غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

روحانی وعده رفع حصر را فراموش کرد/ کاش دادستان کشور زودتر پی می‌برد بگیر و ببند در موضوع حجاب جواب نمی‌دهد/ رئیس‌جمهور و مجلس در سیاست خارجی اختیاری ندارند

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حال حاضر زمزمه‌هایی است که باید دوباره سراغ افرادی مانند بابک زنجانی بروند البته این‌ها شنیده‌ها است و امیدواریم که درست نباشد اما به عنوان یک هشدار باید اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید این موضوع را به صورت جدی با آقای روحانی مطرح کنند.

روحانی وعده رفع حصر را فراموش کرد/ کاش دادستان کشور زودتر پی می‌برد بگیر و ببند در موضوع حجاب جواب نمی‌دهد/ رئیس‌جمهور و مجلس در سیاست خارجی اختیاری ندارند
کد خبر: 220405
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۹ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو فراکسیون امید با اشاره به دیدار هیات رئیسه فراکسیون امید با حسن روحانی که یکشنبه این هفته صورت خواهد گرفت، گفت: به نظر من در این دیدار اعضای فراکسیون امید باید بدون تعارف و رودربایستی و تشریفات صحبت کنند و مشکلات مردم را با ایشان در میان بگذارند.

او در در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: اولین مطلب اینکه آقای رییس‌جمهور در خصوص مسایلی که تبدیل به بحران شد مانند مؤسسات مالی و اعتباری و ارز گفت که اسم‌ها را می گوید و از سوی دیگر خبری نشد که این اقدام ایجاد شبهه کرده است.

او ادامه داد: اولاً رییس جمهور وظیفه داشت که از ایجاد مشکلات در مؤسسات مالی پیشگیری کند و بانک مرکزی مسئول است که رییس بانک مرکزی را هم دولت تعیین می‌کند اما گذاشتند اموال مردم را غارت کنند و حالا می گویند شماره 1 فرار کرده و شماره 3 فلان است و... که این اقدامات شبهه ایجاد می‌کند و یکی از دلایل کاهش اعتماد عمومی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در داستان ارز هم از بدیهیات بود اینکه که بگویند ارز 4200 تومان به هر کسی می‌دهیم گردباد ایجاد می‌شود. حالا باید بگردند که چه کسی ارز گرفته، برای چی گرفته و چی وارد کرده است! این در حالی است که از قبل از تصمیم باید جوانب امر را بسنجند نه اینکه الان زندگی مردم را برهم بریزند.

حیدری گفت: در جمهوری اسلامی، در قوه قضاییه فقط پرونده تشکیل دادیم که در 10 مورد می گویند متهم فرار کرد و چهار نفر هم به زندان می افتند اما مشکل مردم حل نمی‌شود. یک شبه قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرد. در بازار تره بار قیمت‌ها افزایش یافته و شیر که در سبد هر روز خانوارها قرار دارد هم افزایش قیمت داشته است. این موارد نشان دهنده بی تدبیری‌ها در کشور است.

باید با غرب یعنی امریکا هم رابطه را برقرار می‌کردیم

وی ادامه داد: دولت و رییس جمهور جزئی از حکومت هستند و به این شکل نیست که همه اختیارات بویژه در زمینه سیاست خارجی و روابط خارجی در دست رییس جمهور باشد. در حالیکه سیاست خارجی در مسائل اقتصادی و معیشتی ما بسیار تأثیر دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رییس جمهور و مجلس در زمینه سیاست خارجی اختیاری ندارند، گفت: همانطور که از شعار نه شرقی نه غربی دادیم که در قانون اساسی ما و بر سر در وزارتخانه امورخارجه حک شده عبور کردیم که به نظر واقع بینانه هم بوده و با شرق و روسیه این رابطه مستقیم را برقرار کردیم، باید با غرب یعنی امریکا هم این رابطه را برقرار می‌کردیم و منافع ملی ما ایجاب می‌کرد که این اقدام را انجام دهیم.

حیدری تاکید کرد: البته هنر کشور داری هم این بود که روابط خارجیمان را بالانس کنیم. اما این موارد از اختیارات رییس جمهور نیست. رییس جمهور باید این موارد را به صورت واضح‌تر به مردم بگوید و گزارش دهد. رییس جمهور در هنگام انتخابات با همین شعارها و وعده‌ها رأی گرفت اما بعد نتوانست به آن عمل کند.

یکی از شاه بیت‌های رأی آوری روحانی موضوع رفع حصر بود

او با انتقاد از عدم تحقق شعارهای رییس جمهور، ادامه داد: به طور تقریبی رییس جمهور قریب به اتفاق وعده‌هایی که داد را عمل نکرد و بارزترین آن رفع حصر است. در حالیکه یکی از شاه بیت‌های رأی آوری ایشان رفع حصر بود اما نه تنها هیچ اقدامی نکرد بلکه کمیته رفع حصر که فراکسیون امید تشکیل داده بود با دو رئیس قوه دیگر جلسه داشت و آنها به کمیته رفع حصر وقت دادند اما نتوانستیم با آقای روحانی جلسه‌ای داشته باشیم. نمی‌دانیم ایشان فراموش کردند یا آگاهانه آن وعده‌ها را داد و آگاهانه زیر آن زد؟ نمی‌توان در این خصوص قضاوت کرد اما ما رفتار را اینگونه می‌بینیم.

زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که باید به سراغ افرادی مانند بابک زنجانی بروند

این نماینده مجلس با تاکید به لزوم تغییر تیم اقتصادی دولت، گفت: باید دولت بسیار قاطع برخورد کند و ببینند که می‌خواهند به سراغ چه کسانی بروند. آیا می‌خواهند به سراغ همان‌هایی بروند که در تکنولوژی دور زدن تحریم مهارت دارند که همین موضوع باعث غارت میلیاردها میلیارد اموال عمومی شد و باعث شد که فساد نهادینه شود و معلوم نیست که چطور می‌خواهند جلوی آن را بگیرند.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر زمزمه‌هایی است که باید دوباره سراغ افرادی مانند بابک زنجانی بروند البته این‌ها شنیده‌ها است و امیدواریم که درست نباشد اما به عنوان یک هشدار باید اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید این موضوع را به صورت جدی با آقای روحانی مطرح کنند. نباید به دنبال افرادی رفت که به دنبال دور زدن تحریم‌ها هستند و موجب فسادهای گسترده شدند.

این نماینده مجلس در خصوص اینکه چه کسانی به طور حتم از تیم اقتصادی دولت حذف می‌شوند؟ گفت: خبر ندارم و هرچیزی که گفته می‌شود حدس و گمان است. اما به نظرم افرادی که از قبل هم گفته بودیم که باعث ایحاد حاشیه‌هایی برای رییس جمهور شدند باید تغییر کنند. رییس جمهور باید هوشمند باشد و این افراد را تغییر بدهد.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر خیلی به تغییرات نمی‌توان امیدوار بود و موضوع در این شرایط جنبه روانی پیدا می‌کند. گیر ما گلوگاهها است و تا گلوگاهها درست نشود کاری نمی‌توان کرد و تنها یک نفر می‌رود و شخص دیگر جایگزین او می‌شود. تا زمانیکه در رویکرد ایجاد تنش با دنیا را تغییر ندهیم گرفتارهای موجود را خواهیم داشت.

افراد در تیم اقتصادی دولت معلول هستند

وی تاکید کرد: افراد در تیم اقتصادی دولت معلول هستند و علت را در رویکرد تنش با دنیا می‌بینم که متاسفانه از ابتدای جمهوری اسلامی این رویکرد را داشتیم که یکی از نقاط اوجش اشغال سفارت امریکا بود که‌ ای کاش بررسی کنند که پشت صحنه چه بود که از همانجا جنگ شروع شد. خسارت دادیم و به فتح خرمشهر رسیدیم و بسیاری از دلسوزان می‌فهمیدند و می‌گفتند الان موقع صلح است اما متاسفانه ما ادامه دادیم وهزینه‌هایی را ایجاد کردیم تا به نوشیدن جام زهر توسط حضرت امام (ره) رسیدیم.

رویکرد تنش با دنیا باید تغییر کند

این عضو فراکسیون امید در ادامه گفت: بعد از آن نوبت انرژی هسته‌ای شد که هزینه دادیم تا رسیدیم به نرمش قهرمانه و نتیجه‌اش شد برجام، اما جوهر برجام خشک نشده بود که موشک هوا کردیم و تونل موشک‌ها را نشان دادیم. پیش از این نظام اقتصادی یک توانی داشت و اعتماد عمومی یک کششی داشت اما نمی‌دانم در حال حاضر این کشش در توان نظام اقتصادی و اعتماد عمومی هست یا خیر. تا این رویکرد تنش تغییر نکند به نظرم همینطور چرخ می‌زنیم.

حیدری ادامه داد: ما درکشور رویکرد توسعه نداریم و رویکرد توسعه تعامل مثبت با دنیا می‌خواهد. اگر معیشت و رفاه مردم در الویت اول باشد یک سازوکار دیگر می‌خواهد. ما اعتقادی به سوریه و یمن می‌رویم و این اقدامات هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

کاش دادستان کشورزودتر پی می‌برد که مشکل حجاب با بگیر و ببند حل نمی‌شود

او با اشاره به اظهارات دو روز گذشته دادستان کشور در خصوص عدم اجبار در زمینه حجاب، گفت: آقای منتظری دادستان کل کشور را آدم موجهی می‌شناختم و می دانم و دیروز دیدم در زمینه حجاب مطلب بسیار واقع بینانه‌ای گفت که با بگیر و ببند مشکل حجاب حل نمی‌شود. من می‌خواهم بگویم ای کاش شما در مقام تصمیم گیر این موضوع را زودتر می‌دانستید که این همه پمپاژ تنش در جامعه نشود. این‌ها گلوگاه است و اگر بخواهیم موضوع را بشکافیم مؤلفه‌های اعتماد عمومی همین موارد است.

این نماینده مجلس ادامه داد: برای مثال فلان خبرنگار فلان چیز را گفته، اصلاً غلط گفته اما به بند می‌کشیمش، الان هم موضوع محیط زیست است در این خصوص سؤال است که راحت می گویند شخصی جاسوس است اما اثبات نمی‌شود و آبروی آن شخص را می‌بریم و ایجاد نا امنی می‌کنیم.

ما وظیفه نداریم دماغ دنیا را به خاک بمالیم

حیدری یادآور شد: خوش‌بینانه‌ترین حالت این است که رویکرد تنش را به رویکرد تعامل مثبت چه در داخل و خارج تبدیل کنیم. ما وظیفه نداریم دماغ دنیا را به خاک بمالیم. وظیفه ما این است که از حقوق ملتمان دفاع کنیم و اصلاً فلسفه وجودی حکومت این است که امور مردم را رتق‌وفتق کنند البته با یک آینده‌نگری به سمت توسعه. عملکرد نادرست باعث ایجاد پمپاژ ناامیدی و عدم اعتماد به آینده و عدم اطمینان به محیط ایجاد می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها