رییس سازمان محیط زیست در کرمان مطرح کرد:

نفوذ سیاسیون صنایع آب‌بر را به مرکز کشور برده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه به دلیل نفوذ سیاسیون همه صنایع آب‌بر به مراکز کشور و در جاهایی رفته که منبع آب نداشته‌اند گفت: به هیچ پروژه تولید فولاد اسفنجی مجوز نخواهیم داد چرا که مصرف آب این پروژه زیاد است.

نفوذ سیاسیون صنایع آب‌بر را به مرکز کشور برده است
کد خبر: 227267
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۲:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری در شورای اداری استان کرمان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، فدایی سرپرست استانداری کرمان و دیگر مسئولان استانی در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد با بیان اینکه مسئله محیط زیست امروز منطقه‌ای و کشوری نیست و کره زمین درگیر آن است اظهارداشت: کره زمین دیگر تحمل این همه مصرف را ندارد.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم و مصرف انرژی تحمل کره زمین را کم کرده و در کشور سرانه تولید 800 گرم زباله داریم گفت: امروز در دنیا معادل 320 میلیون بشکه نفت مصرف می‌شود که اثرات مخربی بر زمین دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه امروز توجه به محیط زیست یک ضرورت است و متاسفانه شمال کشور در حال غرق شدن در پسماندها است و جایی برای دفن نداریم افزود: محیط زیست یک مسئله پیچیده است و نباید تک بعدی نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه به محیط زیست نباید کوتاه مدت نگاه کرد و توسعه پایدار با توجه به محیط زیست محقق می‌شود بیان کرد: باید حقوق نسل‌های بعد محترم شمرده شود و زمین فقط محلی برای زندگی ما نیست.

کلانتری با بیان اینکه از سال گذشته استراتژی محیط زیست را توسعه پایدار گذاشتیم و معتقدم اگر به تعهدات پروژه‌ها پایبند باشیم حداقل خسارات را در حوزه محیط زیست داریم گفت: متاسفانه ابتدا طرح را اجرا می‌کنیم و بعد می‌خواهیم ارزیابی محیط زیستی انجام بدهیم و معلوم است دچار خسارت می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه تکلیف طرح‌ها را قانون برنامه ششم مشخص کرده و سازمان محیط زیست تا دو ماه فرصت دارد جوابگوی استعلام طرح‌ها باشد که ما آن را به 45 روز کاهش دادیم افزود: امروز مصرف زیاد انرژی یکی از مشکلات بزرگ محیط زیستی در کشور است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه استان کرمان از گرفتارترین استان‌ها در زمینه کم‌آبی است گفت: ما حق نداریم هر کار دلمان خواست با آب بکنیم چرا که آب سرمایه ملی است و وارد بحران جدی آب شدیم و امروز آب یک موضوع تجدیدپذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه باید تمام استانداردهای مصرف آب را از نظر فنی و محیط زیستی رعایت کنیم و حواسمان به مصرف آب باشد افزود: منابع ملی را باید توجه کنیم و متاسفانه به دلیل نفوذ سیاسیون همه صنایع آب‌بر به مراکز کشور و در جاهایی رفته که منبع آب نداشته‌اند، به آمایش سرزمینی توجه نشد و به‌صورت بخشی فکر کرده‌ایم.

کلانتری با بیان اینکه به هیچ پروژه تولید فولاد اسفنجی مجوز نخواهیم داد چرا که مصرف آب این پروژه زیاد است بیان کرد: به این فکر می‌کنیم که برای نسل آینده چه چیزی را می‌خواهیم بگذاریم تا بتواند زندگی کند.

وی با اشاره به اینکه با 3هزار نفر محیط‌بان قادر به حفظ محیط زیست نیستیم و نیازمند مشارکت مردم هستیم گفت: خیلی پروژه‌های ما اگر مطالعات محیط زیستی داشت امروز شاهد این همه مشکلات محیط زیستی در کشور نبودیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه محیط زیست متعلق به همه است و باید در نحوه مصرف به فکر آیندگان باشیم و به محیط زیست رحم کنیم افزود: فرهنگ محیط زیست باید در کشور ترویج داده شود.

وی با اشاره به اینکه در یک ماهه گذشته دو محیط‌بان ما به شهادت رسیده‌اند که بسیار جای تاسف دارد عنوان کرد: در استان کرمان هم از این به بعد مجوز احداث کارخانه فولاد اسفنجی نخواهیم داد و این کارخانه باید در کنار دریا احداث شود که آب از دریا بگیرد و بخار کند نه در استانی که با بحران کم‌آبی روبه‌رو است.

کلانتری با بیان اینکه اولویت‌ها باید بر اساس منابع تعیین شود و امروز از نظر آلودگی شهرها مشکلات زیادی داریم و رعایت نمی‌شود گفت: نیازمند همکاری مردم در حفظ محیط زیست هستیم و باید به تشکل‌های مردمی اعتماد کرد.

وی با اشاره به اینکه خشک شدن تالاب‌ها نیز یک مشکل دیگر محیط زیستی است که در استان کرمان هم تالاب جازموریان دچار خشکیدگی شده است افزود: حورالعظیم در عراق در حال سوختن است و نیزارها می‌سوزد اما هیچ عکس‌العملی برای خاموش کردن آنها نمی‌بینیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه 13 روز طول کشید تا اجازه بدهند بالگردهای ما وارد عراق شده و بخشی از این آتش را خاموش کنند تصریح کرد: قطعا این مسئله عامل ریزگردها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بودجه سازمان محیط زیست کشور کمتر از سه در هزار بودجه کشور است و امکانات ما بسیار محدود است گفت: کار ما فقط سیاست‌گذاری می‌تواند باشید و وظیفه اجرایی نداریم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها