صادق زیباکلام:

بابت قُلدری فضای مجازی خوشحال نباشید

صادق زیباکلام گفت: نباید خوشحال باشیم که فضای مجازی نقش مهمی در جامعه ما پیدا کرده است؛ چرا که در جامعه‌ای سالم که به حداقل توسعه سیاسیَ، دموکراسی و آزادی مطبوعات رسیده باشد، علی‌القاعده فضای مجازی نمی‌تواند تا این اندازه قلدری کند.

بابت قُلدری فضای مجازی خوشحال نباشید
کد خبر: 220264
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ۱۸:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| صادق زیباکلام فعال سیاسی و استاد دانشگاه تهران در نشست رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد که از سوی مرکز اطلاع رسانی وزارت کار تعاون و رفاه اجتمای برگزار شد، سخن می‌گفت، با اشاره به تاثیرگذاری شبکه‌های مجازی بر افکار عمومی و با بیان این‌که فضای مجازی همچون بهمنی سرازیر شده است، اظهار کرد: پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1394 پدیده عجیبی رخ داد. بعد از اعلام نتایج گزارشی در روزنامه شرق نوشتم با این عنوان که «چه کسی اصولگرایان را شکست داد» اصلاح‌طلبان یا تلگرام. مضمون این گزارش این بود که در انتخابات آن دوره تلگرام توانست اصولگرایان را شکست دهد و نه اصلاح‌طلبان.

او در عین حال گفت: نباید خوشحال باشیم که تلگرام یا فضای مجازی این نقش را در جامعه ما پیدا کرده است، چرا که فضای مجازی همانند شمشیر دولبه‌ است. درست است که گاهی به نفع ما می‌بُرد اما همانند اژدهایی هفت سر می‌تواند تیغ خود را به سمت ما هم بگیرد. این موضوع برای خود من بارها اتفاق افتاده است.

این فعال سیاسی با بیان این‌که نفوذ فضای مجازی در جامعه ما نشان‌دهنده نقص و بیماری جامعه است، خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای سالم که به حداقل توسعه سیاسی، دموکراسی و آزادی مطبوعات رسیده باشد علی‌القاعده فضای مجازی نمی‌تواند تا این اندازه قلدری کند به همین خاطر هم ما نباید افتخار کنیم که فضای مجازی تا این اندازه در جامعه‌ی ما جا پیدا کرده است.

زیباکلام افزود: ما از بد حادثه به فضای مجازی پناه آورده‌ایم. اگر در جامعه ما حداقل آزادی بیان و مطبوعات وجود داشت، این اتفاق نمی‌افتاد. اگر امروز جامعه به سمت فضای مجازی رفته است به این خاطر است که رسانه‌های رسمی ما برخلاف باورهای دولتمردان خبری منتشر نمی‌کنند. کافی است به مدت 48 ساعت اخبار صداوسیما را رصد کنیم و متوجه شویم که محال است خبری پخش شود که مغایر با باورهایشان باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به محدودیت‌های رسانه‌های رسمی در انتشار برخی از اخبار گفت: در جامعه‌ای که صداوسیمای آن اخبار مدنظر دولت‌ها را پخش می‌کند و دیگر رسانه‌ها باید دستشان برای انتشار اخبار بلرزد، فضای مجازی اهمیت زیادی پیدا می‌کند و می‌تواند جای رسانه‌های رسمی را بگیرد.

او با بیان اینکه امروز فضای مجازی عاری از منطق، عقل و استدلال شده است، تاکید کرد که این ضعف جامعه مدنی ماست که فضای مجازی چنین مهم شده است.

زیباکلام همچنین درباره خط قرمزهای رسانه‌ها در انتشار برخی از اخبار اظهار کرد: هیچگاه سعی نکردم به دانشجویانم یاد بدهم که چگونه خطوط قرمز را رعایت کنند، چرا که معتقدم اساسا فلسفه وجود خط قرمز مغایر با ابتدایی‌ترین اصول دموکراسی است.

او در انتهای سخنان خود گفت: وقتی می‌گوییم چه‌طور خط قرمزها را به هنگام انتشار اخبار رعایت کنیم، در واقع به زبانی دیگر می‌گوییم قانونی وجود ندارد. درست است که همه ما مجبوریم به این خط قرمزها تن دهیم، ولی این موضوع از پایه درست نیست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها