انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه آغاز شد

پنج میلیون رای‌دهنده واجد شرایط در زیمبابوه امروز دوشنبه به پای صندوق‌های رای می‌روند تا از میان 23 نامزد فردی را به عنوان رئیس‌جمهوری آتی خود انتخاب کنند؛ با این حال نهایتا گزینه‌ها به دو مورد می‌رسد.

انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه آغاز شد
کد خبر: 222668
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۰۹:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| غایب امروز انتخابات رابرت موگابه سالخورده است که نهایتا پس از حدود چهار دهه با اجبار ارتش و حزب خودش نوامبر گذشته از قدرت کنار رفت. رقابت امروز در واقع میان "امرسون منانگاگوا"ی 75 ساله و "نلسون چامیسای" 40 ساله است که جزو نامزدهای پیشتاز هستند.

رای‌گیری از 7 صبح به وقت محلی آغاز شده است. امرسون منانگاگوا در حقیقت از متحدان دیرینه موگابه در حزب حاکم زانو-پی‌اف (ZANU-PF) بوده است که وعده اصلاحات و احیای اقتصادی را داده است. منانگاگوا در آخرین تجمع انتخاباتی به حامیانش تاکید کرد: مردم می‌گویند که شخصیت ویژه‌ای به زیمبابوه می‌آید و من هم عقاید آنها را بازگو می‌کنم. اگر در انتخابات پیروز شوم، حکمی واقعی برای ایجاد تغییرات طی بازه پنج‌ ساله دریافت می‌کنم و به شما احیای اقتصادی را ضمانت می‌دهم. تعهدم به ایجاد تغییرات قدرتمند است تا مایه آسودگی خاطر تمام زیمبابوه‌ای‌ها را تامین کنم.

نلسون چامیسا هم که ریاست جنبش اپوزیسیون تغییر دموکراتیک را بر عهده دارد، یک وکیل و کشیش است که تلاش کرد تا در میان جوانان و رای‌دهندگان بلاتکلیف پایگاه قدرت ایجاد کند. آنها به دنبال ایجاد تغییر، پس از چهل سال حکومت زانو-پی‌اف هستند. او یکشنبه به خبرنگاران گفت: این حرکت بزرگی است. پیروزی قطعی است. هیچ چیز نمی‌تواند مانع مردم زیمبابوه شود تا پیروزی‌ خودشان را تصاحب کنند. ما تمامی موانع را برمی‌داریم. از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم این انتخابات را ما می‌بریم.

چنانچه هیچکدام از نامزدها نتوانند بیش از نیمی از آراء را به دست آورند، دور دوم انتخابات در هشتم سپتامبر برگزار می‌شود. در همین حال موگابه، رهبر سابق زیمبابوه پس از ماه‌ها سکوت یکشنبه به خبرنگاران گفت که در انتخابات تاریخی دوشنبه به کسانی که "غیر قانونی" به قدرت رسیده‌اند رای نخواهد داد. طبق گزارش‌ها، منظور او حزب زانو-پی‌اف بوده و این احتمال وجود دارد که او به نامزد اپوزیسیون رای بدهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها