کد خبر: 226876
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ ۰۷:۲۵:۰۰
| |

جزییات سوال کاظم جلالی از محمود علوی درباره ادعای اعطای ۲۵۰۰ تابعیت امریکایی به مقامات ایرانی؛

از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه خواستار اخذ مستندات ذوالنور شدم

کاظم جلالی گفت: آقای علوی، وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد که مسوولان این وزارتخانه در جریان تمامی جزییات مذاکرات قرار داشته و نسبت به آن مطلع بوده‌اند. همچنین گفت که روند مذاکرات از سوی وزارت اطلاعات کنترل شده و ادعای اعطای 2500 تابعیت کشور امریکا به مقامات ایرانی به هیچ‌وجه صحت ندارد. در مقابل برخی از دوستان (نمایندگان) تاکید داشتند که سند و مدرک داریم و صحبت آقای علوی را قبول نداشتند.

از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه خواستار اخذ مستندات ذوالنور شدم
کد خبر: 226876
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ ۰۷:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما نمی‌دانیم ادعای اعطای 2500 تابعیت کشور امریکا به مقامات ایرانی در جریان مذاکرات هسته‌ای در دوران اوباما از کجا آمده. درواقع هنوز نمی‌دانیم. البته در همان جلسه آقای علوی وزیر اطلاعات توضیحاتی در این رابطه ارایه کرده و توضیح دادند که سوابق این خبر چه بوده است. اما آقای ذوالنور تاکید داشت که فارغ از این بحث انتشار خبر در آن کانال تلگرامی، اطلاعات و اسنادی در اختیار دارد.

اخیرا جنابعالی در یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در مورد ادعای اعطای 2500 تابعیت کشور امریکا به مقامات ایرانی که ادعا شد در جریان مذاکرات هسته‌ای در دوران اوباما صورت گرفته است، سوال کردید و در نهایت تاکید کردید از توضیحات قانع نشده و خواستار حضور وزیر در صحن علنی مجلس شدید. ماجرا از چه قرار بود؟

ادعایی که مطرح شد، ادعای بسیار بزرگی بود. اینکه بگوییم 2500 نفر در قالب مذاکرات هسته‌ای و برجام گرین‌کارت امریکا دریافت کرده‌اند، ادعای بزرگی است و اگر صحت و ثقم این ادعا مشخص نشده و به همین شکل و بدون آنکه نسبت به آن شفاف‌سازی شود، در تاریخ بماند، آیندگان درباره جمهوری اسلامی چه فکری خواهند کرد و چگونه نسبت به عملکرد نظام خواهد اندیشید. واقعیت این است که موضوع از 2 حال خارج نیست. حالت اول این است که این سخن واقعیت داشته باشد که در این صورت، لازم است شدیدترین برخورد نسبت به کسانی که دست به چنین اقدامی زده یا چنین توافقی کردند، صورت گیرد. حالت دیگر نیز این است که این ادعا بی‌اساس و خالی از واقعیت بوده و اساسا چنین توافقی صورت نگرفته، باید مشخص شود که چرا چنین ادعایی مطرح شده است. شما دیدید که این مساله ابعادی گسترده پیدا کرد و حتی آقای ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در این رابطه توییت کرد و موضوع در تاریخ باقی خواهد ماند.

باتوجه به توضیحاتی که وزیر اطلاعات ارایه کردند، برداشت شما چیست؟

آقای علوی، وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد که مسوولان این وزارتخانه در جریان تمامی جزییات مذاکرات قرار داشته و نسبت به آن مطلع بوده‌اند. همچنین گفت که روند مذاکرات از سوی وزارت اطلاعات کنترل شده و این ادعا به هیچ‌وجه صحت ندارد. در مقابل برخی از دوستان (نمایندگان) تاکید داشتند که سند و مدرک داریم و صحبت آقای علوی را قبول نداشتند.

آقای ذوالنور به عنوان کسی که نخستین‌بار این ادعا را مطرح کرده بود، در جلسه حضور داشت؟

بله. حضور داشتند. عرض می‌کردم. ما هم این موضوع را به وزارت اطلاعات اعلام کردیم و بنده هم‌اکنون درحال تهیه نامه‌ای خطاب به وزارت اطلاعات و همچنین اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستم که اگر واقعا سند و مدرکی وجود دارد، نسبت به دریافت این اسناد از کسانی که می‌گویند آن را در اختیار دارند، اقدام کنند. بنده به هیچ عنوان مدافع کسانی نیستم که امروز مورد اتهام قرار گرفته و ممکن است احیانا چنین خبط و خطایی کرده باشند. سوال بنده از باب ماله‌کشی بر اقدام این افراد نیست. بنده آن‌چنان که در جلسه کمیسیون امنیت نیز تاکید کردم، هدفم دفاع از جمهوری اسلامیِ مظلوم است که متاسفانه امروز هر کس به‌نحوی همچون گوشت قربانی تکه‌ای از آن را کنده و برای خود می‌برد.

موضوع کاملا روشن است. اگر کسی مرتکب این تخلف شده که لازم است اسناد و مدارک آن ارایه شود و با متخلفان برخورد قانونی و جدی صورت گیرد و درصورتی هم این ادعا ناصحیح است، مرجعی رسما به اطلاع افکار عمومی و مردم برساند که این حرف‌ها، حرف‌های درستی نبوده و این ادعا غلط بوده است.

نکته مهم در این بحث آن است که آیا مشخص شده نماینده‌ای که این موضوع را مطرح کرده است، برچه اساس چنین ادعایی دارد؟ مستحضرید که این ادعا نخستین‌بار در یک کانال خارج کشور عنوان شد و پس از یک دور چرخش خبر و راهیابی به برخی رسانه‌های داخلی، از جانب آقای ذوالنور تکرار شد.

ما نمی‌دانیم این ادعا از کجا آمده. درواقع هنوز نمی‌دانیم. البته در همان جلسه آقای علوی وزیر اطلاعات توضیحاتی در این رابطه ارایه کرده و توضیح دادند که سوابق این خبر چه بوده است. اما آقای ذوالنور تاکید داشت که فارغ از این بحث انتشار خبر در آن کانال تلگرامی، اطلاعات و اسنادی در اختیار دارد. با این حساب، فکر می‌کنم لازم باشد که مراجع مسوول در اسرع وقت از آقای ذوالنور بخواهند که این مستندات را در اختیارشان قرار دهد و موضوع را بررسی کنند.

شما در آن جلسه از توضیحات وزیر اطلاعات قانع نشدید؛ علت چه بود؟!

قانع نشدم چرا که پس از ارایه توضیحات وزیر اطلاعات، مدعیانی که در کمیسیون حضور داشتند، گفتند که اسناد و مدارکی در اثبات گفته‌شان دارند و بنابراین قرار شد این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

و در نهایت؟

در نهایت اینکه قرار است آقای علوی برای پاسخگویی به صحن علنی مجلس بیاید و در این رابطه توضیح دهد.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها