بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه

جلسه رسیدگی به شکایت ایران در دادگاه لاهه شهریورماه برگزار می‌شود/ برخی ناآگاهانه درباره دوتابعیتی‌ها صحبت می‌کنند

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه گفت: شکایت ایران در دادگاه لاهه اعلام وصول شده و جلسه دادگاه در شهریور برگزار می‌شود. ما برای صیانت از منافع خود از همه ابزارها استفاده می‌کنیم.

جلسه رسیدگی به شکایت ایران در دادگاه لاهه شهریورماه برگزار می‌شود/ برخی ناآگاهانه درباره دوتابعیتی‌ها صحبت می‌کنند
کد خبر: 222741
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۱۱:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی درباره ادعای سفر وزیر امور خارجه عمان به واشنگتن برای میانجیگری میان ایران و آمریکا بیان کرد: این سفر انجام شده و دیدارهایی صورت گرفته است. من از دیدارها و محتوای آن دیدارها خبر ندارم. ایران و عمان روابط خوب و مستمری با یکدیگر دارند. هفته گذشته هم آقای ظریف به عمان سفر کردند ولی این سفرها را نباید به یکدیگر پیوند داد.

وی درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا درخصوص مسائل منطقه‌ای در کنار برجام اظهار داشت: من نمی‌دانم به چه چیزی استناد می‌کند. بحث برجام کاملا روشن است. یکسری موضوعات هم توسط ایالات متحده و برخی از کشورها درخصوص سیاست‌های ایران مطرح می‌شود که به نظر ما ارتباطی با برجام ندارد.

برای صیانت از منافع خود از همه ابزارها استفاده می‌کنیم

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه تصریح کرد: ایران برای احقاق حقوق و نشان دادن تعهداتش، با توجه به خروج غیرقانونی امریکا در برجام و عدم پایبندی به تعهداتش، ایران از همه سازوکارهایی که وجود دارد و از جمله سازوکار لاهه، برای احقاق حقوق کشور استفاده می‌کند. شکایت ایران اعلام وصول شده و جلسه دادگاه در شهریور برگزار می‌شود. ما برای صیانت از منافع خود از همه ابزارها استفاده می‌کنیم.

قاسمی ادامه داد: باید صبوری کرد. این یک مسئله حقوقی است. ما همه تلاش خود را می‌کنیم و پیگیری آن بهتر از سکوت و هر اقدام دیگری است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ترامپ گفته ایران امروز دیگر آن ایران سابق نیست و به زودی با ما تماس می‌گیرد؟ خاطرنشان کرد: از آقای ترامپ بپرسید که هر بامداد که بیدار می‌شود، تصور می‌کند با حضورشان در کاخ سفید جهان از نو متحول و متولد می‌شود، اظهارات جالبی بیان می‌کنند. این اظهارات قابل اعتنا نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال مذاکره با آمریکا وجود دارد؟ ابراز داشت: ممکن است بخش‌هایی از آمریکا آرزوهایی را مطرح کنند ولی با اقدامات خصمانه امریکا، خروج از برجام و ادامه سیاست‌های اشتباه خود و تلاش برای فشار اقتصادی بر ملت ایران و تحریم‌ها، شرایط برای چنین بحثی وجود ندارد. تا این مراحلی که شما اشاره می‌کنید با چنین آمریکایی امکان تعامل و گفت‌وگو نداریم. امریکا نشان داد و هر روز نشان می‌دهد که غیرقابل اعتماد است.

تماس‌های دائم ما با طرف‌های اروپایی و بالعکس ادامه دارد

قاسمی درباره آخرین رایزنی‌ها با سه کشور اروپایی برای ارائه بسته پیشنهادی بیان کرد: تماس‌های دائم، مستمر و جدی ما با طرف‌های اروپایی و بالعکس ادامه دارد. خوش‌بینی‌هایی وجود دارد. در کلیات علائم مثبتی دیده شده و گام‌هایی برداشته است. در جزییات کارهایی باید صورت بگیرد. امیدواریم اقدامات لازم در زمان مقتضی به انجام برسد و ما بتوانیم در دور جدید از همکاری‌ها و روابط گام‌های بلندی برای تعمیق روابط با اروپا برداریم.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه چه اقدامی برای جلوگیری از واردات کالای خارجی در مناطق آزاد اقتصادی انجام می‌دهد، یادآور شد: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه وظیفه‌اش ایجاد تسهیلات برای سازمان‌های اقتصادی و بنگاه‌ها با خارج از کشور است و قرار نیست وظیفه تصدی‌گری به جای ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر را برعهده بگیرد. سوال شما ارتباطی با وظایف و اختیارات وزارت امور خارجه ندارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره دیدار نماینده ویژه امانوئل مکرون با حسین جابری انصاری درباره بحران سوریه عنوان کرد: سفیر فرانسه در تهران، ماموریتش پایان پذیرفته و اخیرا به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور فرانسه در امور سوریه انجام شده است. او مشغول دیدارهای خداحافظی با مسئولان ایرانی است. سمت جدید ایشان پس از بازگشت به تهران خواهد بود. دیدار با آقای جابری انصاری نیز در این راستا انجام شد.

قاسمی درباره نشست سالانه سفرا و مسئولان نمایندگی ایران در خارج از کشور نیز گفت: ما سنت حسنه سمینار سالانه سفرا مدت‌ها است که داریم. این سمینار در برخی سال‌ها برگزار نشده است ولی تعداد آنها بیش از 20 سمینار بوده است. سمینار امسال با توجه به شرایط جهانی، وضعیت منطقه و همسایگان و شرایط ایران بعد از خروج امریکا از برجام و جنگ روانی و تهدیداتی که از سوی برخی قدرت‌ها صورت می‌گیرد، از اهمیت بالاتری برخوردار بود.

وی ادامه داد: هفته گذشته برنامه‌های اصلی سمینار به صورت فشرده انجام شد. علاوه بر حضور و سخنرانی روسای قوا، سفرا و مسئولان وزارت امور خارجه به حضور رهبر انقلاب رسیدند. بسیاری از مسئولان فرهنگی و اقتصادی در این سمینار حضور یافتند و به سخنرانی پرداختند. در کنار این مجموعه مسائل، به صورت خاص طی چند روز، وزارت امور خارجه با سفرا جلسات ممتد و مستمر و بسیار جدی درخصوص سیاست‌های ایران، نگاه ایران، شرایط منطقه و روابط بین‌الملل و وضعیت برجام و خاورمیانه داشت. جمع‌بندی‌هایی حاصل شد و آنها طی روزهای آینده به صورت دستورالعمل‌های لازم با توجه به رهنمودهای مقامات عالی کشور تدوین و در اختیار سفرا قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به برخی از نمایندگی‌ها وظایفی به صورت مشخص داده شد، اظهار داشت: قرار است این نمایندگی‌ها طی زمانبندی مشخص به اهداف مدنظر دست یابند.

قاسمی درباره تشکیل ناتوی عربی به پیشنهاد عربستان تصریح کرد: این بحث خیلی جدی نیست و قبلا نیز مطرح شده بود. امروز این موضوع با صدای بلندتری مطرح می‌شود. نامی که انتخاب شده است با توجه به فلسفه ناتو و شرایط و وضعیت زمانی تشکیل آن و نوع کشورهایی که در آن حضور دارند، با مسائلی که کشورهای عربی وجود دارد، همخوانی ندارد و هیچ شباهتی ندارد و نمی‌توان شباهتی میان آنها پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آنچه ما دیده و می‌بینیم عدم انسجام و فاصله میان کشورها به دلایل مختلف است، خاطرنشان کرد: مسئله ناتوی عربی را باید در حد شعار به آن نگریست. ترامپ نشان داده سعی می‌کند با ایجاد ترفندهایی از درآمدهای نفتی این کشورها به نفع خود استفاده کند. من از تحقق چنین سازمان یا پیمانی ابراز خشنودی نمی‌کنم بلکه یک شعار و موضوع سیاسی و تبلیغاتی برای بهره‌برداری‌های خاص در منطقه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات یک سناتور آمریکایی درباره تغییر نظام ایران مانند فروپاشی شوروی ابراز داشت: این یک خیال و آرزوی خامی است. جمهوری اسلامی نشان داده با حمایت و مقاومت مردم در مقابل انواع توطئه و فشارهای خارجی بایستد و از گذرهای دشوار عبور کند. ما از این مرحله هم به خوبی عبور می‌کنیم.

هدف‌مان ارتقا و تعمیق روابط با همه همسایگان است

قاسمی درباره اظهارات روحانی برای بهبود روابط با کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات بیان کرد: آقای روحانی سیاست‌‌های کلی ایران را مطرح کردند که هدف‌مان ارتقا و تعمیق روابط با همه همسایگان و تلاش برای ایجاد محیطی امن و همکاری با کشورهای منطقه و مبارزه با تروریسم و ایجاد فضای همکاری برای توسعه است. ایران این آمادگی را مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: اظهارات روحانی بر اهمیت موضوع می‌افزاید. با توجه به حضور عناصر ثالث که منطقه ما را توسعه یافته نمی‌خواهند، رسیدن به همکاری یک بحث پیچیده را می‌طلبد ولی مواضع ایران تلاش برای بهبود و همکاری با کشورهای منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین اخبار درخصوص رایزنی‌های ایران با چهار کشور اروپایی در مورد یمن یادآور شد: گفت‌وگوهای ما با اروپا در حوزه‌های مختلف مانند همکاری‌های اقتصادی و روابط دوجانبه ادامه دارد. بحث درباره یمن با چهار کشور اروپایی در دستورکار قرار دارد و فکر می‌کنم در زمان مقتضی و فرصت‌های آتی می‌توانیم علیرغم برخی کشورها برای جلوگیری از این اجلاس‌، این گفت‌وگوها را ادامه بدهیم. فکر می‌کنیم با توجه به شرایط وخیمی که در یمن وجود دارد، ما نیازمند این گفت‌وگو هستیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که چرا ایران پاسخ متقابلی در اخراج دیپلمات‌های هلندی انجام نمی‌دهد؟ عنوان کرد: سیاست خارجی منافع و مصالح کلی کشور را دنبال می‌کند و بهترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کند. بعد از اقدام دولت هلند، بلافاصله سفیر این کشور احضار شد و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به آنها ابلاغ شد. به دلایلی بعد از چند هفته، خبر احضار را اعلام کردم. ما با دولت هلند در حال گفت‌وگو هستیم و ایران این حق را هم برای خود قائل است که در زمان لازم و متقابل را انجام دهد که بستگی به بررسی‌ها و سیاست‌هایی است که ما آن را دنبال می‌کنیم.

وی درباره سفر ظریف به سنگاپور گفت: بنا به دعوت دولت سنگاپور از ظریف، ایشان به پنجاه و یکمین نشست وزرای امور خارجه اتحادیه آ.سه.آن سفر می‌کنند. هدف سفر امضای پیمان و عهدنامه مودت است. این پیمان در مجلس تصویب شده و تایید شده است. این سفر بنا به امضای این عهدنامه و دعوت، عازم سنگاپور می‌شود. البته آقای ظریف فردا به سریلانکا می‌رود و سپس به سنگاپور می‌رود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: دیدارهایی در سنگاپور تنظیم شده یا در حال تنظیم است.

اسرائیل برای فرار از جنایت‌هایش به راه‌های بی‌ربط و بی‌اساس متوسل می‌شود

قاسمی درباره ادعای نتانیاهو برای کمک به مردم ایران اظهار داشت: نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در ادامه جنگ روانی و سیاست‌های مخربش این اقدامات را انجام می‌دهد ولی تلاش مذبوحانه و شکست‌خورده است زیرا با توجه به آگاهی‌های بالای مردم ایران و آشنایی با انگیزه‌های شوم این مردم، نباید به این رفتارها و اقدامات وقعی نهاد. کسی که دستش به خون ملت فلسطین آلوده است، نهایتا برای فرار از جنایت‌هایش باید به یکسری راه‌ها متوسل می‌شود که بی‌ربط و بی‌اساس است.

وی درباره انتخاب سفرای جدید تصریح کرد: تعداد زیادی از سفرایی که ماموریت‌هایشان پایان یافته است، در حال بازگشت به تهران هستند و تعدادی از کسانی که تازه سفیر شده‌اند، در حال اعزام به محل ماموریت خود هستند. البته موضوع درخصوص چین متفاوت است. آقای همتی به تازگی به چین رفته بودند و برای شرکت در سمینار سفرا به تهران آمده بودند ولی توسط ریاست جمهوری به ریاست بانک مرکزی انتخاب شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان سفیر جدید ایران به پاریس می روید؟ خاطرنشان کرد: من به عنوان سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای درخدمت شما خواهم بود و مسائلی که در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود، نباید این مسائل را جدی تلقی کرد.

امریکا از خرد تهی نیست که درصدد جنگ با ایران باشد

قاسمی درباره احتمال جنگ میان ایران و امریکا ابراز داشت: من جنگ را متصور نمی‌بینم. فکر نمی‌کنم امریکا از خرد تهی شده باشد که درصدد جنگ با ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بربیایید که در طول تاریخ مقاومت و ایستادگی خود را نشان داده است ولی سیاست‌های خصمانه ترامپ ادامه می‌یابد و ایران خود را در مقابل این رفتار آماده کرده و تلاش می‌کند این توطئه را خنثی کند. فکر می‌کنم جمهوری اسلامی و مردم غیور ایران پیروز میدان خواهند بود و فکر می‌کنم روزی ترامپ باید خواسته‌های خود را به شکل دیگری مطرح کند.

وی درباره اظهارات اخیر انور قرقاش درباره ایران بیان کرد: علیرغم نگاه سازنده و مثبت ایران به همسایگان، متاسفانه این فرد هرزگاهی سخنان بی‌ربطی مطرح می‌کند که در حد و اندازه ایشان نیست که درشت‌گویی کند و مشکلات خودشان را و معضلاتی که توسط این کشور و شریک دیگرش درباره یمن رقم زده‌اند، به ایران نسبت داده و پای دیگران را به این صحنه باز کند. امارات نقش اساسی و عمده در فاجعه انسانی یمن و تجاوز به این کشور را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد:‌ آنها فکر می‌کنند با مطرح کردن دشمن فرضی، باری از گناهان خود را بکاهند. مردم یمن مردمی مقاوم هستند که از کشور خود را دفاع کرده و به سلاح‌های خود متکی هستند. ایران هیچ نقشی در ارسال نیرو و سلاح به یمن نداشته است. امارات باید هر چه زودتر متوجه رفتار غلط خود باشد زیرا منافع و مصلحت این کشور ایجاب نمی‌کند این اتهامات را به دیگران بزند.

قاسمی درباره این ادعا که طالبان از سلاح‌های ایرانی استفاده می‌کنند، یادآور شد: این ادعاها را تکذیب می‌کنم. تسلیح نیروهای طالبان در دستورکار ایران نیست بلکه تمام تلاش ما این است که افغانستان - به عنوان یک کشور همسایه که مسائلش می‌تواند به ایران و مرزها سرایت کند - کشوری باثبات و امن و توسعه یافته باشد و در این امر، رایزنی‌های بسیاری انجام داده و می‌دهد تا ثبات و توسعه و امنیت در این کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: در پی تسهیل و ایجاد آشوب در افغانستان نبوده و نیستیم و هر آنچه که مطرح می‌شود به توصیه و دخالت عناصر ثالث برای تخریب افکارعمومی افغانستان علیه ایران نیست. من مردم افغانستان را به هوشمندی و آگاهی بیشتر در برابر این اقدامات مخرب دعوت می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان عنوان کرد: این دیپلمات، در یک کشور دیگر فعالیت می‌کنند. وقتی ایشان به همراه همسر و فرزندان در یک مرخصی تفریحی بودند، دستگیر می‌شوند. پیگیری‌های ما ادامه دارد و امیدواریم اتهامات و سوتفاهم‌ها برطرف شود.

قاسمی افزود: یک جنگ روانی به رهبری امریکا و اسرائیل وجود دارد و سعی در تخریب روابط ایران و اتحادیه اروپا است، این اتفاقات و مسائل نظیر هلند و این دیپلمات را باید در این چارجوب دید. عناصری درصدد ایجاد خدشه در روابط ایران و هلند هستند آنهم در زمانی که پس از خروج غیرقانونی امریکا از برجام، در صورت امکان و شرایطی که کشورهای اروپایی منافع ایران تامین کنند، برجام باقی بماند. این پرونده مفتوح است و طرفین در حال گفت‌وگو هستند ولی امیدواریم این سوتفاهم که به شیطنت برخی از قدرت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی‌شان برمی‌گردد، حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ضرب‌الاجلی برای پایان مذاکرات با اروپا تعیین شده است؟ گفت: تا آنجا که بنده می‌دانم زمان ضرب‌الاجلی تعیین نشده ولی امیدوارم مابقی مسائل فنی شفاف و روشن شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره برخی از اخبار مبنی بر بسته پیشنهادی روسیه برای خروج ایران از سوریه اظهار داشت: روابط ایران و روسیه بسیار روشن و خوب و رو به رشد است. ایران و روسیه در سوریه همکاری‌های خوبی دارند. در سوچی به همراه ترکیه نشستی در سوریه و آستانه دهم را داریم. ماه آتی در ژنو نشستی درباره قانون اساسی و بازگشت آوارگان گفت‌وگو خواهیم کرد ولی درباره این بسته چیزی نشنیده‌ام. مواضع دو کشور درخصوص سوریه و مسائل منطقه‌ای روشن است. ما با یکدیگر همکاری داشته و ادامه خواهد یافت.

قاسمی درباره روند نظارت بر عملکرد سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران تصریح کرد:‌ بخش‌های نظارتی از دیرباز در وزارت امور خارجه عمل می‌کردند. بازرسی‌های ناگهانی از نمایندگی‌ها را داریم. نظارت‌هایی برای رعایت شئونات دیپلماتیک وجود دارد و نظارت کافی را بر نمایندگی‌های ایران داریم. نمایندگی‌ها ما محل تردد مقامات مختلف است و به همین خاطر همه امور آنها روشن و قابل رویت است. وزارت امور خارجه از شفاف‌ترین و سالم‌ترین دستگاه‌های کشور است و هیچ مشکلی خاصی در این باره نداریم.

وی درباره صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها نیز خاطرنشان کرد: طراحی‌هایی در این باره برای سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها براساس شرایط ابلاغ شده است.

دوتابعیتی که سفیر نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره هشدار نمایندگان مجلس درخصوص حضور مدیران دوتابعیتی در وزارت امور خارجه ابراز داشت: دوتابیعتی که سفیر نمی‌شود. این بحث‌، بحث عجیبی در کشور است که برخی از افراد ناآگاهانه درباره افراد دوتابعیتی مطرح می‌کنند و تعداد و لیست غیرواقعی هم منتشر می‌کنند و نهادهای امنیتی نیز همواره آن را تکذیب می‌کنند. این ادعا اخیر درباره یکی از سفرای ایران نیز مطرح شد که تهمت، افترا و دروغ بود. کسانی که به مسئولیتی گمارده می‌شود مورد تحقیق قرار می‌گیرند و پس از بررسی‌ها، برای آنها احکامی صادر می‌شود.

قاسمی درباره رایزنی‌های امریکا با کشورها برای جلوگیری از همکاری‌های ایران با کشورهای مختلف بیان کرد: هر کجا که مسئولان ایرانی یا هیات‌های وزارت امور خارجه سفر می‌کنند، هیات‌هایی از امریکا نیز سفر می‌کنند تا به تخریب روابط دست بزنند یا اگر بدانند قرار است در تاریخی مسئولان ایرانی به جایی سفر می‌کنند، سفر کرده و سعی می‌کنند تا ایران را منزوی کرده و مانع از همکاری‌ها شوند. آن تلاش‌ها فقط برای یکی، دو کشور نیست.

وی اضافه کرد: اکثریت کشورها با وضعیت بین‌المللی و شرایط ترامپ و نیات امریکایی‌ها آشنا هستند. نهایتا فکر می‌کنم تلاش امریکا می‌تواند در برخی از کشورها موثر باشد ولی اکثریت کشورها پاسخگوی خواسته‌های آنها نخواهد بود. این موضوعی کلان است که همه ارگان‌ها و از جمله معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای خنثی کردن این توطئه‌ها تلاش می‌کنند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای درباره اظهارات اخیر سردار سلیمانی یادآور شد: در کشور یک اجماع نظر وجود دارد و هر بخشی نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند. یکی از آثار اقدامات امریکا نزدیکی جناح‌های سیاسی به یکدیگر است و حتی بسیاری از شخصیت‌ها برای دفاع از کشور خودشان وارد میدان شده‌اند.

قاسمی اضافه کرد: ما بخش‌های دفاعی کشور همکاری‌های خوبی داریم و این همکاری‌ها میان سپاه، ارتش و وزارت امور خارجه ادامه خواهد داشت. تنها صدایی که از ایران می‌شنوید و آن صدای مقاومت در برابر عناصر منفوری است که بدخواه این کشور هستند.

وی درباره استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد: استفاده از ظرفیت آنها با توجه به تعداد و کیفیت‌شان برای وزارت امور خارجه همواره مهم بوده و وزارت امور خارجه علاقه‌مند به رفت و آمد آنها است تا بتوانتد با توجه به توانمندی‌هایشان در حیطه‌های مختلف حضور جدی داشته باشند ولی برای تحقق این مسئله فقط وزارت امور خارجه کافی نیست و باید ارگان‌های مختلف در این زمینه عمل کنند و حتی قواعدی درباره تسهیل رفت و آمد این عزیزان تهیه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حرف‌های بدون سند و بدون پشتوانه جدی که هر روز از بلندگوهای مختلف درباره بحث افراد دو تابعیتی مطرح می‌شود عموما نادرست است و وضعیت نامطلوبی برای اندک ایرانیان خارج از کشور ایجاد می‌کند، گفت: باید اجماع کلی درباره اهمیت استفاده از این افراد فراهم شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها