رییس اتحادیه چایکاران:

تولید با کیفیت‌ترین چای دنیا به صرفه نیست!

با وجود اینکه طبق اعلام فائو، چای ایرانی با کیفیت‌ترین چای در دنیاست و ارگانیک تولید می‌شود، رییس اتحادیه چایکاران از مشکلات کشاورزان و به صرفه نبودن تولید آن گلایه و اظهار کرد که قیمت چای ایرانی پایین‌تر از چای دیگر کشورهاست و امسال فقط چهار درصد افزایش قیمت برای آن لحاظ شده است.

تولید با کیفیت‌ترین چای دنیا به صرفه نیست!
کد خبر: 222009
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۵ ۱۱:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| علی رمضانی رییس اتحادیه چایکاران، میزان برداشت برگ سبز چای از ابتدای فصل برداشت تاکنون را حدود 73 هزار تن اعلام کرد و گفت: تقریبا نیمی از این مقدار چای درجه یک و نیمی دیگر چای درجه دو بوده‌ است.

وی گفت: نرخ خرید تضمینی چای در سال جاری چهار درصد نسبت به پارسال افزایش یافته در حالیکه تورم موجود بیشتر است؛ لذا نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای با تورم و هزینه‌های تولید، همخوانی ندارد.

رمضانی با بیان اینکه مناسب نبودن قیمت چای به استانداری و سازمان چای نیز اعلام شده است، ادامه داد: قیمت خرید تضمینی چای از قیمت خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی پایین تر مانده در حالی که هزینه تولید چای از هزینه تولید همان محصولات کمتر نیست.

رییس اتحادیه چایکاران تصریح کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصول و قانونی دارد که بر اساس آن زمانی که دولت محصول را می‌خرد باید بهای آن را به موقع پرداخت کند. البته باید شرایط مالی کنونی کشور را در نظر گرفت اما کشاورز هم در حال زیان است.

وی اظهار کرد: با وجود عقب افتادگی‌ در پرداخت مطالبات چایکاران، سازمان چای به عنوان یک سازمان دولتی توانسته بخشی از مطالبات چایکاران را پرداخت کند که حدود 88 میلیون تومان بوده که با توجه به شرایط کنونی کشور رقم خوبی است، اما هنوز همه مطالبات چایکاران پرداخت نشده است.

رمضانی با بیان اینکه دریافت منابع از دولت توسط سازمان چای با مشکلات زیادی همراه است، افزود: با این حال دولت آن چه را که از نظر کارسازی برای کشاورز لازم باشد و کشاورز تقاضا کند، در اختیار چایکاران قرار می‌دهد.

در حال حاضر کشت چای ایران در رده پانزدهم جهان قرار دارد و میزان مصرف آن در رده دوازدهم است. در زمینه تولید این محصول سالانه حدود 130 هزار تن برگ سبز چای از استان‌های شمالی استحصال می‌شود که حدود 30 هزار تن چای خشک از آن تولید می‌شود و حدود 64 هزار خانوار در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند که بر اساس اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی جهان (فائو)، چای ایرانی از نظر کیفیت رتبه اول را دارد چراکه 95 درصد از کشت این محصول به طور ارگانیک انجام می‌شود.

باید یادآور شد که تشخیص چای طبیعی خشک از چای اسانس دار خشک از طریق بو امکان‌پذیر است، چراکه چای اسانس‌دار، مواد شیمیایی دارد که فرار هستند و عطر چای را غلیظ تر می کنند. اما عطر چای طبیعی مدت بیشتری طول می کشد تا از بین برود. همچنین پس از دم کردن، اگر چای طبیعی مدتی بماند هیچ تغییری در رنگ آن ایجاد نمی‌شود اما رنگ چای اسانس‌دار پس از مدتی کدر می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها