محمدحسن ابوترابی‌‌‌فرد،‌ امام جمعه موقت تهران

هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم کمتر است/ کشور دیگر ظرفیت تکانه‌های ارزی را ندارد

سید محمدحسن ابوترابی‌‌‌فرد،‌ امام جمعه موقت تهران با اشاره به هزینه ایستادگی در برابر دشمن گفت: مقابله با دشمن هزینه دارد اما هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم کمتر است. اگر با قدرت با دنیا حرف می‌زنیم، اگر رهبر انقلاب در مقابل رژیم آمریکا قرار گرفته است، به دلیل اقتدار آزادگان و پاسداران اسلام است.

هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم کمتر است/ کشور دیگر ظرفیت تکانه‌های ارزی را ندارد
کد خبر: 226845
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۶ ۱۲:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| سید محمدحسن ابوترابی‌‌‌فرد در خطبه نخست نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به مناسبت سالگرد بازگشت اسرا به کشور گفت: در دفاع مقدس برگه‌های زرینی خلق شده است. یکی از این برگه‌ها، برگه اسارت‌ است. مردانی که تا آخرین گلوله جنگیدند و نهایتا با آنکه بی‌صبرانه در انتظار شهادت بودند، خداوند اسارت را برایشان مقدر کرد تا پیام‌‌‌آور خون شهدا باشند.

دشمن اذعان داشت مردان سلحشوری در اردوگاه‌ها حضور دارند

وی ادامه داد: اخوی بزرگوار فرمودند روزی در حیاط اردوگاه یک افسر بعثی نوجوانی را تعقیب می‌‌‌کرد تا مجازات کند. افسر اردوگاه این صحنه را دید و خطاب به مامور عراقی گفت بایست بزدل، اگر مرد بودی در میدان جنگ از مقابلش نمی‌گریختی. دشمن اذعان داشت چه مردان سلحشوری در اردوگاه‌ها حضور دارند. مردانی که حسرت یک آه را بر قلب دشمن نهادند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه اسرا با الهام از کلمه مبارکه خداوند، مجاهدت و ایثار خود را در جبهه‌ها آغاز کردند و در اسارت با علم بر آن تداوم بخشیدند و رابطه خود را با خدا مستحکم کردند، اظهار داشت: این ایمان به مبدا و معاد بود که جوانان ما را در جبهه‌‌‌ها آزاد کرد و این خداوند بود که دفاع مقدس را شکل داد. اسرا به تحکیم رابطه خود و خدا در دوران اسارت اهتمام ورزیدند. خدا آنها را دوست داشت و آنها به خدا عشق می‌ورزیدند.

دغدغه روحانیون آزاده و پیشگامان اسارت این بود که وظیفه چیست

ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه دغدغه روحانیون آزاده و پیشگامان اسارت این بود که وظیفه چیست و در این اسارتگاه وظیفه را چگونه باید انجام دهیم، تصریح کرد: حالا اگر مسئولان به انجام وظیفه فکر کنند، به سعادت می‌رسیم. آنها یکی از وظایف خود را خدمت به یکدیگر می‌دانستند. در دستورالعملی که اخوی بزرگوار تدوین و به اسارتگاه‌ها ابلاغ کردند یکی از محورها این است که نکند یکی از آزادگان جا بماند و همه ما مسئولیم به گونه‌ای حرکت کنیم که ضعیف‌ترین افراد با ما همراه شوند.

وی افزود: آزادگان در این مسیر از هیچ خدمتی به یکدیگر دریغ نمی‌کردند. شرکت‌کنندگان در نماز جمعه باید پیشرو این اتحاد باشند. مبادا کسی از جبهه انقلاب فاصله بگیرد. خدمت روحانیون این بود که رسالت برخورد دینی با ماموران عراقی را انجام دهند تا آنها با امام، انقلاب و اسلام آشنا شوند. در همین راستا یکی از افسران عراقی پس از جنگ به ایران آمد و در ختم اخوی اشک ریخت و بعد به عنوان مدافع حرم در سوریه به شهادت رسید. این ثمره فعالیت آزادگان بود.

هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم کمتر است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جامعه ما نیازمند اخلاق آزادگان است، خاطرنشان کرد: نسبت به هم اینگونه باشیم اما نسبت به کافران صدام مقاوم. اخوی می‌گفتند اگر به من بگویند به امام توهین کن، من به دلیل جایگاهم این کار را نمی‌کنم اما گفتم شما می‌توانید تغییر کنید اما یک بار هم ندیدم که کسی تغییر کند.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه دغدغه سکاندار انقلاب این است که باید ملت اسلام نفوذ‌ناپذیر باشد، ابراز داشت: مقابله با دشمن هزینه دارد اما هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم کمتر است. اگر با قدرت با دنیا حرف می‌زنیم، اگر رهبر انقلاب در مقابل رژیم آمریکا قرار گرفته است، به دلیل اقتدار آزادگان و پاسداران اسلام است. باید این عزت را حفظ کرد. این عزت راه رسیدن به پیروزی است.

اردوگاه‌ها به میدان مجاهدت تبدیل شده بود

وی اضافه کرد: آزادگان با همین عزت، عظمت خلق کردند. اخوی فرمودند صلیب سرخ اظهار می‌داشت شما آزادگان در این اردوگاه عراق یک جمهوری اسلامی تشکیل داده‌اید که فقط پرچم ندارد. با همان مبانی فکری و همان قدرت که این راه عزت به وجود آمد. آزادگان برای همین عزیز و ذخیره انقلاب هستند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه اردوگاه‌ها به میدان مجاهدت تبدیل شده بود، بیان کرد: آنها اسارتگاه را به دانشگاه تبدیل کرده بودند با صدها استاد که در اسارت در هر رشته‌ای تبحر داشتند و به سایر اسرا آموزش می‌دادند. اسرا اسارتگاه را به دانشگاه قرآن کریم بدل کرده بودند. یک دنیا حرکت و تلاش اینها ثمره ارزش‌های دینی است. باید جامعه ما که آموزگار آزادگان بود این راه را با عزت بپیماید.

اصلاح نظام بانکی از مطالبات رهبری از دولت است

ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به انتصاب رئیس‌ جدید بانک مرکزی یادآور شد: رهبر انقلاب موکدا توصیه به اصلاح نظام بانکی کرده‌اند و از دولت هم همواره این مطالبه را داشته‌اند. اصلاح نظام بانکی نیازمند برنامه‌ریزی، استفاده از نخبگان علمی و اجماع نخبگان علمی و سیاسی است. باید سه قوه با عزم جدی و با نگاه بلندمدت اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند. این کار نیازمند عزم جدی است.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات مهم رئیس بانک مرکزی باید فراهم آوردن استقلال بانک مرکزی باشد و همواره باید آن را مطالبه کند، عنوان کرد: این مطالبه یعنی استقلال بانک مرکزی اگر فراهم نشود، نمی‌توان در مشکلات فعلی نظام بانکی فائق آمد.

اراده بانک مرکزی باید بر عدم افزایش دارایی‌های خارجی باشد

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی راه را برای رشد اقتصادی بانک‌ها فراهم می‌کند، یادآور شد: پایه پول که تناسب با ناخالصی‌های داخلی ندارد، ایجاد مشکل می‌کند. در واقع پایه پول اجزایی دارد که یکی از آنها ناخالص دارایی‌های خارجی بانک‌ مرکزی است. اراده بانک مرکزی باید بر عدم افزایش دارایی‌های خارجی باشد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: در واقع، این سیاستی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند اما ما در این مورد قوانینی هم داریم که متاسفانه نتوانستیم آنها را اجرایی کنیم. باید دارایی‌های خارجی بانک مرکزی کنترل شود تا هزینه‌های دولت هم کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر کاهش هزینه‌ها در دستورکار دولت نباشد، افزایش دارایی‌‌‌های بانک مرکزی و رشد پایه پولی رخ خواهد داد، بیان کرد: بنابراین این موضوع مصادف با افزایش بدهی‌های دولت است. پایه پولی که به صورت معقول متناسب با رشد ناخالصی داخلی باشد، صحیح است اما رشد پایه پول متناسب با بدهی‌های دولت مشکل‌آفرین است.

امام جمعه موقت تهران افزود: دولت باید با برنامه‌ریزی مناسب در جهت پرداخت بدهی‌های خود قدم بردارد و بانک مرکزی مانع رشد بدهی‌های دولت باشد. در واقع، یکی از معضلات فعلی نیز در این مورد است که بانک‌های خصوصی بدون ضابطه و ابزار نظارتی کافی مشغول فعالیت هستند.

ابوترابی‌‌‌فرد با بیان اینکه امروز شاهد افزایش بی‌رویه بدهی‌های بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی هستیم، گفت: رئیس کل بانک مرکزی باید با ابزار مناسب و نظارت بر عملکرد بانک‌های خصوصی بر این حوزه فعالیت کنند. از بانک مرکزی و رئیس آن توقع داریم در جهت رشد تولید ناخالص داخلی برنامه‌ریزی کند.

وی اضافه کرد: ما هر چقدر امروز در مسائل ارزی مشکل داشته باشیم، باز هم شرایط‌مان نسبت به کشورهایی که مشکلات مشابه دارند، بهتر است و نسبت به کشورهایی که با کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شوند و بدهی‌های سنگین خارجی دارند که بیش از چهار هزار میلیارد است، وضعیت بهتری داریم.

جمهوری اسلامی کمترین بدهی خارجی را دارد

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی کمترین بدهی خارجی را دارد، اظهار داشت: چیزی حدود 11 میلیارد دلار که صفر محسوب می‌شود. در کنار اینها موقعیت‌هایی داریم که می‌توانند راه را برای خروج از مشکلات فراهم کند. اگر همین تحریم‌ها باعث شود به سمت تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم که امکان تحریمش برای دنیا سخت‌تر است، کالاهایی که با صادرات آنها تراز تجاری خودمان را ارتقا ببخشیم.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: ما کشور ثروتمندی هستیم. گمان نکنیم با افزایش نرخ ارز این اقتصاد عظیم که جزو 20 اقتصاد برتر دنیا است با مشکل روبه‌رو می‌شود. دیگران هم این را به خوبی می دانند. ما از قدرت بالایی برای خروج از تنگناها برخوردار هستیم به شرط آنکه تصمیمات درستی بگیریم. در حالی که شاهد بودیم در ماه‌های گذشته چه تصمیمات غلطی اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه آزادگان در اسارت هیچ‌‌گاه تصمیم غلط اتخاذ نکردند چراکه اهل عقل و اهل مشورت بودند، تصریح کرد: در زمان رویداد موصل4، زمانی که مقرر شد آزادگان به عتبات مشرف شوند، توافقنامه‌ای میان آزادگان و افسران بعثی امضا شد و مقرر شد به شرطی در سفر حضور پیدا می‌کنیم که کمترین تبلیغات برای رژیم صدام صورت بگیرد. پس از آنکه آزادگان مشرف شدند و از حرم بیرون آمدند، می‌بینند در غیاب‌شان عکس‌های صدام روی اتوبوس‌ها نصب شده است. اعلام کردند ما توافق کرده‌ایم و هرچه بعثی‌ها فشار آوردند حاضر به ورود به اتوبوس‌ها نشدند تا زمانی که عکس‌های صدام از شیشه اتوبوس‌ها پایین کشیده شد.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: فکر کنید، مشورت کنید و تصمیمات اقتصادی بگیرید که اجماع علمی و حمایت نخبگان را داشته باشد. ما می‌توانیم به سرعت از مشکلات خارج شویم مشروط به اینکه سیاست‌ها را درست اصلاح کنیم.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه آقای رئیس کل، یک معاون را با حرف دیگران عزل و نصب نکنید، خاطرنشان کرد: شما مسئول هستید. باید امور را به دست مدیران متعهد بسپارید. کشور این سرمایه‌ها را در اختیار شما قرار داده است.

وی با یادآوری اینکه لایحه پولی و بانکی مربوط به سال 1351 است، ابراز داشت: این قانون باید اصلاح شود. هدفگذاری در بانک مرکزی باید در راستای رشد تولید ناخالص داخلی به منظور ثبات نرخ ارز در کشور و جلوگیری از تکانه‌های سخت باشد. کشور دیگر ظرفیت این تکانه‌های ارزی را ندارد. با برنامه‌ریزی سریع می‌توان به این هدف رسید. مردم آماده‌اند برنامه‌‌های بلندمدت و کلان را برای اقتدار ملی هموار کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها