کد خبر: 220252
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۷:۵۰:۰۰
| |

در نشست ترامپ و پوتین مطرح شد

احتمال تشکیل منطقه خودمختار کُرد در شمال سوریه

روزنامه ترکیه‌ای «خبر ترک» در گزارشی در این رابطه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان دیدار اخیرش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که پریروز برگزار شد پیشنهاد اجرایی کردن الگوی کردستان عراق را در شمال سوریه به همتای آمریکایی خود داده است.

احتمال تشکیل منطقه خودمختار کُرد در شمال سوریه
کد خبر: 220252
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پوتین و ترامپ در نشست هلسینکی تکرار الگوی اقلیم کردستان را در شمال سوریه مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، روزنامه ترکیه‌ای «خبر ترک» در گزارشی در این رابطه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان دیدار اخیرش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که پریروز برگزار شد پیشنهاد اجرایی کردن الگوی کردستان عراق را در شمال سوریه به همتای آمریکایی خود داده است.

به نوشته این روزنامه ترکیه‌ای، بر اساس اطلاعات خارج شده از این نشست دو رهبر به طور مفصل مسئله سوریه را مورد بررسی قرار ندادند و تنها در مورد اولویت امنیت اسرائیل در فرایند رخدادهای سوریه با یکدیگر به توافق رسیدند.

در این حال، منابع آگاه در واشنگتن خبر دادند ترامپ با مطرح کردن مسئله مناطق امن در شمال سوریه این بحث را آغاز کرد و با توجه به اینکه دستور کار پیش از این به دست روس‌ها رسیده بود اطمینان داد که امنیت اسرائیل در جنوب تضمین شده است، اما در شمال انجام چنین کاری بدون مشارکت فعال ترکیه قابل انجام نیست.

به گفته این منابع پوتین طرح خاصی را هم برای مناطق شمال سوریه که تحت کنترل کردهاست ارائه کرده است. این طرح که «ویتالی ناومکن» یکی از کارشناسان روسی امور خاورمیانه آن را تهیه و نام «الگوی شمال عراق» بر آن گذاشته پیش از این نیز در فوریه گذشته در آمریکا مطرح شده بود.

این منابع تاکید کردند در صورتی که ترامپ بتواند از کمک روسیه برای کاهش نفوذ ایران در سوریه استفاده کند طرح روس‌ها را با اشتیاق بیشتری مورد بررسی قرار خواهد داد، زیرا باید بعد از خروج 2200 نیروی نظامی خود از سوریه به متحدین کرد خود توصیه کند با روس‌ها و دولت سوریه همکاری کنند. این به آن معنی است که در شمال سوریه ما شاهد خودمختاری اداری و فرهنگی کردی در داخل دولت این کشور خواهیم بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها