کد خبر: 220699
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ۱۵:۴۹:۰۰
| |

استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

بانک مرکزی نقدینگی را سوداگرانه می‌چرخاند/ سیستم بانکی در جهت چرخاندن معاملات دست چندم است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست‌های غلط اقتصادی نقدینگی سرگردان را به وجود آورده است، گفت: بانک مرکزی نقدینگی را به صورت سوداگرانه می‌چرخاند و سیستم بانکی در جهت چرخاندن معاملات دست چندم است.

بانک مرکزی نقدینگی را سوداگرانه می‌چرخاند/ سیستم بانکی در جهت چرخاندن معاملات دست چندم است
کد خبر: 220699
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ۱۵:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در مورد نقدینگی سرگردان گفت: تا زمانی که بازارهای موازی برای دارنده سرمایه جذابیت دارد، افراد سرمایه خود را وارد سرمایه‌گذاری در کارهای بلند مدت نخواهند کرد.

این استاد اقتصاد افزود: بنابراین تا وقتی بازارهایی مثل ارز و خودرو در نوسان است و دارنده نقدینگی می‌تواند از ورود سرمایه خود به این بازارها سود ببرد، پول خود را وارد این بازارها می‌کند و سرمایه‌گذاری بلند مدت نمی‌کند.

وی اظهار داشت: حتی بانک‌ها هم همین کار را می‌کنند، وام‌ از سوی بانک‌ها یا به کارمندانشان داده می‌شود و یا اینکه خود بانک‌ها سرمایه‌ها را وارد کارهای سوداگری می‌کنند.

سیاست‌ اخیر ارزی بانک مرکزی بازار آرشام ارز را به هم ریخت

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بانک مرکزی با سیاست‌های اخیر ارزی خود زحمات آقای روحانی در بازگرداندن آرامش به بازار ارز را از بین برد گفت: با سیاست‌های اخیر ارز بانک مرکزی نقدینگی که مدت‌ها در بانک‌ها بود و در حال هدایت به سمت بازارهای مولد بود، به سمت بازار ارز گسیل کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که پیش از اعلام سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی در بیست و دوم فروردین ماه سال جاری باز هم بازار ارز دچار آشفتگی بود، آیا این آشفتگی بازار ارز فقط ناشی از سیاست‌های غلط بانک مرکزی است، گفت: نقدینگی همیشه هست، اما وقتی سرگردان می‌شود که در کارهای مولد وارد نمی‌شود.

بغزیان اظهار داشت: هر بار شوکی ایجاد می‌شود، نقدنگی سرگردان می‌شود، بنابراین وقتی نقدینگی از سرگردانی در آمده، مجددا نباید کاری انجام داد که نقدینگی سرگردان شود.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بنابراین بانک مرکزی باید دقت کند که اقدامات و تصمیماتش منجر به بروز نقدینگی سرگردان و انگیزه سوداگری در افراد نشود.

سیاستگذاری‌ غلط اقتصادی منجر به بیداری غول نقدینگی سرگردان می‌شود

این کارشناس اقتصادی افزود: این طور نیست که با خروج نقدینگی از سرگردانی دوباره نقدینگی سرگردان ایجاد نشود و کار تمام شود، بلکه با هر شوک و سیاستگذاری ممکن است غول نقدینگی سرگردان دوباره بیدار شود.

بغزیان گفت: بنابراین سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی باید به گونه‌ای باشد که این غول بیدار نشود، زیرا اگر بیدار شود، به راحتی نمی‌خوابد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تصمیمات بانک مرکزی باعث به هم‌ریختگی بازار می‌شود و همه به این تصمیمات انتقاد دارند، گفت: این مسئله را باید از متولیان بانک مرکزی پرسید، اما این مسائل ناشی از بیدرایتی و ساده‌انگاری مدیران بانک مرکزی است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در مورد اقدامات و تصمیمات انجام شده مسئولان و مدیران بانک مرکزی تاکنون نه صحبت کرده‌اند و نه دلیل تصمیمات خود را بیان کرده‌اند و هیچ‌گاه هم در صورت بروز اتفاقی توضیح نداده‌اند که چرا این اتفاق افتاده است؟!

وی گفت: این مسائل نشان می‌دهد که قصد و غرضی در کار است و نمی‌شود این مسائل را غیرعمدی تلقی کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بانک مرکزی باید جوابگوی ارزهایی باشد که به واردات کنندگان داده است، گفت: وقتی مسائل اخیر ارزی مطرح شد و معلوم شد عده‌ای از واردکنندگان ارزهای دولتی را در جاهای دیگر بکار گرفته‌اند، بانک مرکزی اعلام کرد از آنجا بانک مشخص نمی‌کند که ارز به چه کسی اختصاص می‌یابد، این اتفاقات به بانک مرکزی مرتبط نیست.

بغزیان با بیان اینکه اصطلاحی به نام نقدینگی سرگردان در علم اقتصاد وجود ندارد، گفت: این عنوان را خودمان ساخته‌ایم، چون هر روز بلایی بر سر نقدینگی آورده‌ایم که به سمت و سویی برود.

وی افزود: معاملات سوداگرانه در بازارهای مختلف ارز، خودرو و مسکن به هیچ عنوان اشتغال ایجاد نمی‌کند و فقط عاملی برای ایجاد گرانی است.

هیچ کشوری برای دومین بار دچار نقدینگی سرگردان نشده است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست‌های غلط اقتصادی نقدینگی سرگردان را به وجود آورده است، گفت: این در حالی است که در هیچ کشوری در دنیا برای دومین بار نقدینگی سرگردان ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: ممکن است یکبار در کشوری نقدینگی سرگردان شود، اما سیاستگذاران اقتصادی برای بار دوم کاملا دقت می‌کنند که چنین اتفاقی نیفتد.

بغزیان با طرح این پرسش که نقدینگی دست چه کسی است؟ گفت: نقدینگی دست بانک مرکزی است. آیا بانک مرکزی ناگهانی متوجه شد که نقدینگی از GDP بیشتر شده است؟ نقدینگی برای مبادله است.

وی افزود: از آنجا که بانک مرکزی نقدینگی را به صورت سوداگرانه می‌چرخاند و تکنولوژی سیستم بانکی را در جهت چرخاندن معاملات دست دوم، سوم و .. به کار برده ،‌نقدینگی را بیش از ضرایب افزایش مطلوب با ضریب افزایش بالاتری رشد داده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: بانک مرکزی باید بررسی کند که کدام تغییرات پایه پولی را ایجاد کرده تا این عدد نقدینگی حاصل شده است.

این استاد اقتصاد در پاسخ به این سوال که برای هدایت نقدینگی چه باید کرد، گفت: مهندسان و سیاستمداران نمی‌توانند اقتصاد را درست اداره کنند، این افراد مثل ترامپ هموار کننده راه اقتصاد هستند، ولی نمی‌توانند منکر اصول اقتصاد شوند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید بر اساس اصول اقتصادی اداره شود، گفت: بحث قیمت‌گذاری و کشف نرخ بهینه راهکار دارد.

اقتصاد موش آزمایشگاهی شده است

بغزیان گفت: نباید اقتصاد را به موش آزمایشگاهی تبدیل کرد، به طوری که برای جمع‌آوری نقدینگی یک روز نرخ سود بانکی را بالا برد و روز دیگر آن را پایین آورد.

وی افزود: بالا بردن سود بانکی فقط چند روز برای جمع‌آوری نقدینگی جوابگوست، چه بسا این اقدامات اثرات منفی خود را در قسمت‌های دیگر نشان می‌دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: مدیریت بانک مرکزی باید به افراد اقتصادی‌ سپرده شود، در حالی که اکنون با دید حسابداری اداره می‌شود.

حجم نقدینگی کشور به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها