کد خبر: 222083
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ۰۷:۰۷:۰۰
| |

پروانه سلحشوری:

در طرح منع به کارگیری بازنشستگان رانت‌هایی ایجاد شده است

پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی گفت: در طرح منع به کارگیری بازنشستگان رانت‌هایی ایجاد شده است. استثناهایی لحاظ شده که من معتقد هستم به غیر از سطح وزرا در دیگر موارد لازم نبود. اینکه از فرصت ایجاد شده چقدر و چطور برای استفاده از سطح نخبگان استفاده می‌کنیم، سوال خوبی است و من در کل معتقد هستم که این طرح نتایج خوبی خواهد داشت.

در طرح منع به کارگیری بازنشستگان رانت‌هایی ایجاد شده است
کد خبر: 222083
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۶ ۰۷:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی می گوید: یکی از انتقادهایی که من دیدم این بود که می‌گفتند طرح منع به کارگیری بازنشستگان یک طرح سیاسی برای فشل کردن دولت است. در صورتی که اصلا این طور نیست.

تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی همان‌قدر که با استقبال همراه بود با انتقاد نیز مواجه شد. به نظر شما نقاط قوت این قانون بیشتر است یا نقاط ضعف آن؟

به نظر ما در مجلس منع به کارگیری بازنشستگان ایده خیلی خوبی بود زیرا کار به جایی رسیده است که متاسفانه بازنشستگان در سمت‌های خود کنار نمی‌روند و علاوه بر دریافت حقوق‌های بازنشستگی، پست جدید می‌گیرند. به نظر من تصویب این قانون فرصتی است که نسل جوان بیشتر به کار گرفته شود. برای همین هم با آرای بالایی تصویب شد.

فکر می‌کنید نقدی به آن وارد نیست؟

یکی از انتقادهایی که من دیدم این بود که می‌گفتند یک طرح سیاسی برای فشل کردن دولت است. در صورتی که اصلا این طور نیست. من به عنوان یک نماینده امیدی که به ‌رغم انتقاد به دولت از دولت حمایت می‌کند می‌گویم که این طرح به هیچ عنوان سیاسی نبود.

منظورم این گونه انتقادات نیست. یکی از انتقاداتی که در فضای مجازی به آن اشاره می‌شود این است که با کنارگذاشتن یکباره مدیران بازنشسته با یک خلأ مدیریتی مواجه شده و نیروی جوانی که توانمندی لازم برای تصدی این پست‌ها را داشته باشد، در اختیار نداریم. نظر شما در این خصوص چیست؟

زمان انقلاب افرادی پست های سیاسی و حتی در سطح وزارت را به عهده گرفتند که جوان بودند و تجربه‌ای هم نداشتند. همه در 20 یا 25 سال سن استاندار، مدیر و ... شده و مسوولیت‌های مهم را به عهده گرفتند.

الان چهل سال گذشته است، باید به همان نقطه برگردیم؟

نه، قابل تاسف است اگر در این چهل سال کادرسازی نکرده و برای مدیران بازنشسته جایگزین نداشته باشیم.

شما فکر می‌کنید که این کادرسازی صورت گرفته است؟

بله، ما افرادی را داریم که پتانسیل و توانمندی لازم را دارند اما به آنها فرصت داده نمی‌شود. افراد بسیاری هستند که می‌توانند جای خالی مدیران بازنشسته را پر کنند. همین وزیر جوان کابینه را ببینید. درست است که از نظر رویکردی با ما اختلاف دارد اما از لحاظ کاری توانسته به خوبی از پس وظیفه خود برآید. حتی قابل رقابت با دیگر کسانی که در مسند امور هستند، نیست یا حداقل با آنها برابر است. او هم تجربه قابل توجهی در این حوزه نداشت.

نکته دیگر این است که در طرح، سازوکاری برای جایگزینی مدیران بازنشسته اندیشیده نشده است. قرار است که نیروهای جوانی به مجموعه دولت اضافه شوند یا همان نیروهای موجود جا‌به‌جا خواهند شد؟

طرح مـنع بـه‌کـارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی بود نه چگونگی به کارگیری نیروهای جدید که ما بخواهیم سازوکار جذب نیرو را مشخص کنیم. اجرای این قانون به سیاست دولت بستگی دارد. به نظر من برای دولت بهتر است که از نیروهای با تجربه و آموزش دیده یعنی همان افرادی که اکنون در بخش‌هایی مشغول کار هستند، استفاده کند. جوانانی که 10 ، 15 سال تجربه کار دارند، بهترین گزینه ها هستند.

با این حساب این قانون در افزایش اشتغال اثرگذاری ویژه‌ای ندارد.

حتما دارد. به هر حال نیروهای موجود که قرار است جای مدیران بازنشسته را بگیرند نیاز به جایگزین دارند و این سلسله‌مراتب موجب افزایش فرصت‌های شغلی برای جوانان خواهد شد.

این روزنه‌ای که برای اضافه شدن جوانان به دولت باز می‌شود، عامل فساد و رانت نخواهد بود؟ کدام جوانان قرار است به دولت راه یابند؟

موضوع این است که جامعه مدنی دچار بدبینی است. اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد این است که بگویند اگر هم قرار باشد عده‌ای به مجموعه اضافه شوند از میان مردم عادی نیستند. این ناشی از بدبینی است.

این یک بدبینی و بی‌اعتمادی اشتباه است یا واقعیت موجود؟

ما در این مرحله باید اصرار داشته باشیم که افراد از طریق آزمون‌های استخدامی به کار گرفته شوند اگرچه عده‌ای به آزمون‌ها نیز اعتماد ندارند و گمان می‌کنند که اعمال نفوذهایی صورت می‌گیرد. این نهایت بی اعتمادی است و با وجود این بی اعتمادی نمی‌توان در مورد درست یا غلط بودن عملکرد دولت قضاوت کرد.

پس معتقد هستید که این قانون هیچ‌گونه رانت و فسادی ایجاد نمی‌کند.

نه، همین الان هم در طرح رانت‌هایی ایجاد شده است. استثناهایی لحاظ شده که من معتقد هستم به غیر از سطح وزرا در دیگر موارد لازم نبود. اینکه از فرصت ایجاد شده چقدر و چطور برای استفاده از سطح نخبگان استفاده می‌کنیم، سوال خوبی است و من در کل معتقد هستم که این طرح نتایج خوبی خواهد داشت. ضمن اینکه برخی از نیروهای بازنشسته نیز اطلاعات به روزی دارند و از نظر مدیریتی بسیار قابل هستند و در این قانون ناگزیر به کنار گذاشتن آنها هستیم. به هرحال یک قانون برای همه افراد و گروه‌ها مفید واقع نمی‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها