کد خبر: 220617
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ۱۱:۲۰:۰۰
| |

ادامه تظاهرات در استان‌های جنوبی و مرکزی عراق

با تداوم تظاهرات در استان‌های جنوبی و مرکزی عراق، تاکنون نزدیک به صد مطالبه از دولت ارائه شده که برخی از آنها منطقی و درچارچوب اختیارات دولت است اما برخی دیگر، خارج از هرچارچوب قانونی است.

ادامه تظاهرات در استان‌های جنوبی و مرکزی عراق
کد خبر: 220617
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ۱۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تظاهرات دو هفته اخیر در چند استان جنوبی عراق که در اعتراض به ضعف خدمات‌رسانی دولت، بیکاری و قطعی آب و برق و فساد اداری-دولتی آغاز شده، جمعه (دیروز 20 جولای) نیز ادامه یافت.

با وجود تدابیر نظامی و امنیتی در استان‌های جنوبی و مرکزی و حتی پایتخت، تظاهرات در روز جمعه نیز ادامه یافت و شهرهای بصره، ذی‌قار، نجف، کربلا، بابل، میسان، المثنی و بغداد شاهد تجمع‌ها و اعتراض‌های مردمی بود.

مردم معترض با تجمع در نزدیکی ساختمان‌های دولت‌های محلی و میدان‌های اصلی شهرها، مطالبات خود را اعلام کردند و آنچه تظاهرات روز گذشته را با سایر تظاهرات‌های دو هفته اخیر متفاوت کرد، مشارکت پررنگ زنان برای نخستین‌بار بود.

به نوشته «بغداد پست»، «سیف بدر» سخنگوی وزارت بهداشت عراق نیز اعلام کرد که شمار قربانیان تظاهرات روز گذشته در استان‌های مختلف مرکزی و جنوبی به دو کشته و 45 زخمی رسیده است.

این مسئول عراقی افزود که طی تظاهرات روز جمعه یکی از تظاهرات‌کنندگان در الدیوانیه و دیگری در نجف کشته شد و 45 نفر زخمی شدند که اغلب آنها از نیروهای امنیتی بودند. همه زخمی‌ها نیز به بیمارستان انتقال یافتند و اغلب آنها پس از درمان ترخیص شدند.

در حالی که هنوز بازشماری دستی آراء ادامه دارد و پروسه تشکیل دولت آتی عراق طولانی شده است، تظاهرات‌کنندگان در استان‌های مختلف نیز متحد‌تر از هر زمان دیگری، خواستار پاسخگوی دولت به مطالباتشان هستند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» در همین راستا نوشت: تاکنون معترضان 92 درخواست و مطالبه طرح و اعلام کرده‌اند که در صورت پاسخگویی به این مطالبات، به تظاهرات‌ها و اعتراض‌های خود پایان خواهند داد.

در چنین شرایطی، شیخ «عبدالمهدی الکربلائی» نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا در خطبه‌ نماز جمعه دیروز بر ضرورت اعتماد میان [دولت] خدمات‌رسان و طرف‌هایی که خدمات را دریافت می‌کنند، تاکید کرد و از دولت خواست تا طی یک جدول زمانی مشخص، خدمات مورد نیاز مردم را ارائه کند.

شیخ «عونی صاحب الدراجی» یکی از رهبران قبایل در استان «القادسیه» درباره تداوم تظاهرات‌های مردمی گفت: فرزندان ما اینترنت دارند و می‌بینند جوانانی که در کشورهای فقیرتر از عراق زندگی می‌کنند از امنیت و عافیت و رفاه بیشتر برخوردارند اما این جوانان به دنبال یک لقمه نان یا یک دست لباس تمیزند و نمی‌یابند. ما چگونه مانع اعتراض آنها شویم؟

از سوی دیگر یکی از کارمندان دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد که «مطالباتی که از استان‌های جنوبی به دست ما رسیده، از 90 مطالبه نیز بیشتر است و اغلب آنها مربوط به بخش خدمات و ارائه فرصت‌های شغلی و مجازات برخی از استانداران و مقامات مسئول با برکناری و محاکمه آنها، است».

وی افزود: اما برخی از مطالبات نیز غیرمنطقی است. به عنوان مثال برخی با متهم کردن هیأت شفاف‌سازی به فساد، خواستار انحلال آن هستند یا خواستار انحلال شوراهای استانداری و انتقال به نظام ریاستی به جای پارلمانی، انتقال مقر احزاب و گروه‌های الحشد به خارج از شهرها و محله‌های مسکونی و... هستند.

بر اساس این گزارش، بصره، 29 مطالبه؛ ذی‌قار، 19 مطالبه؛ نجف، 23 مطالبه؛ بابل، 17 مطالبه؛ المثنی، 40 مطالبه؛ القادسیه، 11 مطالبه و همین طور هر استان معترضی مطالباتی دارد اما نقطه اشتراک کلیه آنها، تامین آب و برق مورد نیاز، فعال‌سازی و ارتقای بیمارستان‌ها و مدارس و برنامه‌های کمک به ایتام و بیوه‌ها و معلولان، برکناری مسئولان بی‌کفایت محلی و... است.

برخی استان‌ها نیز مطالباتی دارند که مختص همان استان است به عنوان مثال معترضان در نجف خواستار بازگشایی یکی از باشگاه‌های فرهنگی و ادبی هستند که برخی احزاب آن را بسته‌اند.

به گفته این منبع، دولت عراق 92 درخواست دریافت کرده که اکنون تنها قادر به پاسخگویی ده درصد آنهاست و برخی مطالبات نیازمند چهار سال زمان یا برخی دیگر نیازمند دو سال و برخی یک سال هستند. به عنوان مثال احداث نیروگاه‌های برق و آب و ارتقای سطح بیمارستان‌ها و حل مشکل بیکاری مسائلی نیستند که دولت بتواند چندروزه از عهده آنها برآید.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها