گاردین:

ترزا می توانایی اداره امور را ندارد

یک روزنامه انگلیسی در سرمقاله خود نوشته است نخست وزیر انگلیس قادر نیست در اساسی‌ترین مسئله جاری این کشور که خروج از اتحادیه اروپا است، مسائل را اداره کند.

ترزا می توانایی اداره امور را ندارد
کد خبر: 220218
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله خود نوشت دولت «ترزامی» نخست وزیر این کشور قادر به اداره امور حکومتی نیست.

گاردین در سرمقاله امروز (چهارشنبه ) نوشت، طی ده روز گذشته نفوذ ترزا می در پارلمان این کشور در مسئلهبرگزیت (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا) به صورت تحقیرآمیزی تضعیف شده است.

در ادامه مقاله آمده است، طرح ترزا می برای متحد نگاه داشتن اعضای حزب محافظه‌کار در موضع مذاکرات برگزیت، منجر به ایجاد شکاف در این حزب شده است.

گاردین ادامه داد، خانم می در مهم‌ترین مسئله‌ای که انگلستان با آن روبرو است، قابلیت اداره امور را ندارد.

این سرمقاله افزود، دلایل شکست وی به دو انتخابات باز می‌گردد، اولین انتخابات همان همه‌پرسی سال 2016 برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بود که وی در حال حاضر همچنان متعهد به اجرای آن است و دومین دلیل، شکست ترزا می در انتخابات سراسری زودتر از موعد سال 2017 بود که حزب محافظه‌کار اکثریت کرسی‌های پارلمان انگلستان را از دست داد.

شب گذشته نیز خانم می هم‌حزبی‌هایش را تهدید کرده بود در صورتی که طرح وی درباره اتحادیه گمرکی اروپا را رد کنند، تابستان امسال باز هم برگزاری یک انتخابات سراسری زودتر از موعد را اعلام می‌کند.

گاردین افزود، طی سال گذشته شکاف‌ها میان احزاب مختلف سیاسی و شکاف درون حزبی در انگلستان وجود داشته که این مسئله منجر به ایجاد تنگنای برگزیت شده است.

به نوشته گاردین، خانم می در تله بحران برگزیت گرفتار شده که در صورت عدم موفقیت برای رهایی از آن، درخواست «جاستین گرینینگ» وزیر سابق آموزش انگلستان برای برگزاری همه‌پرسی دوم جدایی از اتحادیه اروپا، می‌تواند قابلیت اجرا داشته باشد و این همان نتیجه‌ای است که اتحادیه اروپا به دنبال آن است.

طی ده روز اخیر تغییرات زیادی در دولت انگلیس روی داد. اخیرا کابینه ترزا می‌ بر سر طرحی با وزرایش به توافق رسیده بود که مورد انتقاد برخی از حامیان سرسخت برگزیت در دولت قرار گرفت. این منتقدان قطع تمامی پیوندهای لندن با نهادهای اروپایی و بازتعریف این روابط را خواستار هستند.

ترزا می هفته گذشته گفته بود طرح وی، ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا را شامل می‌شود و این به معنای ماندن انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا با تعریفی جدید است؛ در این صورت، کالاهای اروپایی برای ورود به انگلیس، نیازی به پرداخت حقوق گمرکی نخواهند داشت و کالاهایی که قصد ورود به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، می‌توانند از انگلیس وارد این قلمرو گمرکی 28 کشوری شوند.

اتحادیه گمرکی اروپا شامل تمامی اعضای عضو اتحادیه به اضافه موناکو و برخی کشورهای عضو پادشاهی متحده بریتانیا است که در قاره اروپا نیستند. بر اساس قوانین اتحادیه گمرکی اروپا، همه اعضا وظایف مشابهی در امر صادرات به دیگر کشورها دارند. این اتحادیه اجازه تجارت آزاد میان اعضا را داده و هیچ گمرک مرزی برایشان قایل نیست اما مانند دیگر مناطق تجاری آزاد نیست و اعضای آن برای تمامی کالاهای وارداتی به اتحادیه، تعرفه خارجی همگانی را اعمال می‌کنند.

مردم انگلستان (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) ماه ژوئن سال 2016 در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا شرکت کردند و تنها 51 درصد از کل شرکت‌کنندگان رای به خروج دادند و 49 درصد دیگر مخالف برگزیت بودند. از ماه می سال 2017 تا کنون که مذاکرات برگزیت میان لندن و بروکسل در جریان است، چندین دور مذاکره برگزار شده اما در ابتدا با پیشرفت چندانی همراه نبود تا اینکه انگلستان پذیرفت معادل 50 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا پرداخت کند و مذاکرات از اندکی پیشرفت برخوردار شد.

برگزیت باید روز 29 مارس سال 2019 یعنی بعد از دو سال از زمان به جریان انداختن ماده 50 معاهده لیسبون برای جدایی یکی از اعضای عضو اتحادیه اروپا، اتفاق بیافتد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها