار از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی و توسعه پایدار استفاده بهینه از منابع موجود و حفظ این منابع برای رفع نیازمندی های نسل های آینده است.

وی قاعده هرم توسعه را مشارکت‌سیاسی، سرمایه‌اجتماعی و دمکراسی عنوان کرد و افزود: سیاست اگر واقعی باشد و از مسیر درست دنبال شود منجر به توسعه می شود.

پرواز در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در خصوص اتفاقات همزمان با انتصاب وی و انتقادهایی که از مدیریت ارشد اجرایی استان وجود داشت، گفت: همزمانی هر اتفاق سیاسی نباید به همزبانی میان دلسوزان، استان لطمه بزند. روزهای سخت و گردنه های بلندی را پیش رو داریم برای اینکه از این اوضاع و شرایط ویژه عبور کرد، نیازمند تشریک مساعی همه گروه ها و فعالان سیاسی در استان هستیم.

وی به سابقه اصلاح طلبی و فعال سیاسی بودن و حضور فعالانه در تشکل های دانشجویی خود را یادآور شد و گفت: به اصلاح طلبی خود افتخار می کنم.

وی با تاکید بر اینکه، پایه های اصلی جریان اصلاحات مبتنی بر دوپایه مستحکم شامل اندیشه و اخلاق استوار است، گفت: بی اخلاقی، سخن‌های سخیف و برنامه‌های ضعیف به دور از شأن و ساحت اصلاح‌طلبی و در مسیر انحراف است.

پرواز تاکید کرد: جریان ها و گروه های سیاسی مختلف اگر دارای دیدگاه های مشترک نیستند، اما دغدغه های مشترک می‌توانند داشته باشند و گاه برای همکاری و تشریک مساعی همین دغدغه های مشترک نیز کافی است. تشکل های دانشجویی، جریان‌های سیاسی و عوامل اجرایی در استان در رفتارهای فکری و برنامه‌های اجرایی خود باید تواضع و فروتنی را پاس دارند و از خودبین و خودمحوری دوری کنند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گفت: کسانی که نقاب جریانی می زنند و قلاب قومیتی می اندازند، صلاحیت پیش قراولی هیچ جریانی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا و اعتدالی را ندارند که در جهت روشنگری این وضعیت، انتظار است تشکل‌های دانشجویی فعال باشند و تا زمانی که در دفتر سیاسی و انتخابات استانداری هستم از این دفتر صدای نامأنوس با ذائقه طرفداران دولت شنیده نخواهد شد و دفتر سیاسی استانداری لجستیک طایفه، قوم، منطقه و طیف خاصی نخواهد بود.

وی در پایان نشست راهکارها و پیشنهاداتی برای غنی شدن فعالیت های دانشجویی عنوان کرد و گفت: کسب، تحصیل و ترویج آگاهی در این راه بسیار مهم است زیرا یک جامعه آگاه به هیچ عنوان از مطالبه حقوق خود اجتناب نمی کند. تشکل های دانشجویی در اولین قدم می بایست راهبرد و استراتژی خود را مشخص کنند و در این مسیر کنش واقع گرایانه داشته باشند.

گفتنی است که در این نشست اعضای تشکل‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه‌های استان فعال نبودن تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه پیام نور، فضای بسته و امنیتی، تنگ نظری و سخت‌گیری ها برای فعالیت دانشجویی، حفظ شان، منزلت و گرفتن جسارت از آنها، ایجاد رخوت در بین دانشجویان و برخوردهای سلبی با آنها را به عنوان نظرات و خواسته ها و مطالبات خود عنوان کردند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها