کد خبر: 224169
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۰۶:۳۲:۰۰
| |

داریوش قنبری:

سوال حق قانونی نماینده‌هاست

داریوش قنبری نماینده مجلس هشتم و فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: سوال از رییس‌جمهور که در این روزها بنا است تا اجرایی شود، مقداری رنگ و بوی جناحی دارد. با این‌حال نمی‌توان نمایندگان را سرزنش کرد که چرا از رییس‌جمهور سوال می‌پرسند؛ چرا که این حق قانونی نمایندگان است.

سوال حق قانونی نماینده‌هاست
کد خبر: 224169
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۰۶:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس هشتم در یادداشتی نوشت: استفاده از اهرم‌های نظاراتی و سوال از وزرا و رییس‌جمهور حق پارلمان و نمایندگان است. مطابق اصل 84 قانون اساسی آنان برای دفاع از حقوق ملت می‌توانند دولت و نهادهای مختلف کشور را برای پاسخگویی فرا بخوانند.

استفاده درست و بجا از اهرم نظارت مجلس بر دیگر قوا نمودی از دموکراسی در کشور خواهد بود. در عین حال اگر پرسش از نهادها برای پیشبرد منافع فردی و جناحی به کار گرفته شود، قابل قبول نیست.

سوال از رییس‌جمهور که در این روزها بنا است تا اجرایی شود، مقداری رنگ و بوی جناحی دارد. با این‌حال نمی‌توان نمایندگان را سرزنش کرد که چرا از رییس‌جمهور سوال می‌پرسند؛ چرا که این حق قانونی نمایندگان است. رسالت وجودی مجلس استفاده از اهرم‌های نظارت بر نهادهای مختلف است.

آقای محمود صادقی از جمله نمایندگان فعال مجلس شورای اسلامی است و سعی می‌کند تا از اهرم‌های نظارتی در راستای پیشبرد منافع مردم استفاده کند. متاسفانه روز گذشته، مواجهه برخی نمایندگان با نطق آقای صادقی در صحن پارلمان درست نبود. طبق قانون پرسش از قوا جزو اختیارات نمایندگان است و افرادی که به شکل مناسبی در راستای احساس مسوولیت مصرح قانون اساسی طرح سوال می‌کنند؛ نه تنها نباید مورد بی‌مهری دیگر نمایندگان، به ویژه اصلاح‌طلبان قرار بگیرند، بلکه باید با چنین افرادی همراهی کنند.

وقتی نماینده‌ای در دفاع از حقوق ملت برمی‌آید، همه باید حمایت کنند. نظارت بر عملکرد قوا در دو وجه تشخیص ناکارآمدی‌ها و جلوگیری از فساد باید مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد و نباید از نماینده مجلس ایراد گرفت که چرا سوالی را پرسیده است. اگر برخوردهای نامناسب نسبت به آنها صورت بگیرد ممکن است بر رفتار آنان اثر گذاشته و جرات نکنند سوالی را طرح کنند. در واقع محدود کردن نمایندگان بر خلاف قانون اساسی و مسوولیت ویژه‌ای است که برای این نهاد دموکراتیک در نظر گرفته شده است.

در عین حال ممکن است برخی نمایندگان در راستای اهداف جناحی، فردی و گروهی خود عمل کنند که نباید مجلس با این حرکت‌ها همراهی نکند. در مورد مدیریت مجلس پیشین هم دیده شده که سوالی سر وقت اعلام وصول نشود یا استیضاحی به موقع انجام نگیرد و مسبوق به سابقه است.

البته در این موارد هیات رییسه تصمیم می‌گیرد و رییس مجلس تنها تصمیم‌گیرنده نیست. در گذشته یکی از مواردی که هیات رییسه بیان می‌کرد، تلاش برای حفظ جایگاه و شأن مجلس بود. با این منطق آنها می‌گفتند که نمایندگان مصمم نیستند و امضای خود را پس می‌گیرند و از این منظر هیات رییسه در اعلام وصول استیضاح‌ها معطل می‌کرد تا نمایندگان مطمئن شوند. البته این نوع نگاه جزو وظایف هیات رییسه نیست و آنها موظف هستند که اعلام وصول را به موقع انجام دهند. این رویه در گذشته عرف بوده اما به هر حال قانونی نیست. امید است که مجلس در راستای منافع ملی عمل کند و نمایندگان از دریچه جناحی به مسائل نگاه نکنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها