کد خبر: 220830
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۱ ۱۰:۱۵:۰۰
| |

حضرتی در توضیح سوال خود از وزیر اطلاعات:

برخلاف اصل 32 قانون اساسی ادمین‌های کانال‌های تلگرامی تفهیم اتهام نشدند/ وزارت اطلاعات نباید اختیارات خود را به دیگر نهادهای اطلاعاتی واگذار کند/ در موضوع متهمان محیط زیست، دو نهاد اطلاعاتی کشور دو راه متضاد را پیمودند

الیاس حضرتی تاکید کرد: وزارت اطلاعات باید تمام امور را تحت اشراف اطلاعاتی خود قرار دهد نه اینکه بخشی از اختیاراتش را قوه قضائیه و برخی را دیگر نهادهای اطلاعاتی انجام دهند.

برخلاف اصل 32 قانون اساسی ادمین‌های کانال‌های تلگرامی تفهیم اتهام نشدند/ وزارت اطلاعات نباید اختیارات خود را به دیگر نهادهای اطلاعاتی واگذار کند/ در موضوع متهمان محیط زیست، دو نهاد اطلاعاتی کشور دو راه متضاد را پیمودند
کد خبر: 220830
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۱ ۱۰:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس حضرتی در نشست علنی امروز (یکشنبه 31 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال 51 نماینده از وزیر اطلاعات درخصوص دستگیری تعداد زیادی از فعالان رسانه ای و مطبوعاتی و ادمین 12 کانال تلگرامی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفت: یکی از ایرادات که درباره طرح این سوال در حال حاضر مطرح می شود، این بوده که سوال در زمان خود معنا و مفهوم و شأنیت دارد، در حالی که یک سال و نیم از طرح این سوال در مجلس گذشته و شاید در شرایط کنونی مفهوم خود را از دست داده باشد.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال 95 در حدود 2 ماه به انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی از ادمین های کانال های تلگرامی توسط یکی از نهادهای اطلاعاتی بازداشت شده اند، افزود: هنوز حکمی از سوی قوه قضائیه برای این افراد صادر نشده است و برخلاف اصل 32 قانون اساسی این افراد تفهیم اتهام نشده اند و برخلاف اصل 35 تا مدت ها وکیل نداشته اند.

وی ادامه داد: دوره بازجویی از این افراد طولانی شده و برخی از خانواده های این افراد از وضعیت آنها بی خبر بوده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنابر برخی اخبار، وزارت اطلاعات با این دستگیری ها مخالف بوده است، یادآور شد: چرا وزارت اطلاعات اجازه می دهد نهاد دیگری بدون اجازه او اقدامی انجام دهد؟ لذا نباید کاری کرد که شائبه حاکمیت دوگانه در کشور ایجاد شود.

در موضوع متهمان محیط زیست، دو نهاد اطلاعاتی کشور دو راه متضاد را پیمودند

حضرتی گفت: در موضوع متهمان محیط زیست، دو نهاد اطلاعاتی کشور دو راه متضاد را پیمودند و هنوز وضعیت این متهمان مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در موضوع ادمین های کانال های تلگرامی عنوان شده که این افراد اتهامات غیرسیاسی داشته اند، تصریح کرد: چرا پیش از برگزاری انتخابات این افراد دستگیر نشده بودند و تنها 2 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری و در آستانه نوروز که بسیاری از نهادها تعطیل هستند، این افراد دستگیر شدند؟

این عضو کمیسیون اقتصادی قوه مقننه با تاکید بر اینکه هدف از این دستگیری، سیاسی و تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بود، اظهار داشت: در سال 91 و نزدیک به انتخابات سال 92 نیز چنین اتفاقی رخ داد.

حضرتی با بیان اینکه تعطیل شدن این کانال ها باعث ایجاد کانال های منحرفی مانند آمدنیوز شد، افزود: این کانال مخاطب زیادی جذب کرده که در حوادث دی ماه سال 96 اثرات آن مشاهده شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: وزارت اطلاعات باید تمام امور را تحت اشراف اطلاعاتی خود قرار دهد نه اینکه بخشی از اختیاراتش را قوه قضائیه و برخی را دیگر نهادهای اطلاعاتی انجام دهند.

حضرتی در ادامه با بیان اینکه در جنگ رسانه ای، ادارکی و روانی به سر می بریم و مهمترین ابزار کشورهای مخالف برای ضربه زدن به ایران پیش از آنکه جنگ اقتصادی، دیپلماسی و رسانه ای باشد، جنگ روانی است، گفت: امروز رسانه ملی چقدر نقش در تنظیم فضای روانی کشور داشته و مردم روزانه تا چه میزان اطلاعات خود را از طریق این رسانه تامین می کنند؟ این در حالی است که اگر می خواهیم در جنگ روانی پیروز شده و کشور را از آسیب های رسانه دیگر کشورها مصون نگه داریم، باید به رسانه های داخلی اعتماد شود.

وی تصریح کرد: نهادها، ارگان، سازمان ها، سردمداران و سیاستگذاران در کشورهای پیشرفته با صاحبان رسانه ها صبحانه کاری می گذارند و درخصوص حدود و مسائل روز جامعه مشورت می کنند، اما ما فکر می کنیم به غیر از رسانه ملی و یک روزنامه خاص، مابقی جاسوس و ضدانقلاب هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتیجه این تفکر سبب شده رسان های خارجی کار رسانه ای داخلی را برعهده بگیرند، اظهار کرد: دستگیر کردن، محدود کردن و بستن رسانه های مختلف راه حل حفظ امنیت رسانه ای و اطلاعاتی در کشور نیست، چرا که این کار سبب خودسانسوری روزنامه ها و باز کردن میدان برای رسانه های خارجی می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ادمین های کانال های تلگرامی دستگیر شده در سال 96 پس از چند ماه تبرئه و آزاد شدند، اما آسیب های این اتفاق گریبان رسانه ها را رها نکرده و آنها همچنان مجبور به خودسانسوری هستند، تصریح کرد: به یقین دستگیری چند جوان ادمین کار سختی نیست، اما راه و روش اداره مملکت این است که نویسندگان، اهالی فکر، نخبگان و جوانان قابل اعتماد باشند. در واقع اگر به آنها اعتماد نکنیم، به چه دلیل باید به ما اعتماد کنند؟

وی با اعتقاد بر اینکه اکنون 40 سال از انقلاب گذشته و زمان تغییر در عملکردها رسیده است، گفت: رسانه ملی از میان 3 هزار شخصیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دارای تحصیل به استفاده از کمتر از 100 نفر بسنده کرده است و با این تفکر می خواهند به جنگ با رسانه ها بروند.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که این موضوع رسیدگی شود تا بیش از این شاهد تلاقی و تضاد گروه ها و اندیشه های مختلف نباشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها