قاسم محبعلی، مدیرکل سابق بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین:

بستن تنگه هرمز تهدید کشورهای همسایه و خلاف منافع ملی ایران است/ مثلث ضد ایرانی از سیاست‌های رادیکال ایران استقبال می‌کند

مدیرکل سابق بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: تهدید به بستن تنگه هرمز بیش از آنکه تهدید آمریکا باشد، تهدید کشورهای همسایه ما مثل عراق، قطر، بحرین، کویت و...، است و طبیعی است که بیش از آمریکا این کشورها اظهار نگرانی کنند. این موضوع در نهایت به اعمال سیاست‌های آمریکا علیه ایران، کمک می‌کند.

بستن تنگه هرمز تهدید کشورهای همسایه و خلاف منافع ملی ایران است/ مثلث ضد ایرانی از سیاست‌های رادیکال ایران استقبال می‌کند
کد خبر: 221765
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از صحبت‌های اخیر روحانی و تهدیدش به بسته تنگه هرمز و پاسخ‌های ترامپ و پمپئو، برای بسیاری از مردم این سوال پیش آمده است که ماجرای جنگ لفظی مسئولان ایرانی و آمریکایی به کجا می‌کشد. در این رابطه، قاسم محبعلی مدیرکل سابق بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه، معتقد است ما باید به این فکر باشیم که درِ دیپلماسی را باز کنیم و بستن در گفت‌وگو هیچ کمکی به منافع ملی ما نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با بیان اینکه آمریکایی‌ها و کشورهای دیگری که در منطقه به دنبال فشار به ایران هستند، از سیاست‌های رادیکال ایران استقبال می‌کنند،‌ گفت: این سیاست‌ها باعث می‌شود رابطه ایران با کشورهای هم‌جوار را که پیروی سیاست‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان نیستند، وارد حاشیه شود و آنها هم علیه ایران موضع بگیرند.

او در رابطه با تهدید ایران جهت بستن تنگه هرمز، گفت: تهدید به بستن تنگه هرمز بیش از آنکه تهدید آمریکا باشد، تهدید کشورهای همسایه ما مثل عراق، قطر، بحرین، کویت و...، است و طبیعی است که بیش از آمریکا این کشورها اظهار نگرانی کنند. این موضوع در نهایت به اعمال سیاست‌های آمریکا علیه ایران، کمک می‌کند. ما در مقابل باید تلاش کنیم فضای اطمینان‌بخشی را به کشورهای خاورمیانه و منطقه تزریق کنیم، خلاف اینکه مثلث ضد ایرانی علاقمندند که ایران سیاست‌های رادیکال را پیگیری کند.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی در ادامه افزود: از نظر عملی امکان ندارد که ایران بتواند تنگه هرمز را ببندد. حتی ممکن است باعث ورود شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع و از دست رفتن حضور ایران در خلیج‌فارس شود و کنترل تنگه هرمز تحت نظر نهادهای بین‌المللی برود.

محبعلی گفت: بستن تنگه هرمز برخلاف منافع ملی ایران است و با ما باید به سمتی حرکت کنیم که دامنه دیپلماسی را افزایش دهیم؛ اختلاف ما و آمریکا از طریق گفت‌وگو حل می‌شود و باید پایانی بر این اختلافات باشد. ما نمی‌توانیم تا همیشه منافع ملی و امنیت خود را در گروی مناقشه با آمریکا بگذاریم. رفاه و امنیت مردم اکنون به این مسئله ربط دارد و بحران در این زمینه از طریق شوک‌های قیمت ارز و سکه، تورم، قیمت مسکن و...، خود را نشان داده است.

او در پایان در رابطه با علت تغییر در لحن و صحبت‌های روحانی گفت: در حالت خوش‌بینانه این است که آقای روحانی می‌خواهند با افزایش بحران، زمینه را برای مذاکره فراهم کنند و این فضا را در داخل و خارج، به وجود بیاورد که مشکلات جدی است و با استفاده از این نگرانی مذاکره با آمریکا را به سرانجام برساند. در غیر این صورت این رویکرد مفهومی ندارد و تنها ضرر آن به دولت و جمهوری اسلامی می‌رسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها