کد خبر: 223058
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۵:۳۴:۰۰
| |

گرما، ریزش میوه درختان مرکبات مازندران افزایش داد

گرمای کم سابقه هوا طی دو ماه گذشته باغ های مرکبات مازندران را تحت تاثیر قرار داده و با ریزش غیرمتعارف میوه مواجه کرده است .

گرما، ریزش میوه درختان مرکبات مازندران افزایش داد
کد خبر: 223058
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۵:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| بیشتر باغداران مازندران این روزها به دنبال راه حلی هستند تا جلوی ریزش غیرطبیعی میوه مرکبات را بگیرند ، ریزشی که به اعتقاد کارشناسان به خاطر از دست رفتن آب درختان رخ می دهد و در صورتی که اقدامات پیشگیرانه انجام نشود می تواند به ترکیدگی در فصل بارندگی و نزدیک به برداشت منجر شود.


استان مازندران 160 هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که 110 هزار هکتار آن مرکبات است و سالانه حدود 2 میلیون و 500 هزار تن انواع مرکبات بویژه پرتقال از آن برداشت می شود.


گزارش هواشناسی مازندران نشان می دهد دمای هوای این استان در سال جاری دستکم یک درجه نسبت به میانگین درازمدت که یک دوره آماری 30 ساله را شامل می شود ، افزایش داشته و در عین حال گرمای تابستانی هم ماندگاری بیشتری نسبت به سال های گذشته دارد .


گرمای هوا علاوه بر تبخیر آب موجود در بافت درختان ، سبب می شود تا غذای لازم از طریق ریشه به درخت نرسد .

ریزش ، واکنش ' خود تنظیمی ' درختان مرکبات در برابر کمبود آب و غذاست که طی آن میوه های ضعیف تر از گردونه حذف می شوند تا بقیه به زمان برداشت برسند.


محلول پاشی و آبیاری اصولی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تائید ریزش غیرطبیعی میوه درختان مرکبات به خاطر گرمای هوا ، از باغداران خواست تا به توصیه های فنی کارشناسان برای جلوگیری از سوختگی درختان و ریزش بیشتر میوه توجه کنند.


عبدالرحمان زاغی گفت : باغداران نباید تنها به آبیاری برای جلوگیری از این کار متوسل شوند بلکه باید محلول پاشی را هم برای کاهش آفتاب سوختگی در دستور کار قرار دهند.


وی با تاکید بر ضرورت رعایت اصول علمی در آبیاری ، محلول پاشی کائولین را در حال حاضر راهکاری نو برای کاهش آفتاب سوختگی و ریزش میوه دانست و توضیح داد : باغداران 2 تا سه کیلو گرم از پودر های معدنی کائولین را با 100 لیتر آب مخلوط و در ساعت خنکی هوا روی درختان بپاشند.


زاغی گفت : این کار باعث می شود تا لایه سفیدی روی برگ درختان مرکبات ایجاد شود که نقش محافظ را در برابر آفتاب ایفا و نور آن را به جای جذب کردن ، بازتاب می دهد.


وی افزود : با توجه به این که بر اثر گرمای هوا ممکن است ریشه درختان هم نتواند مواد مغذی لازم را جذب کند ، باید کودهای مورد نیاز بر اساس دستورالعمل کارشناسی و فنی به صورت محلول پاشی انجام شود.


این کارشناس باغداری در عین حال نسبت به استفاده از روش غرقابی برای جلوگیری از اثرات گرمای هوا به باغداران هشدار داد و گفت : غرقاب کردن باغ مرکبات خودش یکی از عوامل ریزش میوه است که باید به طور جدی از آن خودداری کنند.


برداشت مرکبات از باغ های مازندران بسته به ارقام مختلف از ماه مهر آغاز می شود و تا اواخر ماه بهمن و اوایل اسفند ادامه می یابد.


میوه مرکباتی چون انشو ، پیج و یافا که از ارقام نارنگی هستند در ماه مهر و ارقام مختلف پرتقال که مهم ترین آنها در مازندران تامپسون است از اواخر آبان شروع می شود.


بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران ، 25 هزار هکتار از باغ های مرکبات مازندران به انواغ نارنگی اختصاص دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها