پژوهشگر شورای نگهبان اعلام کرد:

هیچ فردی از نظر شورای نگهبان غیرقابل شکایت نیست

پژوهشگر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان هیچ وقت قبول نکرده است که فردی غیر قابل شکایت باشد.

هیچ فردی از نظر شورای نگهبان غیرقابل شکایت نیست
کد خبر: 220706
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۰ ۱۶:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد بهادری جهرمی پژوهشگر شورای نگهبان در نشست شنبه های انقلاب با اشاره به جایگاه حقوق و آزادی مردم در نظرات شورای نگهبان گفت: یکی از مسایل مهم حق حیات است، بارها شورای نگهبان به مجازات اعدام در برخی موارد اعتراض کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال، در قانون در برخی موارد مشمول فساد فی الارض، محکومیت اعدام لحاظ شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد به جز اعدام، مجازات های دیگری هم مشمول مفسد فی الارض می شود.

عضو پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: موضوع‌ تبعیض و برابری هم یکی‌ دیگر از مصادیق ورود شورای نگهبان است.‌به عنوان مثال در قانون تربیت پزشک در سال 64؛تبعیضاتی از سوی مجلس مطرح شد که شورای نگهبان به این موضوع ورود کرد.

وی افزود: سال 68؛ رسیدگی به اتهامات نمایندگان مجلس مشمول برخی تبعیضات می شد که شورای نگهبان با ورود به این موضوع، اصلاحاتی را رقم زد.

بهادری به موضوع امنیت اشاره و تصریح کرد: دفاع از این حق مردمی هم در نظرات شورای نگهبان لحاظ شده است. کسب اخبار با استفاده از حداکثر گروه های مردمی عنوانی بود که قانون گذار در تشکیل اساسنامه وزارت اطلاعات آن را مطرح کرده بود اما شورای نگهبان ممنوعیت تجسس را مطرح کرد و قید اکثریت در قانون حذف شد.ممنوعیت اضرار به غیر هم یکی دیگر از مصادیق است.

وی افزود: چندین مورد را شورای نگهبان به ویژه در رابطه با جرایم کیفری عطف به ما سبق را دیده و اقدام به تغییر آن کرده است.در فضای اول انقلاب تصویب شد که افرادی که با رانت وام گرفته و آن را پس ندادند،مشمول غارت بیت المال شده و محکومیت های سنگین برای آنها لحاظ شد که شورای نگهبان به این موضوع هم ورود کرد.

پژوهشگر شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان هیچ وقت قبول نکرده است که فردی یا اصناف غیر قابل شکایت باشند.محلس بارها به اشتباه و یا دلیل دیگری چنین مصادیق را داشته است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها