کد خبر: 221484
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

پس‌لرزه‌های هشدارهای رئیس‌جمهور/ تغییر لحن روحانی در مقابل آمریکا به خاطر چه بود؟

تنش کلامی دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را در پی داشت. در ایران علاوه بر سران قوا سیاسیون از جناح‌های مختلف به‌ویژه مخالفان اصلی دولت از این صحبت‌ها حمایت کردند، به‌گونه‌ای که برخی در تفسیر و تحلیل صحبت‌های او تاکید کردند هدف رییس‌جمهور جلب رضایت اصولگرایان بوده است.

پس‌لرزه‌های هشدارهای رئیس‌جمهور/ تغییر لحن روحانی در مقابل آمریکا به خاطر چه بود؟
کد خبر: 221484
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تقابل لفظی و لغوی ایران و آمریکا بالا گرفته است. روسای جمهور دو کشور به سطحی از «کل‌کل» کلامی رسیده‌اند که مقامات و سیاستمداران دو کشور را هم وارد میدان کرده‌اند. تقابل‌ها تا جایی پیش رفت که مقامات شورای ‌امنیت دو طرف را به آرامش فرا خواندند و حتی گمانه‌زنی‌هایی هم درباره احتمال بروز جنگ بین دو کشور مطرح شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، یکشنبه همین هفته بود که حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران بعد از چندین بار رجز‌خوانی از طرف دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا اقدام به پاسخگویی کرد. روحانی در همایش نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور به ترامپ هشدار داد که با دم شیر بازی نکند چون پشیمان‌کننده است.

او البته در سخنرانی طولانی خود بار دیگر با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و فشارهایی که ایران از آن با عنوان «جنگ اقتصادی» یاد می‌کند، به موضوع بستن تنگه هرمز اشاره کرد. روحانی و بعضی از چهره‌های نظامی پیش از این گفته بودند که اگر ایران نتواند نفت خود را بفروشد اجازه فروش نفت به هیچ کس و هیچ جا را نمی‌دهد. این هشدار به‌وسیله مفسران و مقامات برخی از کشورها به بستن تنگه هرمز تعبیر شده بود.

اما به فاصله چند ساعت هشدار‌های روحانی با پاسخ تهدیدآمیز دونالد ترامپ همراه شد. رییس‌جمهوری آمریکا در توییتی که متن آن به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی کپی‌برداری از صحبت‌های ظریف در مذاکرات بود، ایران را تهدید کرد و گفت هیچ‌وقت آمریکا را تهدید نکنید. پس از توئیت ترامپ وزیر خارجه این کشور در سخنانی میان ایرانیان اپوزیسیون مقیم کالیفرنیا، گزافه گویی های همیشگی خود را علیه جمهوری اسلامی مطرح کرد و گفت ما خواهان تغییر رژیم در ایران نیستیم بلکه خواهان تغییر رفتار رژیم هستیم، پمپئو در اظهاراتی مداخله جویانه دولت ایران را دولت مافیا خواند.

بعد از این بگومگوها بود که تنش کلامی دو رییس‌جمهور واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را در پی داشت. در ایران علاوه بر سران قوا سیاسیون از جناح‌های مختلف به‌ویژه مخالفان اصلی دولت از این صحبت‌ها حمایت کردند، به‌گونه‌ای که برخی در تفسیر و تحلیل صحبت‌های او تاکید کردند هدف رییس‌جمهور جلب رضایت اصولگرایان بوده است تا گروه‌ها و نهادهایی را که تا به امروز از او و دولتش دور بودند برای همراهی با خود ترغیب کند. البته برخی هم تاکید داشتند که این تقابل کلامی موجب می‌شود که روند مذاکرات بین‌المللی درباره وضعیت ایران سریعتر پیش رود.

این لحن روحانی البته منتقدانی هم داشت؛ این منتقدان که عمده آنها را کنشگران فضای مجازی و بعضی چهره‌ها سیاسی تشکیل می‌دادند به تغییر لحن شدید رییس‌جمهور اشاره و گفتند به روحانی رای دادند که چنین لحنی را از طرف رییس‌جمهور کشور شاهد نباشند.

اما در میان مقامات و مدیران کشوری و لشکری داستان متفاوت بود؛ بسیاری از چهره‌ها از نحوه صحبت‌های رییس‌جمهوری دفاع کردند در سخنرانی‌های خود از طریق شبکه‌های اجتماعی خود به حمایت از رییس‌جمهوری پرداختند و در مقابل البته تهدید پرطمطراق رییس‌جمهوری آمریکا را هم بی‌پاسخ نگذاشتند.

در جبهه مقابل هم «استنی هویر» معاون اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا اظهارات جنگ‌طلبانه «دونالد ترامپ» در توییتر علیه ایران را برای یک رییس‌جمهور‌ آمریکا، «ناشایست و غیرقابل‌قبول» خواند و آن را تلاشی برای انحراف افکارعمومی از عملکرد غیرآمریکایی‌اش در دیدار با «پوتین» قلمداد کرد. نمونه این نوع انتقادها از طرف وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکا هم مطرح شده است. از طرفی نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل از توییت ترامپ علیه ایران حمایت کرد و خطاب به ایران مدعی شد: اگر می‌خواهید پای میز حاضر شوید و بر روی توافق جدید با ایران کار کنید، ما برای مذاکره آمادگی داریم. اما حق ندارید ما را تهدید کنید.

در ادامه بخشی از مهمترین صحبت‌های مطرح شده از طرف سیاسیون و به‌ویژه مقامات کشوری و لشکری در حمایت از صحبت‌های روحانی یا در واکنش به تهدیدهای رییس‌جمهور آمریکا را بخوانید:

شخصیت‌ها

سمت

اظهارنظر

علی لاریجانی

رییس مجلس

جواب هر حرف مفتی را که نباید داد. سخنانی که ایشان بیان کرد در سطح دیپلماتیک نبود بلکه سخنان یک آدم قالتاق بود. او و رییسش در صحنه بین‌المللی به فساد شهره هستند. متاسفانه ایالات متحده دچار یک بی‌نظمی و توحش در عرصه روابط دیپلماتیک است. آمریکا نوعی دیپلماسی جاهلانه را در عرصه بین‌الملل دنبال می‌کند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید به جاهلان محل نگذارید آنان خودشان را خراب می‌کنند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی

رییس قوه‌قضاییه

سخن روز گذشته رئیس جمهوری محترم، سخن همه مردم و مجموعه نظام جمهوری اسلامی است. مردم و مسئولان، متحد و منسجم همانند کوه در برابر تهدید‌ها ایستاده اند و از عزت خود دفاع خواهند کرد. آمریکا نیز بداند که هر حرکت نامعقولش در قبال ایران، پاسخی را در پی خواهد داشت که در تاریخ ماندگار شود. بر این اساس باید هوشیار باشد که مردم متین، عزیز و آبدیده ایران را چنین تهدید نکند.

محمدجواد ظریف

وزیر امور خارجه

ما را بی‌خیال (نسبت به تهدیدات آمریکا) تصور کنید! دنیا لاف‌های تندتر از این را چند ماه پیش شنیده است. ایرانیان هم 40 سال است مشابه این‌ها را - البته با لحن متمدنانه‌تری - شنیده‌اند. ما هزاران سال است که در اینجا بوده‌ایم و سقوط امپراطوری‌ها را دیده‌ایم، از جمله امپراطوری خودمان که از عمر برخی کشورها طولانی‌تر بود. مراقب باشید!

غلامحسین کرباسچی

دبیرکل حزب سازندگی

آقای روحانی و همکارانشان باید بیشتر از اینکه در سخنرانی‌ها احساسی و شعاری حرف بزنند برنامه دولت برای اداره کشور در شرایط جدید را مطرح کنند و به حل وفصل مسائل و مشکلات مردم بپردازند. با این کار هم نگرانی‌های مردم تقلیل پیدا می‌کند و هم طرف‌های خارجی توانایی‌ها و قدرت واقعی حل بحران‌ها را از طرف ایران در‌می‌یابند. با این برخوردها است که پاسخ عملی مدیران اجرایی به دسیسه‌گران داده می‌شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس

ترامپ تهدید کرده است زیرا کانال دیپلماتیکی برای مذاکره بین ایران و آمریکا وجود ندارد؛ لذا موضوع در قالب تهدیدات لغوی پیش می‌رود. منظور آقای روحانی این است که جمهوری اسلامی ایران کشوری است که امکان اثرگذاری بر تنگه‌های مختلف در حوزه های مختلف را دارد و مکان خاصی را مطرح نکردند.

غلامعلی حدادعادل

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

28 مرداد نزدیک است و مردم ایران شمارا هم در تاریخ دیروز کشور خود شناخته‌اند و هم شاهد رفتار امروز شما در جهان هستند. تنها فایده حرف‌های شما این است که مردم ایران را علیه امریکا متحدتر خواهد کرد.

غلامحسین غیب‌پرور

رئیس سازمان بسیج مستضعفین

ما از اصول و باورهای انقلابی خود کوتاه نمی‌آییم و در برابر زیاده‌خواهان، مستکبران و زورگویان ایستادگی خواهیم کرد؛ آن عده‌ای هم که مغلوب جنگ روانی این رئیس‌جمهور دیوانه شده‌اند، بدانند که آمریکا به کمتر از نابودی ما راضی نخواهد شد. مردم و نیروهای مسلح در برابر دشمنان ایستادگی خواهند کرد و کوتاه نخواهند آمد. اعتقاد ما بر این است که راه سعادت و پیشرفت، مقاومت و ایستادگی در برابر بدخواهان و دشمنان است.

علی صوفی

وزیر دولت اصلاحات

برخی می‌گویند که مواضع اخیر رییس‌جمهور در مواجهه با اقدامات امریکا یک نوع گردش به راست محسوب می‌شود. در حالی که چنین تحلیلی به دور از منطق است. نزدیک شدن مواضع مسوولان کشور به یکدیگر و وحدت نظر و اراده در شرایطی که کشور شرایط بحرانی را سپری می‌کند، امری ضروری است.

امیر کیومرث حیدری

فرمانده نیروی زمینی ارتش

مرزهای ما امن ترین مرزهای دنیا هستند و شرارت‌های مرزی بلاخره در همه کشورها وجود دارد. در کشور ما نیز قدرت و صلابت نیروهای مسلح به حدی است که اشرار و معاندین قدرت نفس کشیدن نداشته باشند. گاهی اوقات ممکن است شرارت مرزی از آنها سر بزند اما اقتدار نیروهای مسلح قابل بحث نیست و الحمدالله به حدی است که اعلام کنیم امن ترین مرزها، مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. این هشدار رئیس جمهور هشدار جدیدی نیست و ملت و نیروهای مسلح ما از سال‌ها پیش این حرف را زده‌اند و الان هم می‌گوییم که تنگه هرمز یا باید برای همه آزاد باشد و یا برای همه ممنوع باشد.

محمد باقری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

جمهوری اسلامی ایران همواره پرچمدار صلح و ثبات و آرامش در منطقه بوده و با ارتباط مناسب، دوستانه و برادرانه با کشورهای همجوار توان بازدارندگی و اقتدار دفاعی خود را برای کمک به استقرار و استمرار صلح و دفع هرگونه تجاوز از هر نوع قرار داده و به عنوان قدرت مسلط در خلیج فارس و تنگه هرمز همواره ضامن امنیت کشتیرانی در این آبراه حیاتی و اقتصاد جهانی بوده و قدرت اعمال هر تدبیری در این منطقه را نیز دارد.

حسام‌الدین آشنا

مشاوررئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک

ترامپ اشتباه می‌کند! ایران تهدیدی برای ملت آمریکا نیست. امروز بزرگترین تهدید علیه آمریکا، رئیس‌جمهور آن کشور است. کسی که شغلش فروش دروغ و قلدری است نه‌تنها خطری برای مردم آمریکا بلکه خطری برای جامعه بین‌المللی است. مردم این خطر را درک کرده‌اند.

محسن رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

دوگانه جنگ و ضد جنگِ جنابعالی، اگر شکل دیگری از همان قصه سرهنگ و حقوقدان باشد، باید گفت که این‌بار، نه‌تنها کارساز نخواهد بود، بلکه زیان فراوانی هم در پی خواهد داشت. آقای ترامپ به آقای روحانی گفته است مراقب باش. شما که بیش از 500 هزار نیرو زیر تیغ ایران دارید و اینگونه دیوانه‌وار تهدید می‌کنید، باید مراقب باشید.

عبدالله گنجی

مدیرمسئول روزنامه جوان

این هیات حاکمه امریکاست که چنین خدمتی را به ما می‌کند، البته جمهوریخواهان همیشه با حماقت حرکت کرده‌اند و ما از حماقت آنان بهره جسته‌ایم

سردار حسن دهقان

مشاور فرماندهی کل قوا در صنایع دفاعی

منطقه می تواند آبستن حوادث بزرگ باشد و است اما چه کسی اولین شلیک را می کند؟ اگر دیوانه ای اولین شلیک را انجام داد، دایره آتش فقط محدود به منطقه نمی شود و فراتر خواهد رفت. آیا چنین جنگی در نظر کسی با کمترین بهره از عقل و هوشمندی سیاسی معقول است؟

بهرام قاسمی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

برخی از سیاست مداران به علت عدم آگاهی از عمق مسائل سیاسی و دیپلماسی الفاظی به کار می برند که معنای آن را نمی دانند و این نوع سخن گفتن در جهان امروز گزافه گویی و قابل اعتنا نیست و توصیه من به ترامپ این است که از عصبانیتش کم کند و با آرامش سخن بگوید و بداند که با چه ملت و کشوری فرهنگی و با چه پیشینه ای صحبت می کند و بداند مردم ایران زیر بار فشاز نمی روند و گام های منفی را با گام های منفی و گام های مثبت را با گام های مثبت پاسخ می دهند.

سیدعباس عراقچی

معاون وزیر امور خارجه

اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد، طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها، اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها