کد خبر: 225220
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری:

منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم

مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری درباره احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا گفت: چه انتظاری می‌توان از کسی داشت که از تعامل بین‌المللی خارج شده و حالا می‌گوید بیایید گفت‌وگو کنیم. من دلیلی برای گفت‌وگوی میان آقای روحانی با ترامپ نمی‌بینم.

منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم
کد خبر: 225220
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری هرچند معتقد است که سر ترامپ در ماجرای بازگرداندن تحریم ها به سنگ می خورد، اما در عین حال تاکید می‌کند که «ترامپ در مذاکره اش با ایران جدی نیست وگرنه سه ماه پیش زیر توافقی که دولت کشور خودش آن را امضا کرده بود، نمی زد.»

بخشی از گفت‌وگوی تخت روانچی را در ادامه آمده است:


*پیش‌بینی نمی‌کنم گفت‌وگویی که ترامپ می خواهد هرگز پا بگیرد، برای اینکه بنیان‌هایی که برای این گفت‌وگو لازم است وجود ندارد. شما بیانیه اخیر کاخ سفید در مورد بازگشت تحریم‌ها را ملاحظه کنید. دو بخش دارد؛ یک بخشش فنی است که می‌گوید چه تحریم‌هایی باز می‌گردد و یک بخش دیگر مقدمه و موخره دارد که به نظر من از الفاظ زشت و غیردیپلماتیک در مورد ما استفاده کرده است.

*می‌شود کسی بگوید می‌خواهم با شما مذاکره کنم‌، فردایش توهین کند؟ آیا این دو مورد با هم می‌خواند؟ همان روزی که آقای ترامپ گفتند با ایران مذاکره بدون پیش شرط خواهند داشت، دو ساعت بعدش وزیر خارجه ایشان پیش شرط‌هایی مطرح کردند، ‌چطور می‌شود ایران به این حکومت اعتماد کند؟

*اصلاً بحث ایران را کنار بگذارید، سوال این است که در روابط بین‌الملل چطور می‌شود به این کشور اعتماد کرد؟ در روابط بین‌الملل یکنواختی در موضع یک اصل است چرا که غیر از آن، ضد اعتماد است. وقتی همه این موارد را کنار هم می‌گذاریم به این نتیجه می‌رسیم که این آقا در کارهایش جدی نیست و کسی که می‌خواهد در جلسه مذاکره تحکم کند به درد گفت‌وگو نمی‌خورد. اصلا اگر این گفت‌وگو انجام نشود، بهتر است.

*{پس منتظر دیدار دو رییس‌جمهوری ایران و آمریکا در نیویورک نباشیم؟} نخیر. من خودم فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد. نباید بیهوده برای مردم انتظار ایجاد کنیم. وقتی انتظار مردم بالا برود و اتفاقی رخ ندهد، مردم ناراحت می‌شوند. بهرحال شخصاً زمینه‌ای برای مذاکره نمی‌بینم، هر چیز نیازمند زمینه‌ای است و الان زمینه آن فراهم نیست.

*هنوز با قطعیت نمیتوانیم بگوییم تا آبان ماه در مذاکره با اروپایی ها به نتیجه می‌رسیم

*آقای ترامپ در صحبتی که درباره مذاکره با ایران کرده است، جدی نیست. اگر جدی بود سه ماه پیش زیر توافقی که دولت کشور خودش آن را امضا کرده بود، نمی‌زد.

*داریم روی تضمین مذاکرات با اروپایی‌ها کار می‌کنیم، این موضوع را با آنها مطرح کردیم و ایده‌هایی هم مطرح شده است که به شکلی از آنان تضمین بگیریم که هم حالت مکتوب داشته باشد و هم در عمل تضمینات مهمی با خود داشته باشد. به نظرم ما محکم کاری هم در این حوزه انجام دادیم. تضمین شکلی و تضمین غیرشکلی هر دو با هم مهم است.

*اظهار نظر نظامیان در عرصه سیاست خارجی، خیلی موضوع غیرعادی‌ای نیست. در کشورهای دیگر هم می‌بینید که نظامیان‌شان در عرصه‌های خارجی اظهار نظر می‌کنند. اتفاقا بعضی مواقع‌ بهتر است که نظامی‌ها اظهارنظر کنند. منتهی شرطش این است که این اظهار نظرها در چارچوب طراحی شده سیاست خارجی باشد، که در اینصورت بعضی اوقات خیلی هم موثر است.

*آقای سردار سلیمانی نکته‌ای که به آقای ترامپ گفتند به این معنا نیست که وزارت خارجه یا دولت در حوزه سیاست خارجی کاره‌ای نیست. ایشان در واقع ترامپ را به چالش کشیدند که تو اگر تهدید می کنی، با من طرف هستی.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها