کد خبر: 221365
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۲ ۱۲:۱۷:۰۰
| |

مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت درباره واردات قانع شد

قاضی‌پور: آقای زنگنه، تاریخ اقدامات شما را فراموش نمی‌کند/ زنگنه: اتهامات شما قابل پیگرد قانونی است

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت درباره واردات تجهیزات مورد نیاز وزارت نفت قانع شدند.

قاضی‌پور: آقای زنگنه، تاریخ اقدامات شما را فراموش نمی‌کند/ زنگنه: اتهامات شما قابل پیگرد قانونی است
کد خبر: 221365
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۲ ۱۲:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سه سوال نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران از وزیر نفت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مطرح شد. این سوالات شامل علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی، علت عدم نظارت وزارت نفت بر پالایشگاه‌ها جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان قیر و دلیل واردات لوله‌های گاز و به دنبال آن تعطیلی کارخانه‌های لوله‌سازی بود.

بعد از توضیحات مفصل قاضی‌پور نماینده سوال‌کننده و پاسخ‌های وزیر نفت در نهایت قاضی‌پور گفت که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و این سوال را به رای مجلس می‌گذارد.

نمایندگان با 87 رای موافق، 89 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در مجلس، سوال را وارد ندانسته و از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

ادعاهایی که «قاضی‌پور» در طرح سوال از زنگنه مطرح کرد

نادر قاضی‌پور در توضیح سوالش گفت: ‌در شرایطی که شرکت‌های داخلی توان تولید پمپ‌های مختلف صنعتی جهت بهره‌برداری در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز را دارند و هم‌اکنون نیز پمپ‌های صنعتی تولید داخل در پالایشگاه تهران، پالایشگاه‌های پارس‌های 20 و 21 پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حال استفاده است، متاسفانه همچنان پیمانکاران پارس‌های مختلف پارس جنوبی یعنی پارس‌های 13، 19، 22 و 24 با بی‌توجهی به محصولات با کیفیت داخلی اقدام به واردات بی‌رویه محصولات چینی کرده که این علاوه بر خروج ارز از کشور، زمینه بیکاری بسیاری از جوانان را فراهم می‌کند.

او با طرح این پرسش که «چرا اقدامی برای جلوگیری از ورود این قطعات بی‌کیفیت به کشور و استفاده در صنعت نفت و گاز نمی‌شود؟» افزود: یکی از ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی، کاهش واردات بخصوص کالاهایی که امکان تولید در داخل کشور را دارند، است. سوال این است که این روند وزارت نفت چه سازگاری با اقتصاد مقاومتی دارد، دود حاصل از این واردات بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت و استفاده آن‌ها در صنعت استراتژی کشور به جیب چه کسانی می‌رود.

او با بیان اتهام که «مدیران وزارت نفت فقط به دنبال چشم آبی‌ها و مو طلایی‌ها هستند»، گفت: چرا اکنون که ما در شرایط تحریمی هستیم باز هم از نیروهای جوان و متخصص استفاده نمی‌شود، این جوانان که توانستند به انرژی هسته‌ای دست پیدا کنند آیا نمی‌توانند در بحث نفت موفق باشند؟

قاضی‌پور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولید داخل و مقابله با واردات بی‌رویه کالا، گفت: در صنعت نفت چند شرکت توانایی فعالیت در لوله‌سازی را به اثبات رساندند اما در مناقصه‌ها شرکت داده نمی‌شوند و به جای آن از شرکت‌های خارجی لوله خرید می‌شود. از طرف دیگر شاهدیم که همه چیز را معطل کردند تا تجار را وارد کشور کنند اما در نهایت توتال اطلاعات را از ما گرفت و رفت. تاریخ این اقدامات را فراموش نمی‌کند و از آقای زنگنه نام بدی در تاریخ ثبت می‌شود.

او با طرح این پرسش که قرارداد بزرگ نفتی با کشورهای غربی چه شد؟، گفت: آقای وزیر شما کارکنان سابق را خانه‌نشین کرده و یکسری نیروهای ناکارآمد را سر کار آوردید، شرکت‌هایی که می‌توانند در شرایط تحریم به ایران کمک کنند را به افراد ناکارآمد دادید، چه دشمنی با کشور دارید که این کارها را می‌کنید. بر اساس اطلاعات ساده دستگاه‌های امنیتی بسیاری از کارشناسان وزارت نفت و فرزندان آن‌ها در کشورهای غربی به ویژه انگلیس مشغول تحصیل بوده و حتی واحد مسکونی دارند. شاید به همین دلیل است که بیشترین خرید تجهیزات وزارت نفت از انگلیس است. سفرهای سالانه کارشناسان و خانواده‌های آن‌ها نیز این موضوع را تایید می‌کند.

قاضی‌پور با بیان این‌که «چرا سالانه هزاران میلیارد دلار به خارجی‌ها می‌دهید»، گفت: شما با اقدامات‌تان خودتحریمی می‌کنید، امروز وزارت نفت خوار و ذلیل شده است که لازم است به این اقدامات رسیدگی شود.

به گزارش ایسنا، قاضی‌پور بعد از صحبت‌های وزیر نفت، گفت: صحبت‌های وزیر نفت در حالی مطرح شد که شاهد اقدامات این وزارتخانه هستیم که نتیجه آن بیکار شدن بسیاری از جوانان و به نوعی خود تحریمی است. شما قرارداد می‌بیندید که نتیجه آن را در این می‌بینید که کشتی‌ها پهلو گرفته‌اند، تکلیف این قراردادها چه می‌شود.

او با طرح این پرسش که نماینده وزیر نفت در جلسات خرید خارجی چه کسانی هستند؟، گفت: در شرایطی که باید از شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان حمایت شود شاهدیم که حتی وزیر نفت اجازه نمی‌دهد که این شرکت‌ها و قرارگاه خاتم به وزارتخانه‌شان نزدیک شوند. کار به جایی رسیده که شرکت‌های خارجی تصمیم می‌گیرند که کدام شرکت داخلی در مناقصات شرکت کند.

او با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در حوزه وزارت نفت، گفت: از برگزاری این نمایشگاه‌ها جلوگیری کنید تا پول بیت‌المال صرف تبلیغات شرکت‌های خارجی نشود.

این نماینده مجلس با انتقاد مجدد از عدم توجه به تولیدکنندگان داخلی، گفت: در حال حاضر 140 شناور اجاره‌ای خارجی وجود دارند که حتی آب و نان‌شان را در ایران تهیه می‌کنند و هیچ کارگر و مهندس ایرانی در این شناورها وجود ندارد.

او با طرح این ادعا که زنگنه به دنبال غیرملی کردن صنعت نفت ایران است، بیان کرد: ما 136 سال است که نفت خام می‌فروشیم که 30 سال از این مدت را آقای زنگنه وزیر بود، سوال این است که شما در این زمان چند پالایشگاه ساختید؟ قرار بود تا آخر سال 95، 14 میلیون بشکه بنزین صادر کنید اما امروز واردکننده بنزین شده‌ایم، این کار دقیقا مصداق استفاده از کالای خارجی است.

نماینده ارومیه در پایان گفت: امسال در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم، باید با وحدت مقابل دشمنان بایستیم که به نظر می‌رسد چنین اهتمامی در وزارت نفت و زیرمجموعه آقای زنگنه وجود ندارد. ایشان چند بار به ما قول دادند و حتی دستور به زیرمجموعه‌شان دادند اما انجام نمی‌دهند، این باعث شده که هزاران کارگر در جایگاه‌ها و پالایشگاه‌ها بیکار شده و ورشکست شوند.

چرا به باشگاه نفت اتهام و تهمت می‌زنید؟

بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به سه پرسش نادر قاضی‌پور پاسخ داد.

او گفت: واردات لوله‌های درزدار از زمان دولت‌های قبل انجام می‌شده و قابل کتمان نیست. لوله‌های فولادی درزدار توسط چهار شرکت داخلی ساخته می‌شود. طی چهار سال گذشته هزاران تن و چندین هزار کیلومتر از نیازهای وزارت نفت از این شرکتها تامین شده است. آقای قاضی‌پور اعلام کند ما کدام لوله درزدار را می‌توانستیم از داخل بخریم ولی از خارج وارد کردیم؟

زنگنه بخش دیگری از مایحتاج وزارت نفت را تامین لوله‌های بدون‌درز دانست و افزود: علاوه بر لوله‌های درزدار به لوله‌های بدون‌درز نیز نیاز داریم. در سال 1396 قرارداد 550 میلیون یورو با یک شرکت داخلی و شریک معتبر خارجی‌اش امضاء کردیم تا این لوله‌ها در داخل تامین شود. در این قرارداد 100 میلیون یورو در داخل کشور سرمایه‌گذاری می‌شود که از افتخارات وزارت نفت است.

وزیر نفت اظهار کرد: بخش دیگری از لوله‌های بدون‌درز توسط تنها کارخانه کشور یعنی فولاد اسفراین تولید می‌شود که با وجود فراز و نشیب ولی خریدمان را از این شرکت انجام می‌دهیم. واردات لوله‌ای که از شرکت تامین کنیم را به کلی ممنوع کردیم.

او در واکنش به برخی ابهامات و شایعات مبنی بر خرید وزارت نفت از شرکتهای خارجی، گفت: سربسته می‌گویم برخی دوستان تصور می‌کنند که اگر از شرکتهای داخلی خرید نمی‌کنیم لابد از خارج وارد می‌کنیم در حالی که وزارت نفت سه هزار میلیارد تومان بدهی دارد که باید فکری برای آن بکنیم بنابراین پولی برای خرید نداریم که بخواهیم از شرکتهای داخلی انجام دهیم.

زنگنه، وزیر صنعت، معدن و تجارت را مسؤول عملکرد شرکتهای پتروشیمی غدیر و شیراز دانست و از قاضی‌پور خواست درخصوص عملکرد این شرکتها از شریعتمداری سوال کند.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش قاضی‌پور که پرسید علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکتهای تولید کننده داخلی که دارای توان و محصول با کیفیت‌تر هستند چیست؟ گفت: پمپ و کمپرسور در سیستم وزارت نفت همانند قلب در بدن انسان عمل می‌کند. پمپ در فرآیند نفت، گاز و پتروشیمی قطعه‌ای حیاتی است و کیفیت آن برای صنعت بسیار اهمیت دارد.

او ادامه داد: بنده طبق مصوبه هیات وزیران بخشنامه خرید پمپ از شرکتهای داخلی را داده‌ام.

زنگنه با انتقاد از ادعاهای نماینده ارومیه در مجلس، گفت: هیچ کس شک ندارد که برادرمان در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تلاش دارند تولید این نیازها را، ساخت داخل کنند. مپنا هم که در این زمینه فعالیت دارد نیاز خود را از شرکتهای داخلی خرید می‌کند.

وزیر نفت مدعی وارد کردن ضرر و زیان چند صد میلیون دلاری توسط برخی شرکتهای تولید کننده تجهیزات نفتی داخلی شد و بدون نام بردن از این شرکتها، گفت: اسمی از شرکتهای داخلی که تولیداتشان کیفیت خوبی ندارد، نمی‌برم. برخی از این شرکتها که قرارداد 300 میلیون دلاری پمپهای انتقال پروپان و بوتان را دارند به دلیل طولانی شدن زمان ساخت و بی‌کیفیت بودن تولیدات‌شان به شرکت گاز ضرر زدند. چه کسی پاسخ هدر رفتن 500 میلیون دلار محصولات نفتی برای انجام 10 میلیون دلار قرارداد توسط شرکتهای داخلی را می‌دهد؟ آقای قاضی‌پور و سایر دوستان به این مسئله مهم توجه جدی داشته باشند.

او در پاسخ به سوال سوم قاضی‌پور که پرسید علت عدم نظارت وزارت نفت بر پالایشگاه‌ها جهت تامین مواد اولیه موردنیاز تولید کنندگان قیر چیست؟ گفت: وزارت نفت قیر تولید نمی‌کند بلکه شرکتهای بخش خصوصی پس از تولید قیر آن را در ازای دریافت پول به وزارت نفت می‌فروشند و تا وزارت نفت پول به حساب آنها واریز نکند، قیری هم دریافت نمی‌کند. برخی از این شرکتها که دولتی بودند و واگذار شدند هر کار دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند و ما را هم گرفتار کرده‌اند. بنده نمی‌توانم به این شرکتها که حالا خصوصی هستند، دستور انجام فلان کار را بدهم، بدون قانون نمی‌شود چنین کرد.

زنگنه در واکنش به ادعای «مافیای باشگاه نفت» قاضی‌پور، گفت: چرا مادام می‌گویید مافیای باشگاه نفت؟ افراد محترم و متخصصی در این باشگاه در حال کار کردن برای این کشور هستند. چرا به آنان اتهام و تهمت می‌زنید این کار شما قابل پیگرد قانونی است.

وزیر نفت در پایان متذکر شد: از وزرات نفت به عنوان بزرگترین تولید کننده دولتی کشور حمایت کنید تا با وضعیت بهتری از این شرایط سخت اقتصادی عبور کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها