نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

ازدواج دختران 15 ساله به دلیل بیکاری و فقر

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌هابا بیان اینکه خشکسالی، روستاها را از جمعیت خالی کرده است، گفت: جوان‌ها به خاطر بیکاری مجبور به قاچاق مواد مخدر و سوخت شده‌اند. با ادامه شرایط موجود اگر فکری برای منطقه نشود، دودش به چشم مسئولان می‌رود.

ازدواج دختران 15 ساله به دلیل بیکاری و فقر
کد خبر: 227237
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۱:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین اسماعیل‌زهی با بیان اینکه مشکل اساسی مردم در این منطقه مانند دیگر مناطق سیستان و بلوچستان کم آبی است، گفت: اهالی روستا به آب دسترسی ندارند و روستاها کم‌کم در حال تخلیه شدن هستند. بخشِ کورین در شهرستان زاهدان واقع شده، حدود 30 هزار نفر جمعیت دارد اما هیچ کدام از روستاهای این بخش به آب دسترسی ندارند. امسال فقط شاهد یک بارش میلی‌متر بارندگی در شهرستان کورین بودیم. یک میلی‌متر بارندگی، یعنی هیچ!

اسماعیل‌زهی با بیان اینکه شغلِ اصلی مردم این منطقه، دامداری و کشاورزی است و مردم گرفتارِ مشکلات معیشتی هستند، افزود: به خاطر کم‌آبی، دامداری و کشاورزی به کل تعطیل شده و از بین رفته است. مردم هیچ‌ درآمدی ندارند. آنها به آب آشامیدنی دسترسی نداشته و معیشتشان به سختی می‌گذرد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شهرستان زاهدان فاقد منابع آبی بوده و آب آن از طریق زابل تامین می‌شود, گفت: آب موردنیاز در زابل از طریق افغانستان تامین می‌شد که دیگر این منبع نیز بسته شده است. در این شرایط, شهر زاهدان تا چند وقت دیگر هیچ آبی نخواهد داشت.

اسماعیل‌زهی در پاسخ به این سوال که آبِ آشامیدنی مورد نیاز اهالی منطقه چگونه تامین می‌شود، گفت: مردم آب مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. ماشین‌های شخصی هر روز به روستاها سر زده و مردم از این خودروها آب می‌خرند، البته کیفیت آب معمولاً نامناسب بوده و بعضا شور است.

وی با اشاره به کمک‌های اخیر هلال‌احمر به منطقه که در قالب «نذر آب» انجام می‌شود، گفت: روستاها در حال تخلیه شدن هستند، ما بارها درمورد این مسئله تذکر داده و به آنها در مورد مسائل منطقه هشدار داده‌ایم. اگر تغییری ایجاد نشود؛ شرایط زاهدان به گونه‌ای خواهد شد که دودش فقط به چشم مسئولان می‌رود. روستائیان از اطراف شهر زاهدان به حاشیه شهر سرازیر شده‌اند، اهالی روستاها جایی برای رفتن ندارند و شرایط زندگی‌شان بسیار سخت است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در ادامه به سختی‌های زندگی حاشیه‌نشینی در اطراف زاهدان اشاره کرده و گفت: روستاییان وقتی به زاهدان می‌آیند مجبور می‌شوند، در کپر زندگی کنند. آنها در منطقه‌ای به نام شیرآباد در زاهدان، برای خود خانه‌هایی دست و پا می‌کنند که بیشتر شبیه آلونک هستند با این حال مجبورند در آلونک‌ها سر کنند.

اسماعیل‌زهی با تاکید بر اینکه مقصد اصلی مردم روستانشینان زاهدان است، افزود: وقتی روستائیان به خاطر بی‌آبی مجبور به مهاجرت به زاهدان می‌شوند اکثریت آنها برای امرار معاش کارگری می‌کنند. البته در شهرستان کورین از نظر امکانات بهداشتی مشکلات‌مان حاد نیست. در مرکز بخش کورین یک درمانگاه وجود دارد که تخصص‌های مختلف در آن مشغول هستند. اما مشکل اساسی ما بحث آب و معیشت مردم است. مردم در منطقه هیچ‌ منبع درآمدی به جز یارانه‌های 45هزار تومانی ندارند.

وی با بیان اینکه بیکاری به اعتیاد در میان جوانان دامن زده است، افزود: بیکاری باعث شده جوانان به سمت کارهای غیرقانونی ازجمله سرقت روی بیاورند. جوانان به علت بیکاری به سمت مشاغلی چون سوخت‌بری و قاچاق روی می‌آورند و گاه نزاع و قتل بین آنها رخ می‌دهد. از آنجا که مرز پاکستان و افغانستان فاصله چندانی با ما ندارد، قاچاق مواد مخدر بسیاری از جوانان بیکار را به سمت خود جلب می‌کند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه سوخت‌بری خطرات فراوانی را به دنبال دارد، تصریح کرد: ماشین‌های سوخت‌بر، به راحتی و با یک جرقه منفجر شده و آتش می‌گیرند. تاکنون چندین اتومبیل به علت زمان طولانی سوخت‌بری آتش گرفته و سوخته‌اند و سرنشینانشان آنها هم در آتش سوخته‌اند.

وی ادامه داد: زندگی زنان بی‌سرپرست در این منطقه با کمک‌های کمیته امداد تا حدودی بهبود یافته است و آنها تحت پوشش کمیته امداد هستند. کمیته امداد ماهانه مبلغی که شاید کفاف خرج زندگی‌شان را ندهد در اختیارشان می‌گذارد اما حداقل نان بخور و نمیری دارند. این زنان اکثراً به سوزن‌دوزی مشغولند اما حاصل دستمزدشان را دیگران می‌خورند. آنها مجبور هستند سوزن‌دوزی‌های خود را به دلالان بفروشند. دلالان این آثار دستی را وارد بازار می‌کنند و در این فرآیند حق و حقوق زنان سوزن‌دوز ضایع می‌شود.

اسماعیل زهی با تاکید بر اینکه فرهنگ سنتی منطقه مانع از افزایش طلاق شده است، افزود: اکثرا دختران این منطقه، نمی‌توانند ادامه تحصیل بدهند. در گذشته خانواده‌ها اجازه تحصیل به دختران را نمی‌دادند، اما این روزها دیگر مشکل خانواده‌ها نیستند بلکه مسئله اصلی عدم دسترسی به امکانات آموزشی است به همین دلیل بیشتر دختران پس از اتمام دوره متوسطه و دبیرستان مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.آنها برای ادامه تحصیل مجبورند به شهر بیایند اما در آنجا جایی برای ماندن نداشته و نمی‌توانند هزینه‌های خود را پرداخت کنند و به همین دلیل مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در رابطه با سن ازدواج دختران نیز گفت: خوشبختانه سن ازدواج تا حدودی بالا آمده و دختران از 15 سالگی به بعد ازدواج می‌کنند. درست است که 15 سالگی هم سن کمی محسوب می‌شود اما هنوز مناطقی در کشور وجود دارند که در آنها از 9 سالگی دختران را شوهر می‌دهند.

وی در انتها خاطرنشان کرد: دولتمردان باید قدمی در راستای رفع مشکلات منطقه بردارند و فکری به حال این منطقه کنند وگرنه این مشکلات دامنگیر کل جامعه خواهد شد. باید تا دیر نشده فکری بکنند. اگر آب و کشاورزی وجود ندارد دولت باید فکری به حال ایجاد اشتغال بکند. اگر کشاورزی ممکن نیست، می‌توانند در زمینه‌های دیگری ایجاد اشتغال کنند. مناطق ما سرشار از معادن غنی است اما به آنها بی‌توجهی می‌شود.

اسماعیل‌زهی در پاسخ به این سوال که پیش از این خبرهایی از درگیری بین اهالی کورین و زاهدان منتشر شده است، درباره امنیت این بخش گفت: وضعیت منطقه از نظر امنیتی بهبود یافته است. کورین مدتی ناامن بود اما به خاطر زحماتی که مسئولان کشیدند و با کمک‌های استانداری و دادگستری، بسیاری از مشکلات حل شد به گونه‌ای که یک خانم‌ معلم می‌تواند به راحتی صبح‌ها از زاهدان راه افتاده و برای تدریس به کورین بیاید.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها