سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خبر داد:

گرم شدن هوا و رخنه مار به منازل اصفهانی‌ها

با گرم شدن هوا و افزایش شدت گرما حیوان‌هایی از قبیل مار به دنبال یافتن جایی خنک هستند به همین دلیل در فصل تابستان گزارش‌های بسیاری مبنی بر پیدا شدن مار در منازل و خودروهای شخصی به سازمان آتش نشانی اصفهان گزارش می‌شود.

گرم شدن هوا و رخنه مار به منازل اصفهانی‌ها
کد خبر: 220199
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۴:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| هنوز یک ماه از آغاز فصل تابستان نگذشته است که 236 مورد پیدا شدن مار در منازل و خودروها به سازمان آتش نشانی اصفهان گزارش شده است. این گزارش‌ها بیشتر از منازلی رسیده که در کنار دشت‌ها و حواشی رودخانه‌ها زندگی می‌کنند.

مار حیوانی خطرناک است و به گفته کارشناسان سازمان آتش نشانی همه مارها سمی هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

به همین دلیل این سازمان آمادگی کامل دارد تا در چنین مواردی به کمک مردم شتافته و آنها را از این خطر نجات دهند. اما مردم نیز باید آگاهی داشته باشند و ضمن حفظ خونسردی خود از کارهای خودسرانه پرهیز کرده و مراتب را فوری به آتش نشانی اطلاع دهند تا ماموران کار خود را انجام دهند.

آگاهی مردم و همچنین کودکان از نحوه تماس و خودداری از اقدام خودسرانه می‌تواند از ایجاد خطر برای آنها جلوگیری کند.

برخی از مردم با تصور اینکه برخی از مارها را می‌شناسند و می‌دانند که سمی نیست و خطری برای آنها ندارد اقدام به گرفتن مار می‌کنند اما این کار بسیار خطرناک است و هر اقدام خودسرانه‌ای ممکن است به آنها آسیب جدی وارد کند.

سازمان آتش نشانی اصفهان به عنوان تنها ارگانی که در زمینه‌های حوادث و خطر کمک حال مردم است در این زمینه نیز آمادگی دارد تا با دریافت گزارش‌های مردمی به کمک شتافته و ماموران اقدامات لازم را انجام دهند.

236 گزارش پیدا شدن مار در منازل شهروندان اصفهانی

محمد شریعتی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: از آغاز تابستان تا کنون در ایستگاه‌های 24 گانه آتش نشانی اصفهان 236 مورد حادثه رخنه مار در منازل گزارش شده است که ماموران آتش نشانی به کمک شهروندان رفته و اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

محمد شریعتی با بیان اینکه مار حیوانی خونسرد است و در فصل گرما به دنبال جای خنک می‌گردد، اظهار داشت: موضوعی که همه ساله با آغاز فصل گرما حوادث ما را بیشتر می‌کند و درخواست کمک مردم را داریم مشاهده مار در مناطق مسکونی و کارگاه‌ها و داخل خودروها است، مار خاصیت زیستی خونسرد دارد و با توجه به گزندگی که دارد می‌تواند خطرساز باشد.

مارها در منازل و کارگاه‌های مجاور زمین‌های کشاورزی بیشتر یافت می‌شوند

وی افزود: این حوادث در منازل و کارگاه‌هایی که مجاور زمین‌های کشاورزی است یا در حاشیه شهرها بیشتر گزارش شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بیان کرد: برخی خانواده‌ها هنگام رفتن به باغ یا اماکنی از این قبیل مار به اتومبیل آنها وارد می‌شود و سپس به پارکینگ و منزل نفوذ می‌کند و یا در گزارشی دیگر فرشی که برای شست و شو به قالیشویی داده شده بود پس از اینکه به منزل آورده شد مار در آن مشاهده شد.

وی افزود: مردم باید آگاه باشند و پس از مشاهده مار فوری با آتش نشانی تماس بگیرند و از اقدامات خودسرانه پرهیز کنند. از پارک خودروها در دشتهایی که علوفه‌های بلند دارد خودداری کنند، محل اسکان خود را به دقت بازرسی کرده و از انتقال مار به خودروی خود جلوگیری کنند.

هجوم مارها به زاینده‌رود مرتبط نیست

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نباید هجوم مارها را به زاینده رود مرتبط بدانیم، خاطرنشان کرد: جاهایی که زمین‌های کشاوری است و همچنین در دشت‌ها مار بیشتر است و خانه‌هایی که در کنار این مزارع قرار دارند باید احتیاط بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر خودرویی قبلا به باغ و چمنزارهای اطراف رفته ممکن است مار به داخل خودرو رفته و در نهایت در پارکینگ یا داخل واحدهای مسکونی برود. توصیه اول ما این است که دقت لازم را داشته باشند، تمام مارها سمی هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود.

شریعتی تصریح کرد: علائم ظاهری مانند سر مثلثی یا رنگ خاص مار یا چشم ریز او سبب تشخیص مار سمی از غیر سمی نمی‌شود، توصیه می‌کنیم قبل از اینکه مار از محلی که مشاهده کردند به جایی برود که گرفتنش سخت‌تر شود با همکاران ما تماس بگیرند.

وی افزود: بزرگترها به کودکان هم آموزش دهند تا با دیدن مار با دادن آدرس صحیح به آتش نشانی ما را در سرعت کمک و همکاری بیشتر یاری کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: از آغاز فصل تابستان تا کنون ماموران آتش نشانی در تمام ایستگاه‌های 24 گانه 236 مورد را پوشش دادند و همکاران ما با کمک به شهروندان آن مار را گرفته و از ایجاد خطر جلوگیری کردند.

رها سازی مارها در خارج از شهر مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند

وی بیان کرد: ما قبلا مارها را به محیط زیست تحویل می‌دادیم اما تعداد مارها زیاد شد و با توجه به اینکه در مناطق مختلف این مارها را می‌گرفتند تحویلش مشکل بود به همین دلیل آنها را در خارج از شهر و محیط زندگی اصلی آنها رها سازی کردیم.

شریعتی افزود: خیلی‌ها از ما انتقاد می‌کردند که چرا مارها را آزاد می‌کنید اما باید توجه داشت که یکی از حیوانات مفید که خدا آفریده مار است و از این حیوان برای ساخت داروهای مختلف استفاده می‌کنند و خطری که مار از نیش زدن دارد برای دفاع از خودش است، گسترش شهرها باعث شده که حضور آنها بیشتر شود.

وی گفت: بهترین راهکار برای ما این بود که با گرفتن این مارها هم رسالت خود را انجام دهیم و هم آنها را به جایی که برای انسانها خطری ندارد رها کنیم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها