مسئولیت حضانت بچه‌ها بعد از طلاق بر عهده کدام یک از والدین است؟

بیشترین اختلاف بین زوجین بعد از طلاق بر سر موضوع حضانت فرزندان است که قانون برای آن راه حل‌هایی در نظر گرفته است.

مسئولیت حضانت بچه‌ها بعد از طلاق بر عهده کدام یک از والدین است؟
کد خبر: 220406
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از طلاق زوجین از یکدیگر بیشترین اختلاف بین آن‌ها بر سر موضوع حضانت بچه‌ها است.

در مورد طلاق‌های توافقی زوجین می‌توانند برای قبول حضانت فرزندان بین خودشان توافق کنند، در صورتی که مادر حضانت فرزندان را برعهده بگیرد، طبق قانون می‌تواند از دادگاه درخواست پرداخت نفقه کند که در این صورت پدر موظف است ماهیانه مبلغی را به عنوان نفقه پرداخت کند.


در طلاق‌های غیر توافقی بر اساس قانون حضانت دختران تا سن 7 سالگی با مادر و بعد از آن از 7 تا 9 سالگی با پدر است.

حضانت فرزندان پسر تا سن 7 سالگی با مادر است و بعد از آن از سن 7 تا 15 سالگی پدر می‌تواند حضانت فرزند پسر را بر عهده گیرد. در طول این مدت مسئولیت پرداخت نفقه فرزندان با پدر است.


بعد از اتمام سن 9 سالگی در دختران و سن 15 سالگی در پسران، آن‌ها از حضانت خارج می‌شوند و خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند که می‌خواهند با پدر یا مادر خود زندگی کنند، البته در شرایطی خاص دادگاه می‌تواند در مورد حضانت تجدید نظر کند که یکی از این موارد موضوع تغییر شرایط زندگی مادر است.

اگر دادگاه در مرحله اول حضانت فرزند را به مادر داده باشد، اما مادر بعد از آن اقدام به ازدواج مجدد کند، پدر می‌تواند با مطرح کردن دادخواستی جدید از دادگاه بخواهد که حضانت فرزند را به او واگذار کند که در بیشتر موارد دادگاه با این درخواست موافقت می‌کند، البته در این مورد نیز بعد از رسیدن فرزندان به سن بلوغ از نظر قانون فرزند می‌تواند دادخواست زندگی با مادر را بدهد.

ممکن است هیچ یک از والدین صلاحیت نگهداری از فرزند خود را نداشته باشند، یعنی اگر به دلیل مواظبت نکردن یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت او قرار دارد، سلامت جسمی یا تربیت اخلاقی کودک در معرض خطر باشد که در این صورت با تقاضای هر کدام از آن‌ها یا تقاضای نزدیکان و یا قیم کودک دادگاه می‌تواند حضانت را از پدر یا مادر گرفته و به شخص سومی واگذار کند. مصادیق عدم مواظبت فساد اخلاق والدین اعتیاد، ابتلا به بیماری روانی، فحشا، سوء استفاده از کودک یا اجبار او در تکدی گری و قاچاق، ضرب و جرح مکرر و غیره است.

مدارک لازم برای ثبت حضانت
1- تصویر مصدق سند ازدواج (اختیاری)

2- تصویر مصدق سند طلاق (اختیاری)

3- تصویر مصدق شناسنامه (اختیاری)

4- به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی الزامی است.

در صورت وجود نداشتن مدارک اختیاری می‌توانید به جای آن درخواست استعلام، درخواست جلب نظر کارشناس، تحقیقات محلی، شماره پرونده استنادی، شهادت شهود و مطلعین، استعلام نظر پزشکی قانونی، اتیان سوگند و سایر دلایل و منضمات را به دادگاه ارائه کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها