غلامحسین محسنی اژه‌ای:

پرونده شهرام جزایری به دادسرای تهران احاله شد/ زمان محاکمه متهمان اقتصادی مشخص نیست

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: پرونده این فرد به دادسرای تهران احاله شده است و قرار است در تهران پیگیری شود.

پرونده شهرام جزایری به دادسرای تهران احاله شد/ زمان محاکمه متهمان اقتصادی مشخص نیست
کد خبر: 222801
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۱۴:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه نشست مسئولان عالی دستگاه قضایی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: پرونده این فرد به تهران احاله شده است و قرار است در تهران پیگیری شود.

وی افزود: این موضوع از جنبه‌های مختلف مثل اقدام به خروج از کشور و چگونگی آن و همچنین بحث پرداخت رشوه و افرادی که آنجا همراه وی بوده‌اند و هویت و ارتباط آنها با موضوع، نیاز به بررسی دارد.

معاون اول دستگاه قضا افزود: همچنین نسبت به ماهیت موضوع و با توجه به سابقه قبلی این فرد در مورد فرار و هم در مورد برخی از پرونده‌ها که داشته است، ضرورت داشت این پرونده در تهران رسیدگی شود. لذا این درخواست مطرح شد و اکنون با احاله این پرونده موافقت شده است و ادامه رسیدگی در تهران خواهد بود.

او در خصوص اینکه آیا متهم هم به تهران منتقل شده است، گفت: طبیعتا پرونده که به تهران احاله می‌شود، متهم هم با پرونده به تهران احاله می‌شود.

او در ادامه در رابطه با مباحث مورد بحث در نشست امروز مسئولان عالی قضایی گفت: جلسه مسئولان عالی قضایی امروز دستورالعملی داشت که در خصوص شورای اطلاع‌رسانی بود. این دستورالعمل دارای بند‌های مختلفی است و تقریبا بیش از نصف آن در این جلسه مصوب شد و انشاءالله در جلسه آینده باقی موارد هم تصویب شود که در این صورت ریاست محترم قوه قضاییه دستورالعمل اطلاع‌رسانی در قوه قضاییه را ابلاغ خواهند کرد تا شاهد اطلاع‌رسانی بهتر و به‌روز باشیم.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: همچنین در این جلسه برخی موضوعات جانبی هم مطرح شد. در خصوص پرونده‌های اخیر درباره مسئله ارز و مسائل جانبی آن ریاست محترم قوه قضاییه قبلا خواسته بودند و امروز دوباره تاکید کردند که همه روسای دادگستری‌ها نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتر و با سرعت بیشتر پرونده‌ها را دنبال کنند و هیچگونه تسامحی هم در این خصوص اتفاق نیفتد.

معاون اول دستگاه قضا بیان کرد: از طرف دیگر متذکر شدند که قوه قضاییه بطور طبیعی باید طبق موازین قانونی و شرعی پرونده‌ها را رسیدگی کند و لذا مردم عزیز ما و برخی از مسئولین هم باید همین توقع را از قوه قضاییه داشته باشند؛ چون برخی تصورشان این است که بلافاصله اگر قوه قضاییه کسی را گرفت، فردا می‌تواند او را محاکمه و حکم صادر کند؛ درحالیکه آیین دادرسی و موازین قانونی در این مورد داریم و ناگزیر هستیم طبق موازین قانونی اقدامات خود را پیش بگیریم.

وی ادامه داد:هچنین رئیس قوه قضاییه فرمودند چنانچه احیانا لازم باشد که به دلیل شرایط زمانی، اختیارات خاصی هم بگیریم، ممکن است این کار را انجام دهیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود:، اما در حال حاضر با همین قوانین موجود توصیه کردند که هرچه سریع‌تر پرونده‌ها تکمیل شود و ما امیدوار هستیم که در آینده نزدیک شاهد محاکمه برخی از افراد متخلف که تاکنون دستگیر شده‌اند، باشیم.

وی یادآور شد: موضوع دیگری که در جلسه امروز مطرح شد این بود که ما از دولت هم باید بخواهیم که حقیقتا در مورد سیاست‌گذاری‌هایی که در مورد ارز و تنظیم بازار و امثالهم وجود دارد، بنحوی عمل کند که هم مردم از این سردرگمی و بلاتکلیفی خارج شوند و تکلیفشان روشن گردد و هم وضعیت ارز و بازار کاملا تثبیت شود.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: چون اکنون همانطور که بانک مرکزی هم اعلام کرده است، مسلما بخشی از این مسائل واقعی نیست. یعنی مشکل، مشکل اقتصادی واقعی نیست و یک مقدار مربوط به عملیات روانی دشمن است و یک بخش‌هایی هم شاید ناشی از بی‌اطلاعی و کم‌اطلاعی باشد. بنابراین خوب است که دولت هم اطلاع‌رسانی کافی داشته باشد که در مورد وضعیتی که الان مقداری متزلزل است، تصمیم‌های درستی را انشاءالله اتخاذ کنند.

معاون اول دستگاه قضا به یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی اشاره کرد و گفت: در خصوص پرونده‌هایی که درباره ارز یا احیانا خودرو در شهرستان‌های مختلف مطرح شده است، قبلا دستور داده بودند که این پرونده‌ها به تهران احاله شود تا به صورت یکجا رسیدگی گردد. این پرونده‌ها به تهران منتقل شد تا هماهنگی بیشتری صورت گیرد و امیدوار هستیم که سرعت بیشتری در رسیدگی‌ها داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره زمان آغاز محاکمه افراد دستگیرشده هم گفت: اکنون نمی‌توانم بگویم که دقیقا فلان روز - مثلا دو یا سه یا ده روز دیگر- محاکمه این افراد آغاز می‌شود؛ اما تلاش می‌شود که هرچه زودتر پرونده‌های اینها آماده شود و به دادگاه برود.

وی توضیح داد: اینکه نمی‌توانم بگویم تاریخ برگزاری دادگاه تخلفات اخیر بازار چه زمانی است، بخشی از آن بخاطر رعایت قانون است؛ زیرا باید کیفرخواست ابلاغ شود و وکلای آنها پرونده‌ها را بخوانند؛ پس از آن تعیین وقت شود؛ اما همه تلاش ما این است که هرچه سریع‌تر این کار صورت گیرد.

محسنی اژه‌ای در خصوص تعداد دستگیری‌ها هم گفت: چون امروز در جلسات متعدد بوده‌ام، فرصت نشده است که بپرسم در اجرای احکام دستگیری که صادر شده است، آیا دیشب یا امروز کسی دستگیر شده است یا خیر؛ اما احکام جلب داده شده است.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از 29 نفری که دستگیر شده‌اند؛ کسی از مسئولان فعلی یا قبلی یا افراد دانه‌درشت در میان آنها هست یا خیر، گفت: این افرادی که دستگیر شده‌اند همانطور هم که قبلا گفته شد برخی از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و برخی از سازمان توسعه تجارت هستند که کارمندانشان دستگیر شده‌اند؛ اما اینکه تعبیر می‌کنید به دانه‌درشت‌ها این لفظ در قوه قضاییه نیست بلکه ما می‌گوییم که هرکسی که جرمی مرتکب شود در هر رده‌ای که باشد و احیانا در هر جایگاهی که باشد اگر توجه اتهام به او است باید تعقیب شود که این کار دارد صورت می‌گیرد. افرادی از بانک مرکزی دعوت شده‌اند، افرادی احضار شده‌اند و افرادی از دستگاه‌های دیگر دعوت شده یا احضار شده‌اند که یا مطلع یا به‌عنوان متهم از آنها تحقیق می‌شود لذا چون برای پرونده‌ها هنوز حکمی صادر نشده است از بیان نامشان فعلا معذوریت قانونی داریم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره عنوان اتهامی افراد دستگیر شده هم گفت: عنوان اتهامی اینها متفاوت است؛ ولی عنوان اتهامی تعدادی از آنها اخلال در نظام اقتصادی کشور است که ممکن است یکی معاون باشد یکی مباشر باشد یا یکی دیگر شریک باشد. البته اتهامات دیگری هم احیانا به بعضی از صراف‌ها و بعضی از واردکنندگان علاوه بر این اتهاماتی مثل جعل، معاونت در جعل و امثال اینها داشته باشند؛ ولی اتهام اصلی خیلی از آنها اخلال در نظام اقتصادی کشور یا به‌عنوان مباشر یا شریک یا معاون است.

محسنی اژه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: پرونده این فرد به تهران احاله شده و قرار است در تهران پیگیری شود.

وی افزود: این موضوع از جنبه‌های مختلف مثل اقدام به خروج از کشور و چگونگی آن و همچنین بحث پرداخت رشوه و افرادی که آنجا همراه وی بوده‌اند و هویت و ارتباط آنها با موضوع، نیاز به بررسی دارد.

معاون اول دستگاه قضا افزود: همچنین نسبت به ماهیت موضوع و با توجه به سابقه قبلی این فرد در مورد فرار و هم در مورد برخی از پرونده‌ها که داشته است، ضرورت داشت این پرونده در تهران رسیدگی شود. لذا این درخواست مطرح شد و اکنون با احاله این پرونده موافقت شده است و ادامه رسیدگی در تهران خواهد بود.

وی در خصوص اینکه آیا متهم هم به تهران منتقل شده است، گفت: طبیعتا پرونده که به تهران احاله می‌شود، متهم هم با پرونده به تهران احاله می‌شود.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها