کد خبر: 221882
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۱۳:۴۹:۰۰
| |

جایگاه انتقادهای مردمی در صداوسیما کجاست؟

یک مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار پیشکسوت بر این باور است که وقتی انتقادها و نظرات مردمی درباره موضوعات مختلف در صداوسیما جایی ندارد، طبیعی است که مردم به صداوسیما نیز معترض باشند.

جایگاه انتقادهای مردمی در صداوسیما کجاست؟
کد خبر: 221882
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۱۳:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| بیژن نفیسی درباره اینکه چرا برنامه‌ها و خصوصا بخش‌های خبری صداوسیما آیینه تمام‌نمای وضعیت فعلی کشور نیست؟، اظهار کرد: «نگاه مدیران بخش خبری صداوسیما، جامع و فراجناحی نیست و تا زمانی هم که این نگاه فراجناحی وجود داشته باشد، صرفا آن بخشی از اخبار انعکاس داده می‌شود که برای نگاه مدیریتی بیشتر حائز اهمیت است؛ البته این مشکل تنها شامل صداوسیما نمی‌شود و هر رسانه‌ای که این نگاه جامع و فراجناحی را نداشته باشد، درگیر مشکلات زیادی خواهد شد.»

او با تاکید بر لزوم رعایت اصل چندصدایی در صداوسیما، یادآور شد: شاید اگر از تمام جناح‌های مطرح نمایندگانی در صداوسیما حضور داشته باشد یا به آنها فرصت ابراز عقیده داده شود، تا اندازه‌ای مشکل برجسته‌سازی اخبار در صداوسیما برطرف شود.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت خاطرنشان کرد: عملکرد صداوسیما باید به گونه‌ای باشد که مردم را از مراجعه به رسانه‌های خارجی برای دریافت اخبار و اطلاعات بی‌نیاز کند. این در حالی است که عملکرد صداوسیما اصلا به‌گونه‌ای نیست که مخاطبان را جذب کند و منعکس‌کننده تمام رویدادهای جامعه باشد. امروزه ما برای دریافت اطلاعات باید به منابع دیگری جز صداوسیما رجوع کنیم تا جزئیات رویدادها را متوجه شویم و این اصلا اتفاق خوبی نیست.

نفیسی با تاکید بر اینکه حق مسلم افراد است که بدانند در جامعه‌شان چه اتفاقاتی در حال وقوع است، گفت: به عنوان مثال اگر قیمت اقلام گوناگون تغییر می‌کند باید در صداوسیما به این موضوع پرداخته شود، با کارشناسان گفت‌وگو شود و تحلیل‌هایی نیز ارائه شود. اما در این میان باید به این نکته نیز توجه کرد که در این تحلیل‌ها نباید همه یک‌نظر باشند و باید حتما موافق و مخالف در کنار هم قرار بگیرند و تشخیص درست یا غلط بودن هر موضوعی بر عهده مخاطبان گذاشته شود.

این مدرس ارتباطات با اشاره به گفته امام خمینی (ره) درباره صداوسیما مبنی بر اینکه صداوسیما باید دانشگاه باشد، اظهار کرد: حضور عقاید و جناح‌های فکری مختلف مخاطب را مجبور به تفکر می‌کند و همین امر به افزایش درک و سواد رسانه‌ای جامعه نیز کمک می‌کند و به نوعی شبیه‌سازی محیط دانشگاهی محسوب می‌شود.

نفیسی همچنین با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی درست در صداوسیما، خاطرنشان کرد: هر اندازه که ما در رسانه‌های رسمی و به ویژه صداوسیما اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم، سازمان‌ها و نهادهای خارجی را از دستیابی به اهدافشان دورتر می‌کنیم. در حال حاضر تلویزیون و رادیوهای زیادی به زبان فارسی در خارج کشور در حال فعالیت هستند و به تازگی نیز خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه قرار است شبکه‌ای 24 ساعته به زبان فارسی راه‌اندازی شود و روزنامه ایندیپندنت (Independent) نیز می‌خواهد نسخه‌ای به زبان فارسی منتشر کند.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه «قطعا اگر رسانه‌ای نتواند اطلاع‌رسانی درست داشته باشد، با مشکلات زیادی در جامعه مواجه می‌شود»، اظهار کرد: ما باید مردم خودمان را محرم بدانیم و بگذاریم آنها نیز در جریان امور قرار بگیرند. درست همانند این است که پدر خانواده‌ای با مشکلات مالی زیادی مواجه باشد، ولی بخواهد به زور در مقابل خانواده اینگونه وانمود کند که انگار اصلا هیچ مشکلی وجود ندارد؛ در صورتی که باید همه خانواده را در جریان بگذارد و از گمراهی آنها جلوگیری کند.

او با اشاره به جایگاه اعتراض‌های مردمی در اخبار صداوسیما، تاکید کرد: اگر مردم نسبت به کمبودی اعتراض دارند و این اعتراض آنها در صداوسیما پوشش داده نشود، ولی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه با بازخورد زیادی همراه شود، طبیعتا مردم به این رویکرد صداوسیما نیز اعتراض خواهند کرد. صداوسیما باید بداند که خیلی بهتر است اگر خودش به سراغ مردم برود و دغدغه‌های آنها را پوشش دهد تا اینکه این فرصت را در اختیار رسانه‌های بیگانه قرار بدهد تا آنها نیز به هر صورت که می‌خواهند رویدادها را منعکس کنند.

نفیسی در پاسخ به این پرسش که صداوسیما چقدر با جامعه همراه است؟، گفت: گاهی این همراهی وجود دارد، اما متاسفانه با افراط و تفریط؛ به این معنی که برخی از رویدادها با مقصودهای سیاسی در این رسانه منعکس می‌شود و برخی رویدادها نیز با مقصودهای دیگری اصلا پوشش داده نمی‌شود. این درحالی است که باید حد میانه‌ای در پوشش اخبار وجود داشته باشد و برجسته‌سازی‌ها بر اساس ارزش خبر باشد و موضوعی که اصلا ارزش خبری ندارد برجسته‌سازی نشود! چراکه مخاطب این اخبار را باور نمی‌کند و نسبت به رسانه بی‌اعتماد می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها