کد خبر: 220463
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۹ ۱۲:۳۷:۰۰
| |

هوشنگ‌ جزی:

ایران درحال خشک‌شدن است/ استان‌های شمالی ایران دچار خشکسالی شده‌اند

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور معتقد است ایران درحال خشک‌شدن است.

ایران درحال خشک‌شدن است/ استان‌های شمالی ایران دچار خشکسالی شده‌اند
کد خبر: 220463
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۹ ۱۲:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| هوشنگ‌ جزی با بیان اینکه تمامی استان‌های کشور دچار خشکسالی شده و این روند ادامه خواهد داشت، تصریح کرد:نمی‌شود به برخی آمارها در ارتباط با خشکسالی و حتی جنگل‌ها اشاره کرد و متاسفانه استان‌های شمالی ایران هم دچار خشکسالی شده‌اند به‌گونه‌ای که کشت برنج در برخی مناطق این استان‌ها ممنوع اعلام شده است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها افزود: تغییر اقلیم آب و هوایی شرایط ناگواری را برای ایران ایجاد کرده و باید تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از خشکسالی‌ها اندیشیده شود.

جزی از ادامه خشکسالی‌ها در ایران هم اظهار نگرانی کرد و ادامه داد: درحالی‌که این پدیده شوم در کشور روبه رشد است شاهد کم شدن تخصیص اعتبارات برای مقابله با این پدیده هستیم. برای عملیات آبخیزداری در هر هکتار یک میلیون تومان اعتبار نیاز هست و این درحالی است که برای هر هکتار فقط 400 هزار تومان در سال گذشته اعتبار تخصیص داده شده است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه 26 میلیون هکتار هم اکنون در حوزه مطالعاتی درحال انجام است، یادآورشد: تخصیص اعتبارات در این حوزه ها بسیار ناچیز و قابل بیان کردن هم نیست. هم اکنون حدود 85 میلیون هکتار مرتع، 120 میلیون هکتار آبخیز تحت فرسایش و 136 میلیون هکتار حوزه بیابانی درحال بررسی مطالعاتی است.

وی با تاکید بر کمی اعتبارات در حوزه خاک سازمان جنگل‌ها، اظهارداشت: امسال برای اولین بار از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات ویژه ای به موضوع خاک تخصیص داده شد. از این محل 700 میلیاردتومان برای 602 حوزه آبخیز، اعتبار تخصیص یافت که شاید بتوان گفت این تخصیص اعتبار از مهمترین اقدامات دولت تدبیر برای حفظ منابع طبیعی است. امیدوارم اعتبارات تخصیص‌یافته به این حوزه در سال آینده دوچندان شود.

جزی همچنین گفت: یک‌میلیون و 600 هزار هکتار در حوزه آبخیز استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای هر هکتار تنها 400 هزار تومان یعنی حدود 40 درصد اعتبار تخصیص داده شده است.

جزی، میزان اعتبار تخصیص یافته برای حفظ خاک و انجام پروژه های آبخیزداری را ناچیز خواند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها