کد خبر: 220191
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۴:۳۹:۰۰
| |

ممکن است آمریکا از تظاهرات عراق سوءاستفاده کند

اعتراضات بصره به‌رغم تلاش‌های بغداد برای آرام کردن بحران کنونی در حال سرعت گرفتن است. یک تحلیلگر عراقی معتقد است که این اعتراضات احتمالا به تغییرات سیاسی خاصی ختم می‌شود و واشنگتن ممکن است برای سوءاستفاده از این تحولات تقلا کند.

ممکن است آمریکا از تظاهرات عراق سوءاستفاده کند
کد خبر: 220191
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۴:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| تحلیلگر استراتژیک نظامی عراق به اسپوتنیک عربی گفت، تداوم اعتراضات در شهر بصره عراق که هشتم ژوئیه آغاز شد به تحولات سیاسی داخلی ارتباطی ندارد. این "انقلاب گرسنگان" است.

او تاکید کرد: استان بصره بیش از 95 درصد از نفت استخراج شده در عراق را تامین می‌کند. همزمان مردم با فقدان امکانات اولیه رنج می‌برند، مثلا آب آشامیدنی و برق. علاوه بر این، اوضاع بهداشتی وخیم است، نرخ بیکاری بالاست و غیره. البته، مردم از دولت ناراضی شده‌اند.

در همین حال ناآرامی بصره در 15 ژوئیه موج دیگری گرفت و دو عراقی کشته شدند. برخی بانک‌ها از ترس ناآرامی‌ها تعطیل کردند. شماری از کارکنان شرکت‌های نفت خارجی تخلیه شدند و مقام‌های این منطقه تدابیری با هدف تقویت حفاظت از تاسیسات نفت و گاز انجام دادند. دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مسدود شده است.

به گفته این تحلیلگر عراقی، اعتراضات تاکنون 13 منطقه عراق را درگیر کرده است.

او تاکید کرد دولت عراق از اجرای وعده‌های سال 2005 خودش بازمانده است. این تحلیلگر افزود، این اعتراضات ممکن است به یک انقلاب ختم شود.

قصی المعتصم تاکید کرد: عراقی‌ها خودشان را در بحبوحه یک بحران، مقابله با گرسنگی، بیماری و هرج و مرج یافتند.

عراقی‌هایی که در این کشور غنی از منابع زندگی می‌کنند، گاهی مجبورند تا در زباله‌ها به دنبال نان بگردند.

این تحلیلگر گفت اعتراضات ممکن است به یک سری تغییرات سیاسی در عراق برسد چرا که دیگر عراقی‌ها به دولت بغداد اعتمادی ندارند.

او همچنین تاکید کرد، واشنگتن ممکن است از این جنبشی اعتراضی در جنوب عراق "برای نفوذ عواملش به داخل دولت عراق" سوءاستفاده کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها