حسین قربانزاده، مشاور محمدباقر قالیباف

چالش اصلی هر دو جناح کاهش سرمایه اجتماعی است/ اگر برای ترمیم شکاف بین خود و جامعه تدبیر نکنند انتظار معجزه نداشته باشند

حسین قربانزاده، مشاور قالیباف با توجه به نارضایتی مردم نسبت به وضعیت کشور گفت: اصولگرایان از سوءمدیریت دولت فعلی فرصتی برای احیای سرمایه اجتماعی خود پیدا کردند اما این احیای سرمایه اجتماعی به شرطی است که مردم جریان اصولگرا را آلترناتیو دولت فعلی بدانند.

چالش اصلی هر دو جناح کاهش سرمایه اجتماعی است/ اگر برای ترمیم شکاف بین خود و جامعه تدبیر نکنند انتظار معجزه نداشته باشند
کد خبر: 221272
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۲ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| معمولا فصل انتخابات مجلس که می رسید جریان های سیاسی به تکاپو می افتادند و مکانیزم ائتلاف تعریف می کردند تا لیست واحد سراسر بدهند اما با وجودی که 18 ماه تا انتخابات مجلس آینده زمان باقی است، هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی همچنان بدون برنامه خاصی پیش می روند.


حسین قربانزاده، از مشاواران سیاسی محمد باقر قالیباف درباره تعریف مکانیزم تشکیلاتی اصولگرایان برای انتخابات مجلس آینده به خبرنگار نامه نیوز می گوید: اگر موتلفه، پایداری، ایثارگران، جمعیت پیشرفت و عدالت و گروه های همسو با آقای لاریجانی بخواهند وارد فضای انتخابات سال 98 شوند، باید حتما مرکز ثقل خود را بر این قرار دهند که چگونه سرمایه اجتماعی جریان اصولگرا را احیا کنند.


وی افزود: جریان اصلاحات باید تکلیف خود را با دولت روشن کند و پاسخگوی اتفاقات حوزه اقتصادی و اجتماعی باشد، به همان نسبت جریان اصولگرا نمی تواند بی اعتنا نسبت به تحولات اقتصادی و اجتماعی روزگار بگذراند تا 3-4 هفته منتهی به انتخابات مجلس به اجماع نسبی روی سازوکار ائتلافی برسد.

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت تأکید کرد: موتلفه، پایداری، گروه های همسو با آقای لاریجانی، ایثارگران و جمعیت پیشرفت و عدالت و دیگر تشکل های اصولگرا قبل صحبت درباره تعریف سازوکار سیاسی برای تدوین فهرست و رسیدن به ائتلاف انتخاباتی، باید وقتی کنار هم در قالب کمیته های اقشار، شورای مرکزی یا جلسات استانی جمع می شوند، درباره چالش سرمایه اجتماعی به گفتگو بنشینند تا ابتدا نسبت به مطالبات روشن مردم واکنش صریح و دقیقی از خود نشان دهند و بعد براساس دریافت مطالبات مردم سازوکار انتخاباتی را تعریف کنند.

وی ادامه داد: معتقدم در اتاق فکر جریان اصولگرا نهایتا در ماه های منتهی به انتخابات مجلس با مفاهمه سازوکار ائتلافی همچون 5+6، 7+8 و جمنا شکل می گیرد و این سازوکار می تواند اجماع نسبی نیز میان سلایق اصولگرا پدید آورد اما آنچه اهمیت دارد مظروف این قالب است.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: کسانی همچون آقایان حدادعادل و محسن رضایی در مکانیزها 5+6، 7+8 و جبهه مردمی نیروهای انقلاب همواره بودند، در واقع مرکز فرماندهی اصولگرایی با همین شخصیت ها می چرخد و تصمیم گیری ها اتخاذ و خط و مشی ها تعیین می شود. فارغ از اسم هایی همچون جبهه مردمی نیروهای انقلابی اسلامی یا جبهه متحد اصولگرایان، مهم آن است که جریان اصولگرایی درباره اتفاقات مهم اقتصادی و اجتماعی چه واکنشی دارد، چه کاری انجام می دهد و چه گزارشی می توانند به مردم ارائه کند. این گزارش چقدر می تواند مبیّن آن مطلب باشد که اصولگرایی می خواهد با سازکار انتخاباتی خود فهرستی را برای ایجاد تحول در حوزه های اقتصادی و اجتماعی ارائه کند.

وی با بیان اینکه هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی کاهش سرمایه اجتماعی دارند، افزود: جریان اصلاحات زمانی خانه نشسته بود اما از آن وضعیت خارج و به صورت حامی اصلی دو دولت روحانی وارد صحنه انتخابات شد و امروز با تحولات اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده، با چالش روبه رو است. اختلافات درون دولت روحانی و تفکیک کارگزاران از اصلاح طلبان به نوعی این فضا را ایجاد کرده که اصلاح طلبان می دانند با حمایت از روحانی نمی توانند در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شانسی داشته باشند. برای همین با دعواهای ذاتی یا زرگری بین خود و دولت روحانی فاصله گذاری می کنند تا کمتر ترکش های تحولات آینده آنها را تحت شعاع قرار دهد.

مشاور محمدباقر قالیباف بیان کرد: در واقع اصلاح طلبان سال 1400 نیز می خواهند با نقش اپوزوسیونی وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شوند و رقابت سیاسی را ببرند. اما جریان اصولگرایی این طور نیست. اصولگرایان می دانند که هیچ گاه نمی توانند در نقش اپوزوشیون ساختار نظام قرار بگیرند و همیشه حامی اصلی نظام و انقلاب هستند. بر همین اساس هر نقدی به ساختار نظام همچون شورای نگهبان و نهادهای نظامی وارد شود در کیسه اصولگرایان هم می نشیند.

وی یادآور شد: جریان اصولگرایی از سال 92 با چالش سرمایه اجتماعی مواجه است و این چالش را می توان درد مزمن جریان اصولگرایی توصیف کرد. اگر دوباره در روی همان پاشنه بچرخد و دست فرمان جریان اصولگرا صرفا منتهی به 3-4 هفته آخر شود تا در قالب سازوکاری به فهرستی برسد، نباید از نتیجه انتخابات انتظار معجزه داشت.

قربانزاده ادامه داد: اصولگرایان از سوءمدیریت دولت فعلی فرصتی برای احیای سرمایه اجتماعی خود پیدا کردند اما این احیای سرمایه اجتماعی به شرطی است که مردم جریان اصولگرا را آلترناتیو دولت فعلی بدانند. مردم زمانی به این نتیجه می رسند که حرکتی برای ترمیم شکاف بین شخصیت های این جریان با بدنه اجتماعی انجام شود و دغدغه های اصلی اقتصادی مردم در رسانه های منتسب به جریان اصولگرا دیده شود. نه آنکه جامعه احساس کند این جریان اساسا بار خود را بسته است، در دنیای دیگری سیر می کند و درکی از مشکلات مردم ندارد. اگر چنین باوری در ذهن مردم باشد، هر سازوکار و اجماعی بین جریانات اصولگرا شکل گیرد و همه با هم سرود ملی اصولگرایی بخوانند و بگویند ما ید واحده هستیم هیچ گاه نتیجه مطلوب نخواهند گرفت.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها