کد خبر: 220386
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ۱۳:۴۵:۰۰
| |

طراحی‌هایی با محوریت مرگ در گالری سیحون

نمایشگاه طراحی های مجتبی یداللهی با عنوان «زیستن درون مرگ» از روز جمعه 29 تیر در گالری سیحون افتتاح می شود.

طراحی‌هایی با محوریت مرگ در گالری سیحون
کد خبر: 220386
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ۱۳:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایشگاه طراحی های مجتبی یداللهی با عنوان «زیستن درون مرگ» روز جمعه 29 تیرماه در گالری سیحون ساعت 16 افتتاح می شود. در این نمایشگاه حدود 11 اثر هنرمند به نمایش گذاشته خواهد شد.

مجتبی یدالهی متولد 1362 شیراز است وکارشناسی ادبیات و کارشناس ارشد سینما است. وی تاکنون در تعدادی نمایشگاه گروهی شرکت داشته و در حوزه سینما چندین فیلم کوتاه و مستند ساخته است. این هنرمند در آثارش به موضوع جنگ اشاره کرده است.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: « از همان ابتدای تاریخ امر کشتن در کنار امر زایش، دوشا دوش هم، تمدن بشری را شکل داده است: چه چیز جنگ را آفرید؟چه الزامیست برای نابودی؟ تاریخ جنگ, تاریخ بی مکانی بی زمانیست. تاریخ هویت مکدر شده انسان است. تاریخ جنگ، حفره ای است که ابتدایی ترین وبنیادی ترین ماهیت تمدن را درون خودش مخفی کرده است. بدنی که در طول تاریخ، در خلاء معلق است.

چشمانی که مدام کوچکترین ستیزه را کنترل می کنند: ما چگونه درون زهدان جنگ زندگی می کنیم؟ غرق شدن درون آناتومی جنگ، درون ارگانیسم ضروری جدال. مرا به این فرم رساند که با درهم ریختگی و پریشانی (همچون لحظه ابتدایی انفجار) آیا می­توان به تحلیل حقیقی ذات جنگ رسید؟ ساختار مرکز گریز آثار، با چیدمانهایی که مرز میان واقعیت وخیال مرز. میان متافیزیک وامر واقع را می شکند، به نوعی از روایتگری نزدیک می­شودکه غالبا می خواهد کاراکترهایی فرضی رادر حالتی معلق در فضا نمایان کند. چشمهاِی که هم نظارت می کنند هم امر. حیواناتی دگرگون شده را می سازند، که هم سردرگمند و هم معلق. سعی در تولید جهانی ممتد و مسلسل وار است. تا جهایی نه هم مشکل، که هم معنا، فریم به فریم به نمایش بگذارد.

تلاش در خلق این آثار در حقیقت این است که درون انسانی از خود بیگانه چگونه جهانی وجود دارد؟ جهانی مچاله شده و تکه تکه شده از فروپاشی و جنگ، جنگی که ذات بنیادی هستی تمدن بشری را شکل داده است. و همان قدر که افتادن سیبی از درخت قانون جاذبه راثابت کرد،کشته شدن دقیقه به دقیقه انسانهایی در گوشه و کنار کره زمین قانون جنگ را. قانون بیماری لاعلاج خشونت را...اثبات می­کند. قانونی تلخی که می گوید: بدون کشتن. تولدی نخواهد بود.»

این نمایشگاه تا 10 مرداد درگالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم پلاک 11 ادامه خواهد داشت. بازدید هر روز از ساعت 11 تا 19 و روزهای جمعه از ساعت 16 تا 20 امکان پذیر است. گالری سیحون روزهای دوشنبه تعطیل است.


منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها