کد خبر: 220754
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۱ ۰۷:۲۹:۰۰
| |

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

تنها 31 درصد حجم مخازن سدهای سیستان و بلوچستان آب دارد/ اجرای پروژه‌های اضطراری سدسازی در سیستان و بلوچستان

‌مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر فقط 31 درصد حجم مخازن سدهای استان آب دارد.

تنها 31 درصد حجم مخازن سدهای سیستان و بلوچستان آب دارد/ اجرای پروژه‌های اضطراری سدسازی در سیستان و بلوچستان
کد خبر: 220754
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۱ ۰۷:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| اتابک جعفری با بیان اینکه جهت جلوگیری از هدر رفت آب تعدادی پروژه سدسازی در استان در دست اجراست، گفت: در پی بارندگی‌های اخیر 5.5 میلیون متر مکعب آب پشت سد‌های استان ذخیره شد. البته در حال حاضر بیش از 4 هزار حلقه چاه فاقد پروانه بهره برداری از آب‌های زیرزمینی سیستان و بلوچستان برداشت می‌کنند که این امر لزوم حراست از منابع آبی زیر زمینی را دو چندان می‌کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: کاهش نزولات جوی سبب می‌شود سفره‌های زیرزمینی تغذیه نشوند و در نتیجه منابع آبی زیر زمینی کاهش چشمگیری را پیدا کنند. تشدید بحران منابع آب زیرزمینی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی و همچنین حفر چاه‌های غیرمجاز و ناکافی بودن تخصیص اعتبارات از جمله مشکلات بخش آب است.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد منابع آب زیرزمینی استان دربخش کشاورزی مصرف می‌شود، خاطر نشان کرد: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف و برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، در چند سال آینده حتی امکان تامین آب شرب نیز وجود ندارد. همچنین از مجموع 320 میلیون متر مکعب آب ‌چاه‌نیمه‌ها در شمال این استان 250 میلیون متر مکعب آن آب مرده و غیر قابل استفاده است.

جعفری بیان کرد: حجم آب چاه نیمه‌های منطقه سیستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است‌. علاوه بر این، حجم آب سدهای استان هم اینک به یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب رسیده است. هم اینک حجم آب موجود در مخازن سدهای سیستان و بلوچستان 61 درصد ظرفیت کلی آنهاست و همچنان حدود نیمی از این مخازن خالی است‌.

مدیرعامل آب منطقه ای استان افزود: بنابر این ضرورت دارد هم استانی‌های عزیز صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی و کشاورزی را به جد مورد توجه قرار دهند‌. همچنین از مجموع 22 سد در دست بهره‌برداری در سیستان و بلوچستان، هفت سد مخزنی و 15 سد تغذیه‌ای است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها