مرتضی مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران مطرح کرد

بسترسازی برای روابط دیپلماتیک احزاب

مرتضی مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران درباره تاثیرگذاری احزاب نوشت: نظام‌های انتخاباتی در کشورهای مردم سالار جنبه حزبی دارد. در ایران نسبت احزاب با انتخابات قانونی و ارگانیک نشده است و از این وجه قدرت و تاثیرگذاری‌شان محدود است.

بسترسازی برای روابط دیپلماتیک احزاب
کد خبر: 226353
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۰۷:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران نوشت: سامانه سیاسی، به ویژه حزب در ایران با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است. دموکراسی بدون وجود احزاب قوی، فعال و موثر نمی‌تواند پا بگیرد و یکی از ضرورت‌ها و لوازم تاثیر احزاب، نسبت ارگانیک و قانونی‌شان با انتخابات است. نظام‌های انتخاباتی در کشورهای مردم سالار جنبه حزبی دارد. در ایران نسبت احزاب با انتخابات قانونی و ارگانیک نشده است و از این وجه قدرت و تاثیرگذاری‌شان محدود است.

همچنین احزاب برای تامین منابع مالی خود با مشکلات جدی مواجه هستند. در کشورهای مختلف دنیا برای حل این مشکل به دو صورت عمل می‌شود؛ یا احزاب مجاز به فعالیت اقتصادی نیستند و دولت‌ها یارانه‌ای را به احزاب اختصاص می‌دهند؛ یا احزاب اجازه دارند فعالیت اقتصادی در چارچوب مقررات معین داشته باشند. در کشور ما هیچ یک از این دو پشتوانه برای احزاب وجود ندارد. البته در دوران اصلاحات تدابیری در این راستا اندیشیده شد اما در دولت بعدی متوقف شد.

همچنین روابط دیپلماتیک احزاب با کشورهای خارجی ضعیف است. برخی احزابی که از نظر حاکمیت خودی تلقی می‌شوند، آزادی عمل‌هایی دارند اما برای آن احزاب نیز خاصیت ویژه‌ای نمی‌توان مترتب بود. نظام مشخصی برای روابط بین‌المللی و دپیلماتیک احزاب وجود ندارد و هیچ حزبی اجازه چنین اقدامی ندارد؛ در صورت اقدام با اتهامات عدیده‌ای نیز مواجه می‌شود. بنابراین مساله به این لحاظ ساختاری است و ضروری است که برای سامان سیاسی کشور رویکرد‌های جدید اتخاذ شود. تغییر رویکرد نسبت به فعالیت احزاب و اعتماد به این نهاد دموکراتیک ضروری است. در این صورت است که می‌توان شاهد توسعه سیاسی و دموکراتیک کشور بود. بی‌توجهی به این مولفه‌ها تاکنون نیز مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده است.

خانه احزاب در دولت اصلاحات در زمینه ارتباط با احزاب دنیا تلاش زیادی کرد. در دولت اصلاحات حتی برای یارانه احزاب نیز تلاش شد. در همان زمان ارتباطاتی برقرار و سفرهایی انجام شد. اما متاسفانه همه این اقدامات در دولت بعدی متوقف شد و شرایط سختی برای احزاب به وجود آمد. طبیعی است که امروز احزاب اصلاح‌طلب برای برقراری روابط دیپلماتیک با احزاب خارجی تلاش می‌کنند اما مهم‌ترین مساله فراهم شدن بستر برای چنین فعالیت‌هایی است. اگر حزب اصلاح‌طلبی در این زمینه فعال شود با انواع اتهاماتی مواجه می‌شود که یک حزب اصولگرا با آن رو به رو نیست.

بنابراین تلاش احزاب برای برقراری ارتباط با احزاب خارجی تنها مولفه موجود نیست. اگر هم حزب اتحاد ملت ایران یا دیگر احزاب اصلاح‌طلب برای تقویت روابط دیپلماتیک حزبی تلاش کنند، افاقه نمی‌کند و راه به جایی نمی‌برد. ما نیازمند این هستیم که نگاه امنیتی نسبت به احزاب کمتر شود و مناسبات سازنده در رویکرد کل حاکمیت نسبت به احزاب شکل بگیرد. اینکه هر ارتباطی با خارج از کشور ارتباط با بیگانگان تلقی شود، قطعا مانع شکل‌گیری دیپلماسی حزبی خواهد بود. البته دغدغه‌ای که وجود دارد طبیعی است اما باید سازوکارهای شفافی تبیین شود تا در عین اینکه ارتباطات دیپلماتیک احزاب تقویت می‌شود، بتوان سیستم نظارتی نیز برقرار کرد تا از برخی ارتباط‌های مشکوک هم جلوگیری شود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها