کد خبر: 225593
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۰ ۱۹:۳۰:۰۰
| |

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر اعلام کرد:

ممنوعیت حضور نیروهای بیگانه و غیرساحلی در دریای خزر

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر شنبه در نشست وزیران امور خارجه 5 کشور ساحلی خزر، گفت: امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که به مذاکرات 21 ساله در این خصوص خاتمه می‌دهد.

ممنوعیت حضور نیروهای بیگانه و غیرساحلی در دریای خزر
کد خبر: 225593
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۰ ۱۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد ظریف در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست تصریح کرد: در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی دریای خزر و فضای دوستانه و سازنده‌ی حاکم بر این نشست‌ها، در حال حاضر در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و 6 موافقت‌نامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد:‌ امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات 21 ساله در این خصوص خاتمه می‌دهد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان خاطرنشان کرد: امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجراء و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقت‌نامه‌های جدید و ضروری به شمار می‌رود.

ظریف با بیان این‌که در این کنوانسیون تحدید حدود بستر، زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده است، تصریح کرد: این مسائل به موافقت‌نامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است و امیدواریم کشورهای ساحلی در آینده‌ی نزدیک این امور را نیز نهایی کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: جای خرسندی است که در کنوانسیون دریای خزر بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت عبور و حضور نیروهای بیگانه و غیر ساحلی اتفاق‌نظر وجود دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها