کد خبر: 223886
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۰۷:۱۵:۰۰
| |

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

کرباسیان فقط اسمش وزیر است/ تیم اقتصادی در سایه وزارت اقتصاد را اداره می‌کند/ رئیس‌جمهوری با تیم اقتصادی خود رودربایستی دارد

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به استیضاح کرباسیان، وزیر اقتصاد گفت: آقای کرباسیان فقط اسمشان وزیر است اما عملاً افراد دیگری در دولت کار اقتصادی را دنبال می‌کنند. به نوعی می‌توان گفت که تیمی در سایه اقتصاد را در دولت به دست دارد. از نظر ما ایشان توانایی اداره وزارت اقتصاد را ندارد.

کرباسیان فقط اسمش وزیر است/ تیم اقتصادی در سایه وزارت اقتصاد را اداره می‌کند/ رئیس‌جمهوری با تیم اقتصادی خود رودربایستی دارد
کد خبر: 223886
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ۰۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصولگرای مجلس که از طراحان اصلی استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد است، درباره استیضاح او که دیروز اعلام وصول شد معتقد است کرباسیان توانایی اداره وزارت اقتصاد را ندارد و این وزارتخانه به‌وسیله نهاوندیان، نوبخت و نیلی اداره می‌شود.

او با بیان اینکه رایزنی از طرف تیم کرباسیان و جلیلی معاون پارلمانی او برای بازژس گیری امضای نمایندگان زیاد بوده است، می‌گوید کرباسیان نمی‌تواند وضعیت اقتصادی کشور را سروسامان دهد.

متن گفت‌وگوی حاجی دلیگانی با «اعتمادآنلاین» را در زیر می‌خوانید؛

*آقای حاجی دلیگانی، شما معتقدید اگر کرباسیان همچنان وزیر اقتصاد باشد نمی‌تواند وضعیت اقتصاد کشور را سروسامان بدهد؟

نه نمی‌توانند.

*به نظر شما این فشارها به برکناری یا استعفا در دولت منجر می‌شود؟یعنی اطلاعاتی دارید که ممکن است در دولت اراده‌ای برای تغییر ایشان وجود داشته باشد؟

در دولت آقای کرباسیان را پیشنهاد داده‌اند، چون ایشان فقط اسمشان وزیر است اما عملاً افراد دیگری در دولت کار اقتصادی را دنبال می‌کنند. به نوعی می‌توان گفت که تیمی در سایه اقتصاد را در دولت به دست دارد.

*یعنی وزیری در سایه، وزارت اقتصاد کشور را اداره می‌کند و کار در دست کرباسیان نیست؟

ببینید کار در دست آقای نوبخت، نیلی و نهاوندیان است. منتها بحث ما همین‌جا است. به‌هرحال مجلس به وزیر اقتصاد (نام دیگری هم که ندارد، وزیر اقتصاد) رأی داده است. الان هم اصلی‌ترین بحث در کشور اقتصاد است یا ایشان باید مدیریت کند و مسائل را جوابگو باشد، یا اینکه بگوید اختیاری در دولت ندارم و تصمیمات و کارها را دیگران محول کند تا انجام دهند. به‌هرحال این باعث می‌شود که ما تکلیفمان را از طرف مردم بدانیم و متوجه شویم که چه کسی باید پاسخگو باشد.

*پس فکر می‌کنید نهایتاً فشارها باید از طریق مجلس اعمال شود و دولت اراده‌ای برای تغییر وزیر اقتصاد ندارد؟

این‌طور به ذهنم می‌رسد.

*نمایندگان مجلس چه تعداد از وزرا را دارای کارایی لازم برای وزارت در دولت نمی‌دانند؟

در حد همان تیم اقتصادی دولت است.

*یعنی چه کسانی؟

آقای کرباسیان، آقای آخوندی و استیضاح آقای ربیعی هم که برگزار شد.

*پس این چهار نفر از وزرایی هستند که حتماً بحث استیضاحشان به صحن می‌آید؟

نه نمی‌توان گفت که حتماً به صحن می‌آید. اما این‌ها مواردی است که در مجلس در خصوصشان بحث است.

*احتمال تغییر این تیم را از طریق دولت بیشتر می‌دانید یا فکر می‌کنید مجلس آن را اعمال می‌کند؟

احساس ما این است که دولت الان آن‌چنان انگیزه‌ای برای انجام این کار ندارد.

*یعنی احتیاج به ثبات دارد برای ادامه کار یا موضوعات دیگری در جریان است؟

نه احساس ما این است که آقای رئیس‌جمهور با یک سری رودربایستی‌هایی خودش را گیر انداخته و حاضر هم نیست که خود را از چارچوب این رودربایستی‌ها بیرون بیاورد. یعنی به جای اینکه بخواهد چاره را برای مردم انجام دهد و مشکلات مردم را اصل کار بداند دغدغه این را دارد که اگر این آقا وزیر نباشد چه می‌شود و اگر آن آقا برکنار شود، ممکن است بدش بیاید. به نظر من ایشان در این بحث‌ها گیر کرده است.

*اگر این چهار وزیری که نام بردید تغییر کنند فکر می‌کنید در حال حاضر دولت امکان جایگزینی آن‌ها را داشته باشد؟ برای تعیین برخی از وزرای وزارتخانه‌ها چندین نفر معرفی و رد شدند؟ الان آقای کرباسیان استیضاح شود آیا گزینه جایگزینی وجود دارد که مجلس با توجه به بافت فکری که دارد بر سر آن تفاهم کند و بتواند این وضعیت را اداره کند؟

بله، به هر صورت گزینه وجود دارد.

*اگر بخواهید یک وزیر اقتصاد که بتواند از عهده وضعیت اقتصادی برآید معرفی کنید، چه کسی را در نظر دارید؟

ما معرفی نمی‌کنیم، دولت باید معرفی کند.

*دولت چه کسی را معرفی کند مجلس به او رأی می‌دهد؟

نمی‌دانم.

*در این اوضاع به نظرتان کسی می‌تواند از عهده کار بربیاید؟ برخی از آقای طیب‌نیا یاد می‌کنند ایشان دوباره می‌تواند این کرسی را در اختیار بگیرد؟

نخیر آقای طیب‌نیا هم به نظر می‌آید مانند همین آقای کرباسیان کار در دستشان نبود.

*اگر وزیر از اصولگرایان انتخاب شود چطور؟ افرادی مانند آقای توکلی و آقای آل اسحاق...

نمی‌دانم. من راجع به آینده هیچ نظری نمی‌دهم.

*راه چاره و حل مشکلات اقتصادی به نظرتان چیست؟

دولت باید به اقتصاد مقاومتی عمل کند. نه براساس آن زیربنای اقتصادی که در صفحه 872 کتابی که آقای رئیس‌جمهور در زمانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند آن را نوشتند با نام «امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران» که با همکاری آقایان نهاوندیان، ترکان، نوبخت و ملایری نوشته شده است.

*پس به نظرتان رئیس‌جمهور کشور را براساس مسائل تئوریک اداره می‌کند؟

بله. مبنای این کتاب لیبرالی است و رهاسازی همه اقتصاد مدنظر آن است. این اتفاقاتی هم که الان در اقتصاد می‌افتد و هیچ مدیریتی روی مسائل صورت نمی‌گیرد براساس همان مبنا هست که دنبال می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها