کد خبر: 224926
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۱۵:۲۰:۰۰
| |

محمد خوش‌چهره، اقتصاددان اصولگرا در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

راه‌حل اقتصادی رئیس‌جمهور جزیره‌ای بود/ برگزاری رفراندوم راه‌حل شرایط بحرانی کشور نیست/ مردم از جناح‌ها دلخورند

محمد خوش چهره، اقتصاددان اصولگرا گفت: رئیس‌جمهور برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور نسخه‌ای موقتی و مُسکن‌وار اعلام کرده که نسخه جامع و کاملی برای وضعیت فعلی و جاری کشور نیست.

راه‌حل اقتصادی رئیس‌جمهور جزیره‌ای بود/ برگزاری رفراندوم راه‌حل شرایط بحرانی کشور نیست/ مردم از جناح‌ها دلخورند
کد خبر: 224926
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۱۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس‌جمهور دوشنبه‌شب در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم درباره مشکلات کشور در حوزه‌های سیاست خارجی، اقتصادی وسیاسی با مردم سخن گفت. پاسخ‌های روحانی به پرسش‌های گفت‌وگوکننده در حالی بیان شد که از یک سو فضای عمومی و سیاسی کشور به دلیل افزایش نرخ ارز و سکه دچار التهاب شده و از سوی دیگر بازگشت تحریم‌ها به دستور رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا بر مصایب موجود افزوده بود. در چنین وضعیتی حسن روحانی تلاش کرد تا امید را در جامعه برای حل مشکلات کشور زنده نگه دارد. اما کارشناسان و خواص سیاسی بلافاصله نسبت به سخنان و راهکارهای رییس جحمهوری واکنش نشان دادند.

محمد خوش‌چهره، اقتصاددان و استاد دانشگاه از جمله کسانی بود که در رابطه با مطالبی که روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی به آنها اشاره کرده بود واکنش نشان داد و به « اعتمادآنلاین » گفت: مواضع سخنان رئیس‌جمهور از نظر شکلی و فرمی که منطبق با آرامش و متانت بود جذابیت داشت اما از نظر محتوایی نقد جدی به آن وارد است.

خوش‌چهره با اشاره به طرح بحث رفراندوم از سوی روحانی تصریح کرد: مشکل مردم در شرایط فعلی، رفراندوم نیست.

وی افزود: وقتی رئیس‌جمهور بحث رفراندوم و ظرفیت اجرای این مساله را مطرح می‌کند یعنی از نظر تشخیص اولویتِ هدف، دچار اشتباه شده است چرا که برگزاری همه‌پرسی ممکن است بخشی از مطالبات مردم باشد اما مساله‌ای که امروز بحرانی شده معیشت، ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به توان تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مسئولان کشور است که به شدت آسیب دیده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه مردم از تصمیمات ناپخته گلایه دارند اظهار داشت: در حالی که همه باید برای کمک به دولت به میدان بیایند و در شرایطی که دولت دچار اشتباهات استراتژیک است عده‌ای هم تیشه به دست گرفته و فراتر از دولت، ریشه نظام را هدف گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در شرایطی که مردم از وضعیت معیشتی خود ناراضی هستند اظهارات تلویزیونی رئیس‌جمهور مُسکنی حداقلی بود که جواب مشکلات اصلی مردم را نمی‌داد.

خوش‌چهره تصریح کرد: انتظار از رئیس‌جمهوراین بود که ابتدا به خطاهای دولت اعتراف کند و نشان دهد به این اشتباهات آگاهی دارد و یا حتی اگر اعتقادی به خطای دولت نداشت با بیانی واضح و صریح از سیاست‌هایش دفاع می‌کرد.

این استاد دانشگاه افزود: گفت‌وگوی تلویزیونی آقای روحانی با مردم در حوزه انضباطی نمره خوبی می‌گیرد اما در بخش محتوایی راه‌حلی برای عبور مردم از التهاب، نگرانی و فشاری که احساس می‌کنند، نداشت و از همین رو ایشان نمره خوبی نمی‌گیرند.

وی تصریح کرد: اکنون هر کسی در جایگاه خود احساس غبن می‌کند، چرا که ارزش پول ملی نصف شده و هر کسی باید دو برابر گذشته کار کند تا به اندازه چند ماه قبل قدرت خرید داشته باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه رییس‌جمهوری باید به نوعی برای خطاهای مدیریت کلان و عملکرد بعضی از مدیران دولتی عذرخواهی می‌کرداظهار داشت: واکنشی که کاربران فضای مجازی به صحبت‌های رئیس‌جمهور نشان دادند خیلی جالب بود؛ در یکی از این کامنت‌ها که خصیصه‌نماست نوشته شده بود: «من شخصاً به عنوان یک عضو جامعه به خاطر مشکلات پیش آمده از رئیس‌جمهور عذرخواهی می‌کنم» این واکنش‌ها باردار و معنادار است و بازتاب حرف‌های جامعه به حساب می‌آید.

این نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: سخنان رئیس‌جمهور امید زیادی را ایجاد نکرد و دلیل اصلی این اتفاق این بود که رئیس‌جمهور در مواجهه با بحران فعلی ،رفتار و راه حلی جزیره‌ای داشت.

خوش چهره در به این سئوال که منظورش از راه حل جزیره ای چیست؟ اینگونه پاسخ داد:یعنی دولت با پیش‌فرض‌‌هایی نسخه‌ای تهیه کرده بود و رئیس‌جمهور آن را با ادبیات اقتصادی ضعیفی مطرح کرد که جامع نبود چرا که کل کشور دچار التهاب شده اما دولت می خواهد یک جزیره ای از این مشکلات را نجات دهد و به بقیه کشور و مسایل کاری ندارد.

وی افزود:رئیس‌جمهور با ظرافت این نکته را مطرح کردند که قیمت کالاهای اساسی تا فروردین ماه دست‌خوش تغییر نمی‌شود و از سوی دیگر گفتند قیمت ارز به صورت آزاد تعیین می‌شود؛ یعنی دولت کنترل نمی‌کند و تا هر قیمتی خواست بالا می‌رود. اکنون اقتصاد ما، جو روانی جامعه، توطئه‌های خارجی و...، این زمینه را دارد که قیمت‌کالاهای غیر اساسی به شدت بالا رود.

این استاد دانشگاه گفت: در صحبت رئیس‌جمهور هیچ حرفی راجع به کاهش قدرت خرید، ارزش پول ملی و مباحث مهمی از این قبیل شنیده نشد که جای تعجب دارد.

خوش‌چهره در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه طی چند ماه قبل پیشنهاداتی را برای حل عبور از بحران‌های اقتصادی در اختیار دولت قرار داده اظهار داشت: به دولت هشدار دادم برای نجات حوزه‌ غذا و اقلام اساسی باید راهبردی ویژه داشته باشد، اما متاسفانه دولت هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: دولت در برنامه جدید اقتصادی و به غیر از کالاهای اساسی به هیچ کدام از بحران‌های اقتصادی توجه نکرده است و اثبات این ادعا آنجاست که در نسخه‌ اقتصادی دولت که باید 10 بند داشته باشد فقط به یک بند اشاره و توجه شده است.

محمد خوش‌چهره عنوان کرد: نکته بعد هم واردات آزاد ارز و طلا توسط صرافی‌هاست و اینکه دولت دیگر در این حوزه دخالت نمی‌کند، در حالی که دولت در اینجا باید تقاضا را مدیریت کند. تقاضا برای ارز در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که به عنوان کالا خریداری شود و حالا ما بگوییم آن را بروید در بانک مرکزی بگذارید. البته این حرف بدی نیست، اما در شرایط بحرانی این حرف غیر واقع‌بینانه است زیرا همه درصدد هستند تا دارایی‌های خود را به ارز تبدیل کنند.

وی افزود: این حجم از تقاضای دلار را هیچ‌ اقتصادی نمی‌تواند پاسخ دهد چرا که اکنون دلار به جای اینکه ابزار تجارت خارجی باشد تبدیل به یک کالای سوداگرانه شده است. حتی تاجران هم وقتی این شرایط را دیدند به جای واردات مواد اولیه به سمت خرید و فروش سکه و دلار رفتند، اما مصیبت اصلی جایی است که حتی خیلی از بانک‌ها هم وارد بازار ارز و سکه شدند که همین مساله منجر به افزایش ناگهانی قیمت ارز و سکه شد.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه با بیان اینکه برنامه اقتصادی دولت یک قدم به جلو حرکت کرده اما این یک قدم وقتی باارزش است که قدم‌های بعدی را همراه خود داشته باشد، تاکید کرد: دولت تنها یک نسخه ناقص برای درمان اقتصاد ارائه داده و داروهای اصلی در آن هنوز تجویز نشده است.

این اقتصاددان در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: بخشی از صحبت‌های رئیس‌جمهور هم مباحث سیاسی بود که آن هم خیلی به اوضاع کشور ربطی نداشت و صرفاً بحث رفراندوم در آن مطرح شد. این در حالی است که مردم از همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی درون حاکمیت دلخور هستند و رئیس‌جمهور در بخش سیاسی گفت‌وگوی تلویزیونی خود برای بازگشت امید و رفع کدورت مردم حرفی برای گفتن نداشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها