کد خبر: 226681
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۶ ۱۸:۲۰:۰۰
| |

تلاش چین، هند، ایران و روسیه برای جایگزینی ارزهای ملی در تجارت

آیا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دلار را از روابط تجاری‌شان حذف می‌کنند؟

یک اقتصاددان مصری معتقد است کنار گذاشتن دلار امری دشوار است؛ اما اگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با هم تصمیم به انجام این کار بگیرند و ارز واحدی را مشخص کنند، در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرند. او تأکید کرد که اگر کشورهای خلیج‌فارس یک ارز واحد در نظر بگیرند و استفاده کنند، دلار سقوط می‌کند.

آیا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دلار را از روابط تجاری‌شان حذف می‌کنند؟
کد خبر: 226681
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۶ ۱۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روسیه، چین، ترکیه و ایران از دلار فرار می‌کنند و تلاش می‌کنند تا ارزهای ملی را در تجارت جایگزین کنند. یک اقتصاددان مصری نظراتش را در رابطه با این موضوع به اشتراک گذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، محمد عبدالجواد، اقتصاددان مصری معتقد است که کنار گذاشتن دلار امری دشوار است؛ اما اگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با هم تصمیم به انجام این کار بگیرند و ارز واحدی را مشخص کنند، در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرند. این امر موجب می‌شود کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به رهبران اقتصادی جهان تبدیل شوند. او تأکید کرد که اگر کشورهای خلیج‌فارس یک ارز واحد در نظر گرفته و استفاده کنند، دلار سقوط می‌کند.

در حال حاضر، کنار گذاشتن دلار در سراسر دنیا آغازشده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که آنکارا از لیر برای پرداخت‌های بین‌المللی استفاده خواهد کرد. این بیانیه در پی بالا گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و ترکیه و سقوط ارزش لیر شکل گرفت.

چین، هند، ایران و روسیه پیشتر از ارز ملی در تجارت‌های دوجانبه در زمینه انرژی استفاده کرده بودند. حال سؤال اینجاست که آیا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که صادرکنندگان اصلی نفت جهان هستند، این روند را دنبال خواهند کرد یا نه؟

به گفته‌ عبدالعزیز آل آرایار، یکی از اعضای کمیته مشورتی شورای همکاری خلیج‌فارس، دولت‌های خلیج‌فارس نیازی به کنار گذاشتن دلار ندارند.

آل آرایار می‌گوید: «من فکر می‌کنم که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیازی به استفاده از ارز ملی ندارند. چه ریال باشد، چه دینار یا درهم فرقی ندارد.»

این اقتصاددان عربستانی معتقد است که این‌ها ارزهای قوی هستند که می‌توانند با دلار برابری کنند. او بر این باور است که بحران جاری در ترکیه ناشی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. او توضیح داد که اقتصاد این کشور بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی بنا شده و افزود که وضعیت مشابهی در دهه 1990 در مالزی رخ داده بود.

آرایار می‌گوید که رها شدن از دلار، ترکیه را نجات نخواهد داد و اعتماد در اقتصاد ترکیه باید احیا شود. نمی‌توان فقط به سرمایه‌گذاران خارجی تکیه کرد. این پول‌ها به حوزه‌های ناموفق مثل املاک و مستغلات هدایت شده است.

تهران در ماه آوریل، زمانی که دونالد ترامپ تهدید به خروج از توافق هسته‌ای ایران می‌کرد، دلار را کنار گذاشت و از یورو برای پرداخت‌های بین‌المللی استفاده کرد. ترکیه مدت‌هاست که قصد دارد دلار را کنار بگذارد و حالا ممکن است این موضوع را عملی کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده که روسیه از تجارت بدون دلار با آمریکا حمایت می‌کند.

لاوروف گفته که سال‌های زیادی است که استفاده از ارزهای ملی برای تجارت دوجانبه به عنوان یکی از اهداف تعیین‌شده از سوی روسای جمهور ترکیه و روسیه مطرح بوده است. او گفته فرآیند مشابه در روابط ما با ایران روی داده است. نه‌تنها ترکیه و ایران بلکه ما با چین هم در حال ایجاد و اجرایی کردن سیستم‌های پرداخت با ارزهای ملی هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها