کد خبر: 220334
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ۱۱:۰۴:۰۰
| |

در پژوهش محیط زیست و دانشگاه مشخص شد؛

اثبات انباشت فلزات سنگین در تالاب گاوخونی/سونامی نمک نزدیک است

در پژوهش مشترک میان اداره کل حفاظت محیط زیست و دانشگاه اصفهان انباشت فلزات سنگین در تالاب گاوخونی و احتمال وقوع سونامی شن و نمک به اثبات رسید.

اثبات انباشت فلزات سنگین در تالاب گاوخونی/سونامی نمک نزدیک است
کد خبر: 220334
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ۱۱:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| در طول سال‌های گذشته و با توجه به روند خشک شدن تالاب گاوخونی، کارشناسان محیط زیستی بارها وبارها در ارتباط با احتمال گسترش گرد وغبار و ذرات بسیار سمی مانند سرب،روی و کادمیوم از این تالاب به نقاط مختلف استان و حتی کشور هشدار دادند.

بنا بر اعلام اداره کل محیط زیست استان اصفهان، پژوهش مشترک در این ارتباط میان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان که با نام «بررسی اثرات زیست محیطی خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی» به تازگی و پس از سه سال و چهار ماه به پایان رسیده است.

بنابراین تحقیق مشخص شد در طول دوره‌های پیشرفت خشکسالی در این منطقه، فلزات سنگین سرب، روی و کادمیوم در تالاب نمایان شده است و میزان سرب و کادمیوم در خاک این حوضچه آبریز و کادمیوم در رسوبات گاوخونی بیشتر از پوسته منطقه وجود دارد.

تامین نشدن حق‌آبه گاوخونی و تبدیل تالاب به کانون اصلی ریزگردهای سمی

بنا بر نظر کارشناسان هنوز کانون‌های تولید ریزگرد به دلیل رطوبت اندک تالاب فعال نشده است اما در صورت تامین نشدن حقابه تالاب گاوخونی در آینده نزدیک این منطقه منبع اصلی تولید ریزگردهای سمی به ویژه در برخی فصول خواهد بود.

نکته مهم اینکه سونامی نمک در صورت خشک شدن تالاب خطری نزدیک است که اراضی کشاورزی و دشت‌های حاصلخیز منطقه را نیز نابود خواهد کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها