شی جینپینگ دیگر مثل گذشته شکست‌ناپذیر نیست

روزنامه گاردین انگلیس گزارش داد که در هفته‌های اخیر شایعاتی در چین مطرح شده مبنی بر اینکه شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین که خودش را یک رهبر شکست ناپذیر نشان داده به دلیل جنگ تجاری اخیر با آمریکا و کند شدن سرعت رشد اقتصادی و یکسری رسوایی‌ها نظیر رسوایی واکسن‌های آلوده کودکان، به مشکل برخورده و تحت فشار قرار گرفته است.

شی جینپینگ دیگر مثل گذشته شکست‌ناپذیر نیست
کد خبر: 223803
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ۱۳:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه گاردین نوشت: به نظر می‌رسد که مدتی است اسم شی جینپیگ، رئیس‌جمهور چین از صفحه اول روزنامه حکومتی "پیپلز دیلی" حذف شده و نشریه بیشتر از او به لی کچیانگ، نخست وزیر و معاون او می‌پردازد.

همچنین گزارش شده بعد از آنکه یک زن جوان به سمت تصویر او جوهر پرتاب کرده است و تصاویر رئیس‌جمهور چین جمع آوری شده‌اند. روز 13 ژوئیه هم گزارشی منتشر شد که ادعا می‌کرد در پکن صدای شلیک گلوله شنیده شده که نشان دهنده وقوع کودتاست.

در همین حال یک شعار رمزگونه در فضای مجازی هم منتشر شده با این مضمون: "شماره یک سر جایش باقی خواهد ماند و اقیانوس، ارتش را در اختیار می‌گیرد"، شعاری که اشاره به قدرت گرفتن یک سیاستمدار رقیب دارد.

فعلا شی جینپینگ کنترل دولت چین را در دست دارد و رسانه‌های دولتی نیز به روال سابق درباره او مطلب منتشر می‌کنند اما همچنان شایعه‌ها نشان می‌دهد که اوضاع برای این قدرتمندترین رهبر چین تمام کمال درست نیست.

لی یی، یک تحلیلگر سیاسی هنگ‌کنگی در رسانه چاینا هریتیج می‌نویسد: قطعا اکثر این شایعات بی اعتبار هستند اما دست‌کم نشان می‌دهند که ناهماهنگی در داخل نخبگان حزب حاکم چین رو به افزایش است.

در عین حال طی روزهای گذشته یک مقاله نوشته شده توسط یک استاد حقوق دانشگاه تسینگوا که یکی از مهمترین دانشگاه‌های چین محسوب می‌شود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده که صریح‌ترین انتقادها را از دولت چین و سیاست‌های شی جینپینگ مطرح کرده است.

نویسنده این مقاله که از او با نام شو ژانگرون یاد شده به طور مستقیم اسم شی جینپینگ را نبرده اما از او با اصطلاح "آن مقام" یاد کرده و او را متهم کرده به اینکه چندین سال اصلاحات را خنثی کرده و دوباره چین را به دوران سیاست‌های خودکامه و دیکتاتوری به سبک مائو بازگردانده است.

او در این مقاله درخواست کرده که دوباره محدودیت‌های دوره‌ای برای روسای جمهور چین که توسط خود شی جینپینگ چند وقت پیش لغو شد، برگردند.

او همچنین تقاضا کرده که کسانی که در ارتباط با اعتراضات دموکراسی خواهان 4 ژوئن دستگیر شدند، آزاد شوند و شی جینپینگ به این نحوه رهبری خود که یک نوع کیش شخصیت درست کرده پایان دهد.

به گفته او بعد از آنکه شی جینپینگ محدودیت‌های دوره را برای روسای جمهور چین برداشت، "چین بعد از 40 سال اصلاحات" یک شبه به دوران حکومت قبل برگشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها