کشور فقط به لیسانس، ارشد و دکترا نیاز ندارد

زمان اعتقاد به این باور فرا رسیده که کشور فقط به لیسانس و فوق لیسانس و دکترا نیاز ندارد، بلکه نیازمند نیروی کار ماهری است که آماده حل نیاز کارفرمایان صنعت و کسب و کار است.

کشور فقط به لیسانس، ارشد و دکترا نیاز ندارد
کد خبر: 223378
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۱ ۱۰:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| پریچهر قنبری اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی کشور، بحران بیکاری است که علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اتفاق نظر در لایه‌های تصمصم‌گیری در کشور ، هنوز تبعات منفی آن بر بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور سایه افکنده است که درصورت کنترل نشدن می‌تواند به مشکلات حادی برای کشور در تمام زمینه‌ها منجر شود.

وی گفت: یکی از راهکارهای پیشگیری از این مشکلات گسترش کمی و ارتقای کیفی آموزش‌های فنی و مهارتی در کشور است چراکه ایجاد شغل در این زمینه‌ها، دو فاکتور مهم سرعت و کاهش هزینه‌ها خواهد بود.

او با بیان اینکه امروزه در زمینه توسعه همه‌جانبه بیش از هر چیز به نیروی انسانی ماهر، توانا و دانش‌محور نیاز داریم و در این راستا دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی ماهر نقش کلیدی را برعهده دارند، تصریح کرد: نیروی انسانی و فکری تربیت شده در دانشگاه‌ها دارای خصوصیات متفاوتی از حیث کاری و توانمندی هستند و درجات مختلف دانشگاهی بویژه مدارک کاردانی، کارشناسی تربیت شده در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای، هر کدام نقش ویژه‌ای را در توسعه دارا هستند که با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌توان جلوی خالی شدن جامعه از نیروهای توانمند مهارتی را گرفت.

قنبری تصریح کرد: هرچند شاهدیم که گرایش جوانان به مشاغل حاکمیتی به دلیلی ضمانت شغلی قوی‌تر دارای طرفداران بیشتری است اما در جامعه همان‌قدر که به نیروهای متخصص نیاز است به همان اندازه نیز نیروهای تکنیسین و مهارتی مورد نیاز داریم و چه بسا از لحاظ کمی جامعه به نیروهای فنی و مهارتی نیاز بیشتری دارد زیرا این نیروها در سطح وسیع‌تری کاربرد و کارایی دارند.

وی ادامه داد: در حالی که با توجه به برنامه‌ریزی‌های بالادستی نمی‌توان نشانی از این موضوع یافت و متأسفانه امروزه با افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره‌های دکترای تخصصی نظام آموزشی ما دارای رشد نامتناسب و ناموزون شده و از حیث تربیت نیروی انسانی کاردان و تکنسین، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و به ویژه دانشگاه‌های بزرگ رغبت کمتری به تربیت این نیروها دارند در حالی که از حیث کاربرد این نیروهای انسانی، کاربرد گسترده‌تری در نظام تولید و خدمات کشور دارند. چراکه از ویژگی‌های مهم هر نظام‌ اقتصادی و آموزشی موفق، درهم‌تنیدگی ساختارهای آموزش و اشتغال است، به عبارت دیگر، ارتباط ارگانیک کار و آموزش همواره در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی مد نظر بوده و به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش بیکاری مطرح بوده است.

رئیس آموزشکده فنی دختران ایلام با بیان اینکه امروزه تربیت نیروهای کارآفرین و ماهر و گسترش آموزش‌های مهارتی در سرلوحه اهداف نظام‌های آموزشی کشورهای توسعه یافته قرار دارد، تصریح کرد: بروز پدیده جهانی شدن در روند اقتصاد، افزایش رقابت‌های بین‌المللی و تحولات ناشی از توسعه و پراکندگی‌های جغرافیایی در بازار کار، اهمیت نیاز به استراتژی سیستم آموزش مبتنی بر مهارت را افزایش می‌بخشد.

قنبری گفت: سیستم آموزشی در جمهوری اسلامی ایران نسبت به گسترش آموزش‌های عمومی و دانشگاهی تمایل بیش‌تری نشان می‌دهد، در حالی که آموزش‌های مهارتی در این مقایسه جایگاه چندان با اهمیتی ندارند و ارزشیابی از این سیستم نشان می‌دهد که کارفرمایان از کیفیت این گونه آموزش‌ها راضی نیستند و غالباً از کیفیت ناچیز آموزش و فقدان مهارت‌های کاربردی فارغ‌التحصیلان و عدم تناسب محتوای آموزشی با شرایط و نیازهای بازار کار رضایت ندارند.

وی درباره اهمیت نیروی ماهر در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند برنامه‌ریزی و تفکر نو در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات بوده و توسعه این سه بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در زمینه‌های متناسب با بازار کار است.

این کارشناس تصریح کرد: با مطالعه نظام آموزش عالی کشورهای پیشرفته، درمی‌یابیم که حدود 70 درصد آموزش‌های آنان مهارتی بوده و به منظور تربیت تکنسین‌ها، طراحی و اجرا می‌شود و صرفاً 30 درصد آموزش‌های آنان نظری و در مرزهای تولید علم و دانش ماست، درحالیکه در کشور ما این موضوع بالعکس بوده و کمتر از 25 درصد آموزش‌های عالی کشور، به آموزش‌های مهارتی (علمی - کاربردی و فنی و حرفه‌ای) اختصاص یافته است.

قنبری تاکید کرد: زمان این باور فرارسیده که کشور فقط به لیسانس و فوق لیسانس و دکترا نیاز ندارد؛ کشور به نیروی کار ماهر که آماده حل نیاز کارفرمایان صنعت و کسب و کار در رابطه با مهارت‌های مختلف باشند، بیش از همیشه نیاز دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها