مایک پمپئو:

300 میلیون دلار برای «ارتقای امنیت» جنوب‌شرق آسیا اختصاص داده‌ایم

همزمان با تلاش چین برای تقویت حضور خود در منطقه جنوب شرق آسیا، وزیر امور خارجه آمریکا امروز(شنبه) اعلام کرد که کشورش نزدیک به 300 میلیون دلار برای ارتقای امنیت این منطقه اختصاص می‌دهد.

300 میلیون دلار برای «ارتقای امنیت» جنوب‌شرق آسیا اختصاص داده‌ایم
کد خبر: 223677
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ۰۹:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا این آمار و ارقام را در حاشیه نشست کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در سطح وزرای امور خارجه و دیگر مقامات جهان که در سنگاپور برگزار شد، مطرح کرد.

پامپئو گفت: به عنوان بخشی از تعهدمان به تقویت امنیت منطقه‌ای در منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام،‌ آمریکا بسیار خرسند است که اعلام کند در بودجه بندی جدید برای تقویت همکاری‌های امنیتی در سراسر این منطقه نزدیک به 300 میلیون دلار آن را تامین می‌کند.

وی افزود: این کمک امنیتی جدید به تقویت امنیت دریایی، ‌توسعه کمک‌های بشردوستانه، فعالیت‌های حفاظت از صلح و مقابله با تهدیدهای سراسری کمک خواهد کرد.

آمریکا اخیرا اعلام کرده بود که 113 میلیون دلار در ابتکارعمل‌های مربوط به تکنولوژی، انرژی و تاسیسات زیربنایی در آسیا سرمایه‌گذاری خواهد کرد؛ مبلغی که به گفته پامپئو "پیش پرداختی برای تعهد اقتصادی آمریکا به این منطقه" است.

دیدگاه رو به رشد آمریکا برای اقیانوس آرام-هند در حالی مطرح شده که چین نفوذ خود را به عنوان بخشی از برنامه توسعه‌ای "یک کمربند و جاده" برای تقویت روابط تجاری با کشورهای جنوب شرق آسیا افزایش داده است.

تحلیلگران می‌گویند افزایش تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن می‌تواند به تنش‌ها درخصوص دیگر مسائل مهم منطقه‌ای از جمله دریایی چین جنوبی که چین و تعدادی دیگر از کشورهای جنوب شرق آسیا بر آن ادعای مالکیت دارند،‌ دامن بزند.

پامپئو به خبرنگاران گفت، در جریان نشست مذکور نسبت به نظامی‌گری دریای چین جنوبی توسط چین براز نگرانی کرده و بر اهمیت حفظ نظم قانونمند در این منطقه تاکید کرده است.

وی افزود: پیشرفت در راستای حل بحران بشردوستانه در ایالت راخین میانمار و دیگر مسائل امنیتی برای تحقق یک اقیانوس آرام - هند آزاد ضروری است.

استفاده از عبارت "اقیانوس هند - آرام" در سال‌های اخیر در بین دیپلمات‌های ژاپنی،‌ استرالیایی، هندی و آمریکایی افزایش یافته است که مخالف با عبارت "آسیا - اقیانوس آرام" است که چین در مرکز آن قرار دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها