مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

عوامل سیاسی فساد حل‌وفصل نشود، فساد تشدید می‌شود/ اصلا‌ح‌طلبان مفاسد اقتصادی را برای جامعه روشن کنند/ باندهایی درون کشور به فساد سازمان‌یافته دامن زده‌اند

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات با اشاره به تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان در مواردی مانند مبارزه با فساد، گفت: جریان‌هایی یا از روی ناآگاهی و کم‌سوادی و یا از روی آگاهی و به صورت حساب شده به دنبال این هستند که فساد را صرفا به مسائل اقتصادی تقلیل دهند.

عوامل سیاسی فساد حل‌وفصل نشود، فساد تشدید می‌شود/ اصلا‌ح‌طلبان مفاسد اقتصادی را برای جامعه روشن کنند/ باندهایی درون کشور به فساد سازمان‌یافته دامن زده‌اند
کد خبر: 221757
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بحث مبارزه با فساد یکی از دغدغه‌های مهم این روزهای کشور است و همه نهادها، ‌گروه‌ها و جناح‌ها در تلاش هستند تا شاید بتوانند گامی در جهت ریشه‌کن کردن آن بردارند.

در این میان اصلاح‌طلبان هم به عنوان جریانی که توانست بیشترین بدنه اجتماعی را در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته با خود همراه کند مانند دیگر جریان‌های سیاسی کشوریکی از مشکلات و عوامل اصلی بروز نابسامانی در کشور را فساد سازمان‌یافته می‌دانند. بر همین اساس در اظهارنظرهای شخصی یا در محافل و سخنرانی‌های خود بر ریشه‌کن کردن آن تاکید دارند اما باید دید که به صورت عملی و کارکردی اصلاح‌طلبان می‌توانند در مبارزه با فساد موثر باشند یا خیر؟ آن‌ها در این سال‌ها چه گام‌هایی برای مبارزه با فساد برداشته‌اند و آیا خودشان از شفافیت مالی حمایت می‌کنند؟

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به بحث مبارزه با فساد با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید مبارزه با فساد را برای جامعه و حکومت روشن کنند، گفت: تا زمانی که عوامل سیاسی حل و فصل نشود، نه تنها نمی‌توان جلوی فساد را گرفت، بلکه تشدید می‌شود و آثار مخرب‌تری هم می‌تواند داشته باشد.

او عنوان کرد: شفافیت هم معنی عمیق و گسترده‌ای دارد، نیاز به ابزارها و تکنولوژی خاص دارد، همین‌طور باید در همه عرصه‌ها شفافیت جریان پیدا کند، اگر بخواهد در یک عرصه‌ خاص باشد طبیعی است که خنثی می‌شود. زمانی که از همه عرصه‌ها صحبت می‌کنیم طبیعی است که از همه عرصه‌های یعنی اقتصادی، سیاسی،‌ اجتماعی، فرهنگی و ... بحث می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این موضوع که مبارزه با فساد باید در همه لایه‌ها، رده‌های جامعه و حکومت انجام شود، تاکید کرد: اگر این موضوع در لایه قوه مجریه باشد کافی نیست و خنثی می‌شود. بلکه در همه لایه‌های قوا، همه دستگاه‌های کشور، در همه مسئولان و حوزه‌های تحت مدیریتشان باید شفافیت انجام شود؛ یعنی به گونه‌ای باشد که همه چیز در اتاق شیشه‌ای قرار گیرد.

مبلغ در ادامه با اشاره به وظایف اصلاح‌طلبان برای تحقق موضوع مبارزه با فساد عنوان کرد: یکی از وظایف اصلاح‌طلبان این است که این راهبرد مهم و حساس را با همه توان دنبال کنند، ابعاد آن را برای جامعه روشن و این موضوع را ازحکومت پیگیری کنند تا این امر تحقق پیدا کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره راه‌هایی که اصلاح‌طلبان می‌توانند در مبارزه با فساد مد نظر قرار دهند، افزود: آن‌ها می‌توانند از طریق تعاملات، سخنان و ارائه راهکارهایی که می‌تواند به مسئولان و قوای مختلف مطرح کنند، اقدام کنند.

او در ادامه عنوان کرد: نکته بعد موضوع تبیین و ریشه‌های فساد است که اصلاح‌طلبان می‌توانند نقش سازنده‌ای داشته باشند.

مبلغ با اشاره به ابعاد مختلف بروز فساد مطرح کرد: جریان‌هایی یا از روی ناآگاهی و کم‌سوادی و یا از روی آگاهی و به صورت حساب شده به دنبال این هستند که فساد را صرفا به مسائل اقتصادی تقلیل دهند و از آن مهمتر ریشه‌های فساد را هم صرفا به عوامل اقتصادی منحصر کنند.

او با خطرناک دانستن این رویه درباره دلایل طرح این موضوع گفت: در این شرایط که بستر خوبی برای مبارزه جدی با فساد به صورت حساب شده به‌وجود آمده است، این کار موجب می‌شود به ریشه‌ها و عوامل اصلی فساد پرداخته نشود.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در ادامه تاکید کرد: فساد عوامل متعدد از جمله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... اما مهترین ریشه و عامل فساد باید در عرصه سیاسی جست‌وجو شود.

مبلغ با تاکید به اثرگذاری عملکرد نامناسب عرصه سیاسی بر فساد عنوان کرد: زمانی که در عرصه سیاسی مشکلات جدی وجود داشته باشد، در آنجاست که بسترها، زمینه‌ها و شرایطی ایجاد می‌شود که فساد می‌تواند در عرصه اقتصاد و... رشد و نمو پیدا کند. اصلاح‌طلبان باید در این زمینه بتوانند از حجم انحراف و تقلیل‌گرایی جلوگیری کنند. هم برای جامعه و حکومت روشن کنند تا زمانی که عوامل سیاسی حل و فصل نشود، نه تنها نمی‌توان جلوی این فساد را گرفت، بلکه می‌تواند تشدید شود و آثار مخرب‌تری هم داشته باشد. در این راستا است که می‌توان همه را متوجه کرد که باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر جدی کنند و همه مسئولان، مقامات و دستگاه‌های کشور بپذیرند که باید کارآمدتر در عرصه حاضر شوند.

مبلغ بیان کرد: باید در بعضی از سیاست‌ها و روش‌‌های گذشته که وجود داشته و مخرب هم بوده تجدیدنظر شود. وارد یک ساحت سازنده‌تر شوند و همه هم به تغییرات تن دهند نه اینکه تغییرات فقط شامل حال دولت باشد، بلکه همه اجزای حکومت باید این تغییرات را بپذیرند و به آنها عمل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به وجود گروه و باندهایی درون کشور که به فساد سازمان‌یافته دامن زده‌اند، گفت: موضوع مهم دیگر هم برای مبارزه با فساد این است که اصلاح‌طلبان باید نسبت به رو کردن دست‌ باندهای خطرناکی به عناوین مختلف در کشور شکل گرفته‌اند و در واقع اینها هستند که بانیان فساد فزاینده هستند، به طور سازنده عمل کنند.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات همچنین با اشاره به ابعاد پنهان مشکلاتی که در حوزه موسسات مالی و اعتباری رخ داد، بیان کرد: به عنوان نمونه این موسسات مالی و اعتباری که یکی از عواملی بودند که این فاجعه را در عرصه مالی، اقتصادی و بانکی کشور به وجود آوردند باید ابعاد این موضوع روشن شود. آن نقدینگی وحشتناکی که در کشور به وجود آمد و اینکه چه عواملی باعث شد تا چنین اتفاقاتی رخ دهد و همچنین ناکارآمدی‌هایی که آن را به‌وجود آورده و امثال اینها باید به صورت علمی تبیین و تحلیل ابعادشان مشخص شود و به عنوان بسته‌های مشخص و روشن‌ساز برای جامعه و حاکمیت تبیین و آشکار شوند.

او افزود: این کار موجب می‌شود بتوانند راهبردهای روشن‌تر و مشخص‌تری را پیش روی جامعه و حکومت قرار دهند تا با تجارب آنها بتوان بر این شرایط فائق آمد و شرایط بهتری در کشور حاکم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها