کد خبر: 226544
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

مدیرکل منابع طبیعی فارس :

13 شهرستان در معرض بیابانی شدن قرار دارند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به صدا درآمدن زنگ خطر بیابانی شدن 13 شهرستان فارس فقر فرهنگی و اقتصادی را از مهم‌ترین علل از بین رفتن منابع طبیعی، عرصه‌ها و جنگل‌ها در استان برشمرد.

13 شهرستان در معرض بیابانی شدن قرار دارند
کد خبر: 226544
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به وضعیت منابع آبی در استان، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 13 شهرستان در فارس در معرض خطر بیابانی شدن قرار دارند. دلایل فراوانی در ایجاد این وضعیت اثرگذار هستند که فقر فرهنگی و اقتصادی از مهم‌ترین علل از بین رفتن منابع طبیعی، عرصه‌ها و جنگل‌ها در فارس است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با تاکید بر قرار گرفتن 130 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان در خطر بیابانی شدن، اظهار کرد: حفظ و حراست از جنگل‌ها، مراتع و سایر عرصه‌های منابع طبیعی نخستین و اساسی‌ترین گام برای بیبابان‌زدایی در فارس است.

بوستانی با تقدیر از فعالیت و حمایت‌های گروه‌های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست در استان بیان کرد: با توجه به بحران کم‌آبی که فارس هم اکنون با آن مواجه است باید این گروه‌ها بیش از پیش برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و تحویل آن به نسل آینده فعالیت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از شهرستان زرین‌دشت به عنوان یکی از مناطق در خطر بیابانی شدن نام برد و گفت: طرح‌های بیابان‌زدایی برای 48 هزار هکتار از اراضی در معرض بیابانی شدن در این شهرستان تهیه شده است. با اقدامات به موقع و مطلوب اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و ایجاد جنگل یک هزار هکتاری دست‌کاشت گلکویه شهرستان زرین‌دشت در مهار بیابان‌زایی پیشرفت مناسبی حاصل شده است.

وی با تاکید بر اهمیت تداوم جنگل‌کاری در شهرستان‌های فارس برای جلوگیری از بیابانی شدن استان اظهار کرد: اقدامات خودجوش سازمان‌ها و نهادهای مردم‌نهاد از تاثی فراوانی در این حوزه محسوب می‌شود که با برنامه‌ریزی و تداوم گسترده در جلوگیری از بیابانی شدن استان موثر خواهد بود.

بوستانی کاشت درختان مثمر سازگار با اقلیم مناطق را نیز موثر دانست و گفت: جایگزین کردن گونه‌هایی همچون کنار و لگجی به جای گونه‌های غیر مثمر از برنامه‌های منابع طبیعی فارس است که با جدیت برای نجات استان از این بحران دنبال می‌شود. استفاده از روش‌های علمی بیابان‌زدایی، بررسی 20 پرونده در کمیسیون ماده واحده و رسیدگی به وضعیت اراضی حاشیه شهرستان زرین‌دشت از مواردی است که بررسی و پیگیری می‌شوند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها