مجلس طرح تسهیل خروج زنان نخبه از کشور را بررسی می‌کند

پروانه سلحشوری: می‌خواهیم جلوی باج‌خواهی برخی مردان را بگیریم

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی شنیده می شود که همسران زنان نخبه برای حضور در میادین علمی و ورزشی بین المللی اقدام به باج خواهی می کنند و بر همین اساس طرح تسهیل خروج بانوان نخبه از کشور می تواند گامی موثر در راستای توقف این امر به شمار رود.

پروانه سلحشوری: می‌خواهیم جلوی باج‌خواهی برخی مردان را بگیریم
کد خبر: 226947
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ ۱۰:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| پروانه سلحشوری با بیان اینکه طرح تسهیل خروج بانوان نخبه رای اعضای کمیسیون امنیت ملی را بدست آورده و در نوبت بررسی مجلس قرار دارد، اظهار داشت: این طرح گام بلند نمایندگان زن برای حل مشکلات این قشر با هدف حضور در عرصه های بین المللی علمی، ورزشی، فرهنگی و غیره است.

بند 3 تبصره 4 ماده ماده 18 قانون گذرنامه مصوب اسفند سال 1351 به این شرح است: نص قانون درباره شرایط خروج زنان از کشور می‌گوید: «زنان شوهردار ولو کمتر از 18 سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه ‌دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است‌. زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که ‌شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی هستند.»


اعضای فراکسیون زنان مجلس و از طراحان این طرح اصلاحی، تبصره ای الحاقی به بند سه ماده 18 قانون گذرنامه اضافه کردند که بر اساس آن، زنان خواهان حضور در المپیادهای علمی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی در صورتی که همسرشان اجازه خروج از کشور را به آنها ندهد با مجوز دستگاه ذیربط یا دادستان یا دادگاه صالحه می توانند از کشور خارج شوند.


این طرح برای بررسی نهایی به صحن مجلس ارجاع شده و اگر تصویب نهایی و شورای نگهبان هم آن را تایید کند در کشور اجرایی می شود.


پروانه سلحشوری گفت: بر اساس این طرح زنان نخبه برای اعزام به میادین علمی ، ورزشی و فرهنگی و غیره در صورت تاییدیه نهاد متولی می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن مسائل اعزام به خارج از کشور را پیگیری کنند.


وی گفت: به طور مثال اگر نخبه دانشگاهی و علمی را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا ورزشکار نخبه ای را وزارت ورزش و جوانان تایید کنند؛ دیگر می توانند به راحتی اعزام به همایش ها و مسابقات شوند.


سلحشوری افزود: شاهد بوده ام که نخبگان علمی به دلیل مخالفت همسر امکان خروج از کشور برای حضور در سمینارها و کنفرانس های علمی را ازدست داده اند.


وی ادامه داد: این مسئله در حوزه ورزشی بسیار گسترده تر است و گفته می شود که محلی برای باج گیری از زنان ورزشکار و یا وزارتخانه های مربوطه شده است.


این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این طرح که بسیار هم محتاطانه نوشته شده حضور زنان علمی در سمینارها و همایش های دانشگاهی کوتاه مدت در نظر گرفته شده و برای فرصت های مطالعاتی که زمان برهستند؛ در این طرح چیزی پیش بینی نشده است.


وی گفت: شاید نتوانسته ایم برای تمامی زنان تسهیلات ایجاد کنیم اما برای زنانی که حضورشان در مجامع بین المللی برای کشور موثر است؛ این طرح می تواند راهکار مناسب و مطلوبی به شمار رود.


سلحشوری افزود: عبارت نخبه در طرح مذکور وجود ندارد بلکه گفته شده زنانی که در حوزه های علمی، ورزشی، اقتصادی، فرهنگی و غیره فعال هستند؛ می توانند بدون دغدغه برای سمینارها و مسابقات علمی اعزام شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها